indexering < 12 jaar en > 12 jaar

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
den67
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2013, 13:27

indexering < 12 jaar en > 12 jaar

Bericht door den67 »

Hallo allemaal,
Ik vraag me al een tijdje het volgende af:
In 2000 ben ik gescheiden en heb in harmonie een convenant afgesloten welke is bekrachtigd door een rechter. Hier staat o.a. in dat mijn kinderen (2 stuks) tot 12 jaar 300 gulden alimentatie krijgen en vanaf 12 jaar 500 gulden per kind. In al die jaren heb ik de bedragen netjes geïndexeerd en betaald. Nu komt mij ex met de opmerking dat de indexering van het bedrag vanaf 12 jaar had moeten gebeuren vanaf het moment van scheiding. Mijn mening is dat dit gebeurd vanaf het moment dat ik het hogere bedrag betaal.
Heeft iemand anders dit wel is aan de hand gehad? zo ja wat was de uitkomst? Is hier jurisprudentie over te vinden?

Veel groeten,
te goed voor deze wereld :-)
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: indexering < 12 jaar en > 12 jaar

Bericht door Casper »

Hallo Den. Even kijken of ik het snap :-)

Stel kinderen waren op het moment van de scheiding in 2000 zes jaar en vier jaar. Je betaalde toen 300 gulden en de januari erop verhoog je het bedrag met x% (de indexatie). Dit gaat zo door (indexering elke januari) totdat kind 1 twaalf werd, vanaf die datum kreeg hij/zij 500 gulden. Volgende januari werd dit bedrag met x% verhoogd (de indexatie). Idem voor kind 2, twee jaar later.

Zo zou het volgens mij moeten gaan. Is het niet zo gegaan of wil zij het nu (achteraf) anders?

Ja, we zijn te goed voor deze wereld :mrgreen:
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: indexering < 12 jaar en > 12 jaar

Bericht door Casper »

Aha, ik begrijp nu -na nog eens goed lezen- dat zij het bedrag van 500 gulden ook wilde verhogen met indexatie reeds vanaf het jaar 2000. Dit is natuurlijk onzin. In het convenant is 500 gulden afgesproken vanaf twaalf jaar, en daar hou je je keurig aan. Indexatie is keurig gebeurd, voor de overeengekomen, geldende bedragen.
den67
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 aug 2013, 13:27

Re: indexering < 12 jaar en > 12 jaar

Bericht door den67 »

Hi Casper,
Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad dat ik me keurig hou aan het convenant, echter iemand overtuigen is lastiger. Weet toevallig of hier al eens een uitspraak over gedaan is?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: indexering < 12 jaar en > 12 jaar

Bericht door Casper »

Ik heb gezocht (jure.nl) maar geen uitspraak gevonden die relevant zou kunnen zijn.

Wat is relevant:
- letterlijke tekst uit het convenant
- bedoeling die de voormalig echtelieden met de afspraak hadden: de bedoeling is geweest de kinderen vanaf 12 jaar 500 gulden alimentatie te bieden. Dit zal in die woorden ter sprake zijn geweest bij het overleg hierover. De bedoeling was niet een bedrag x (hoger dan 500) dat toen nog niet te voorzien was. Moeder ging daar toen mee akkoord: dat akkoord geldt nog steeds.
- het tijdstip waarop moeder met haar klacht komt: trok zij meteen aan de bel toen het eerste kind 12 jaar werd en er 500 gulden (wellicht in euro's) op haar rekening verscheen? Zo nee, dan staat ze al heel wat zwakker.

Succes! we zijn benieuwd.
Plaats reactie