Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoeging

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoeging

Bericht door ceesdeboer »

Goedendag,

Ik heb een advocaat die ik dik betaalde. Nu heb ik echter een toevoegin. Ik heb het idee dat zij sindsdien het liefst zo min mogelijk wil doen en mij mijn eigen stukken laat schrijven. Is dat normaal/ gebruikelijk?

Ik heb een verzoekschrift ingediend met als doel het hoofdverblijf van de kinderen die al 3,5 jaar bij mij wonen 'veilig stellen' en een ondertekend ouderschapsplan.

Als reactie heeft ex een verweerschrift geschreven met als inzet dat zij de kinderen 'naar haar toe wil halen'. Dit staat vol niet onderbouwde leugens en brieven vader, moeder en vriendinnen met belachelijke stellingen die ik onderbouwd aardig kan weerleggen.

Mijn advocaat zegt dat ik maar een mail aan mijn ex moet sturen als reactie op haar verweerschrift, waarin ik alles ontken, ontkracht, etc. Maar ik heb het gevoel dat na een verweerschrift mijn advocaat een reactie zou moeten sturen. Of in elk geval dat stuk van mij (ik ken als enige natuurlijk de feiten en bewijsstukken) geheel zou moeten afschrijven.

Aan wie moet de reactie op het verweerschrift nu gestuurd worden, aan de rechter (door advocaat geschreven), of door mij aan ex (ik schrijf, advocaat redigeert juridisch een beetje)?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,
Jeroen.
robje87
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 14:24
Locatie: rhenen

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door robje87 »

lijkt mij niet normaal nee .
ik heb een advocaat van onvermogen maar heb wel het idee dat zij alles voor me doet, ze reageert op brieven van me ex of advocaat van ex.
elke vader heeft het recht om op zijn bek te gaan....
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door The Driver »

Officieel is het een advocaat met toevoeging.

De raad voor rechtsbijstand heeft een redelijk strak vergoedingspakket samengesteld waar de advocaat vergoedingen voor krijgt.
Beantwoorden van brieven van advocaat van tegenpartij ( beperkt )
Rechtbankzittingen ( beperkt )
Telefonisch overleg ( beperkt )
Reiskosten

Allemaal zeer strikt bepaald.

Er zijn advocaten bij, die het allemaal correct afwerken, maar er zijn er ook bij, die zelfs gesprekken op kantoor voor de rechtzitting gewoon afwijzen.
Ik zie u een half uurtje voor de zitting wel en dan komen ze voor de zitting nog te laat, ja sorry hoor, even snel de stukken doorlezen en hup weer weg.
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door ceesdeboer »

Dank jullie voor je reacties.

Is het dan een idee om de advocaat voor te stellen 2 uurtjes extra prive te betalen om WEL mijn vergaande aanzet vanuit juridisch perspectief te verbeteren?

Idd zegt mijn advocatie nu: zie je half uurtje voor de zitting.

Ik heb een beetje meer advies nodig:
verbeteren van reactie naar iets wat juridisch wel goed is
mij helpen voorbereiden wat ik bij de rechter wel of niet moet zeggen (neem aan dat ik naast mijn advocaat ook verhaaltje moet vertellen)

Als je toevoeging hebt, kun je dan additioneel bijbetalen voor dit soort zaken?

Groet,
Cees.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door The Driver »

Oei bijbetalen ?

Het is meteen een motie van wantrouwen tegenover de advocaat.
Kan mij ook wel voorstellen, dat het ten strengste verboden is door de Raad van Rechtsbijstand.

Maar ja, vragen staat vrij lijkt mij.
DarthVader
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:17

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door DarthVader »

Een advocaat die voor iemand met een toevoeging werkt zal doorgaans maar een lage hoeveelheid tijd aan een zaak willen besteden.

Heb je te maken met een kantoor dan krijg je meestal niet de meest ervaren advocaat die er werkt.

Daar kan de tegenpartij dan weer gebruik van maken door zo iemand te overladen met zaken waar een antwoord op moet worden gegeven.

Ik heb meegemaakt (gelukkig was het niet mijn advocaat) dat zo iemand te laat kwam op een zitting, geen verweer had ingediend etc etc.
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door ceesdeboer »

Bedankt voor jullie antwoorden.

Er moet toch iets concreets voor geregeld zijn wat ik kan inlezen over wat je wel en niet mag verwachten. Een setje objectieve regels of zo? Hoeveel uur een advocaat waar aan MOET besteden bijv.

Weet iemand waar ik hier meer over kan lezen?

Groet,
Cees.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door The Driver »

Hoeveel uur een advocaat ergens aan moet besteden ?

Daar ga je niet achter komen vrees ik. Ik denk dat 99 % van de advocaten met toevoeging zijn uiterste best zal doen om er zo weinig mogelijk uren aan te besteden, dus openbaar maken hoeveel uren hij standaard toch wel vergoed krijgt, daar ga je niet achter komen vrees ik.
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door ceesdeboer »

Maar krijgen ze met een toevoeging nou per uur betaald, of 1 vast bedrag voor een vaste case (in mijn geval verzoekschrift voor goedkeuring ouderschapsplan)?

Ik moet zeggen dat ik het wel een naar gevoel vind, dat je niet het beste uit je advocaat kunt halen. En zoveel hulp vraag ik niet. Sterker nog, het meeste werk had ze al gedaan toen ik nog vet betalende klant was…

Ik bereid zelf alles goed voor, mail dit haar dan voor feedback. Het liefst zou ik willen dat zij in het Word doc wat dingen wijzigt of regels met feedback geeft ipv algemene opmerkingen van 'prima, zou alleen alinea 4 verwijderen'.

Ik vind het gewoon vervelend dat ik niet objectief weet wat ik nou wel en niet in redelijkheid mag en kan vragen….

iemand een url of site over dit onderwerp?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wat mag je nou wel verwachten van advocaat met toevoegin

Bericht door The Driver »

Je zou het eens kunnen aankaarten bij de Raad van Rechtsbijstand middels een WOB verzoek.

Voor zover ik weet zijn de vergoedingen veelal gestandaardiseerde bedragen. Voor variabele kosten ( reiskosten ) met een maximum.
Plaats reactie