wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Bericht door MeoAuxilio »

Regelmatig krijg ik de vraag voorgeschoteld of het mogelijk is om bestaande kinderalimentatieafspraken te wijzigen naar aanleiding van de nieuwe berekeningsmethode die sinds 1 april geldt. Het antwoord is dat kan alleen als er significante wijzigingen hebben plaatsgevonden. Daarbij kunt u denken aan bijvb een verlaging van uw inkomen, er is een kind geboren die u onderhoud, uw ex heeft een betaalde baan, uw ex is gaan samenwonen/gehuwd, u bent gaan samenwonen en u partner heeft geen eigen inkomen.

Ook komt de vraag wel eens binnen of een second opinion bij een berekening zinvol is. Normaliter vult elke advocaat/mediator etc een zelfde soort berekeningsprogramma in dus de hoofdlijn zal hetzelfde zijn, wel is het zinvol om de berekening te laten controleren of alles goed is ingevuld en kan er advies worden gegeven omtrent mogelijke aftrekposten en de zin om bezwaar aan te tekenen dan wel te onderhandelen.

Voor meer informatie http://www.meoauxilio.nl/alimentatie / info@meoauxilio.nl

Meo Auxilio
Scheidingsbemiddeling maar dan goedkoper dan een advocaat !
Laatst gewijzigd door MeoAuxilio op 07 mei 2013, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Bericht door JCC »

Wij hebben te maken gehad met een hertrouwde ex die partneralimentatie wilde blijven ontvangen.

Het is dan zaak om eerst een bewijs uit het GBA te verkrijgen, dit hebben wij gedaan via een advocaat, waaruit blijkt dat ze is getrouwd.

Vervolgens stel je de dame in kwestie op de hoogte dat ze kan fluiten naar PA.

PA vervalt namelijk zonder gerechtelijke tussenkomst bij geregistreerd partnerschap of huwelijk.

De teveel betaalde PA hebben we maar gelaten voor wat het was. We hebben al genoeg ervaringen met recht hebben maar niet krijgen.
Geduldje
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 mei 2012, 11:55

Re: wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Bericht door Geduldje »

En wat als de LBIO beslag wil leggen, is daar wat aan te doen?
Rain
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2013, 20:07

Re: wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Bericht door Rain »

Vandaag is de zitting geweest voor herziening van de door mij betaalde kindalimentatie. Omdat de aanvraag voor 1 april is geweest, heeft de rechter besloten dat het nog via de oude rekenmethode moet gebeuren. Dit is voor mij flink nadelig. Mijn nieuwe partner heeft vrijwel geen eigen inkomsten (lang leve de crisis) maar wordt dus toch nog geacht om de helft van de woonlasten te betalen. Ik vind het krom dat dit toch nog via de oude regeling gebeurt. Kan ik hier iets tegen doen? Wordt deze lijn door alle rechtbanken zo aangehouden?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Bericht door Casper »

Rain: Wordt deze lijn door alle rechtbanken zo aangehouden?
Volgens mij niet. Zie bijv. http://jure.nl/ca2307, waarbij alle aanvragen voor 1 april waren ingediend (man: 18 januari 2013, vrouw: 11 maart 2013, het gaat om een hoger beroep), maar de rechter toch besloot om de nieuwe regeling toe te passen. Argument: de echtscheidingsbeschikking was nog niet ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Rain
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jul 2013, 20:07

Re: wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Bericht door Rain »

Het gaat bij mij om een herziening alimentatie omdat ik opnieuw samen ben gaan wonen. De echtscheiding is dus al lang ingeschreven.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: wijziging berekening per 1 april op u van toepassing?

Bericht door Casper »

Ja, dat weet ik, maar het lijkt er dus op dat rechtbanken niet consistent zijn. In jouw rechtszaak: "Omdat de aanvraag voor 1 april is geweest, heeft de rechter besloten dat het nog via de oude rekenmethode moet gebeuren.". Bij de rechtszaak in mijn link was de aanvraag ook voor 1 april ingediend, maar werd de nieuwe methode gehanteerd.
Plaats reactie