beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kids

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kids

Bericht door ceesdeboer »

Hallo,

Mijn ex heeft mij 3,5 jaar geleden verlaten. Zij heeft er voor gekozen om de kinderen elke vrijdag en daarnaast om het weekend te zien. Op zondag brengt zij de kinderen om 18u terug.

Ik ben 1 jaar geleden mijn baan kwijtgeraakt (ontslagen). Daarvoor verdiende ik een prima salaris. Zij is inmiddels ook ontslagen (niet verwijtbaar).

Mijn ex woont inmiddels 1,5 jaar samen met haar nieuwe partner.

We hebben officieel nooit iets op papier geregeld. Inmiddels heb ik een verzoekprocedure ingediend bij rechtbank voor een ouderschapsplan. Daarin vraag ik om alimentatie voor mijn 3 bij mij wonende kinderen.

Maar hoe zit dat als wij beide weinig inkomen en dus (bijna) geen draagkracht hebben? Wie betaalt dan de kosten van de kinderen? Kan ik een bijdrage aan alimentatie verwachten? Of is het zo dat ongeacht dat ik ook geen draagkracht heb, zij toch niets hoeft bij te dragen omdat zij geen draagkracht heeft? (en ik alle kosten moet dragen).

Alvast bedankt voor de reactie(s).
Laatst gewijzigd door ceesdeboer op 16 okt 2013, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door The Driver »

Simpel, als de kinderen bij jou wonen en je ex heeft geen draagkracht dan krijg je ook geen alimentatie.
Blijft over de sociale dienst en de voedselbank.
Maar deze regering vindt dat je makkelijk van een bijstandsuitkering rond kan komen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door Casper »

Met de nieuwe alimentatieregels krijg je in ieder geval 50 euro p/m van je ex. Voor de rest: beknibbelen en bijklussen!
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door ceesdeboer »

Verhelderen, maar voelt wel krom dat je als beide geen draagkracht heb, degene waar de kinderen het hoofdverblijf hebben 'opdraait' voor de kosten.

Maar goed zo is dat dus...
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door The Driver »

Sntwoord wat je gaat krijgen van de sociale dienst : Ja maar, u krijgt toch de kinderbijslag !
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door Casper »

voelt wel krom dat je als beide geen draagkracht heb, degene waar de kinderen het hoofdverblijf hebben 'opdraait' voor de kosten.
Klopt, maar zo is het ook als vader niet bijdraagt, geen draagkracht heeft, of bijv. in de schuldsanering zit. Dan moet moeder ook maar zien hoe ze het rondbreit.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door The Driver »

Zorg er voor dat het inkomen van de nieuwe vriend van je ex ook mee gaat tellen voor de berekening van de alimentatie !
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door EDA »

Je ex heeft wel kosten. Zij mot immers ook een kamertje, kleding, uitjes enz bekostigen. Zonder budget. Want geen kinderbijslag.
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door ceesdeboer »

Bedankt voor al jullie meningen.

Tegen beter in waarschijnlijk toch een vraag.

Moeder heef nu geen baan. Maar wordt er door een rechter niet gedacht: ok ze heeft nu geen baan, maar ze heeft een verdienpotentieel van bijv. het bedrag wat ze verdiende met vorige baan. Bij de berekening ga ik er vanuit dat ze (als verantwoordelijkheid naar haar kinderen) gewoon moet gaan werken en dan ongeveer dat zou moeten kunnen gaan verdienen?

Groet,
Cees.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door The Driver »

Je kan je ex niet verplichten te gaan werken en groei potentieel is slechts een fictieve gedachte, er komt niets door binnen. Jammer
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door Casper »

@Cees, je kunt best op die strategie inzetten, zeker als je een "pakket" aan voorstellen aan de rechter voorlegt. Vaders worden op dezelfde manier om de oren geslagen met verdienpotentieel, dus waarom niet? Maar aangezien je schreef dat ze "niet verwijtbaar" werkloos was geworden, geef ik het weinig kans. Moeder hoeft maar iets te piepen over crisistijd, moeilijk een baan te vinden etc. en dan zal het weggewuifd worden.
ceesdeboer
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 21
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:45

Re: beide ouders geen draagkracht, wie betaalt de kosten kid

Bericht door ceesdeboer »

Hi Casper, aldus geschiedde. €50 per maand is het geworden.
Plaats reactie