Wijzigen hoofdverblijf dochter (bijna 14) van ma naar pa

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Wijzigen hoofdverblijf dochter (bijna 14) van ma naar pa

Bericht door Daniel »

hoi allemaal,

wij zijn al ruim 9 maanden bezig om dochter naar mij en mijn vrouw te halen.
Zal even vertellen wat er aan de hand is.

Dochter wil al jaren (ongeveer 6 jaar) bij mij wonen. Nooit wat mee gedaan zo van we zien wel als je 12 a 13 bent. Dochter blijft volharden in het feit dat ze dit wilt. Op de dag dat ze 12 werd zei ze ik ben nu 12 en ik kom bij jou wonen... nou ja dat gaat niet zo makkelijk hebben wij ook gezegd. Mam moet meewerken (weten van te voren al dat dit never gaat gebeuren) Veel gesprekken met haar gehad, wat ze verwacht, wat ze wil bereiken en ga zo maar verder.

Uiteindelijk dochter eindelijk zover gekregen met moeder te gaan praten (dec 2013) moeder dacht zal wel puber gedrag. Ze gelooft er niets van was het antwoord. Feb 14 weer aangegeven bij moeder uiteindelijk gesprek bij ons thuis geweest. Afspraak dat moeder en dochter dingen zouden bespreken als ze het dan nog steeds wilde zou moeder haar niet tegenhouden...
Nou je raad het volgende dag belt ze .... nee hoor ze wil niet meer bij jullie wonen. Dag erna dochter gebeld wel hoor niets van waar wat moeder zegt... uiteindelijk in april dochter brief naar kinderrechter geschreven. IN de tussentijd na de zoveelste ruzie was ze weggelopen naar ons (2 uur met de trein) jeugdzorg etc... ingeschakeld je raad het al... waar het op uit draait ik moet met moeder in mediation om samen te bepalen waar dochter woont. Zijn al 10 jaar uit elkaar. (kinderrechter heeft dit advies van jeugdzorg overgenomen. Er is totaal niet geluisterd naar dochter. Dochter had ook andere rechter als die wij hadden) en nu.... in sept 14 word traject eindelijk opgestart... dochter is doodongelukkig thuis. Ziet het echt niet meer zitten om weer naar huis te gaan. Van de 6 weken zomervakantie 4 weken bij ons geweest.

Nu hebben wij dinsdag alvast een informatief gesprek met advocaat voor evt. wijzigen hoofdverblijf wij willen dit namelijk niet te lang laten duren.
Ze heeft namelijk 2 broertjes thuis (oudste 12 is ook van mij maar wil niet bij mij wonen) die veel aandacht en zorg nodig hebben en ze word behoorlijk ondergesneeuwd... (nee dat is niet de reden dat ze dit wil maar het word van kwaad tot erger)

Wie heeft hier ervaring mee????HELP

gr daniel
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wijzigen hoofdverblijf dochter (bijna 14) van ma naar pa

Bericht door EDA »

Is een bijzonder curator voor je dochter geen weg?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wijzigen hoofdverblijf dochter (bijna 14) van ma naar pa

Bericht door The Driver »

Voor een bijzonder curator geldt eigenlijk de weg, dat die aangesteld wordt door een Bureau Jeugdzorg. Ik weet eigenlijk niet of een particulier, ouder of betrokkene dat pad op kan gaan.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Wijzigen hoofdverblijf dochter (bijna 14) van ma naar pa

Bericht door EDA »

Bijzondere curator aanvragen

De rechter kan uit eigen beweging (ambtshalve) een bijzondere curator benoemen als hij dat in het belang van de minderjarige nodig vindt. Maar de minderjarige zelf of andere personen die nauw bij de zaak betrokken zijn (belanghebbenden), kunnen ook om een bijzondere curator vragen. In een echtscheidingszaak zijn bijvoorbeeld de ouders van de minderjarige belanghebbenden.

De benoeming van een bijzondere curator kan worden aangevraagd via een verzoekschrift. De minderjarige zelf of de belanghebbende kan zo’n verzoekschrift indienen.

Een minderjarige kan ook zonder officieel verzoekschrift om een bijzondere curator vragen. Bijvoorbeeld door een brief aan de rechter te schrijven. Kinderen- en jongerenrechtswinkels kunnen hierbij helpen. De rechter beoordeelt of er een bijzondere curator moet worden benoemd.

Kosten bijzondere curator
De kosten voor een bijzondere curator kunnen worden vergoed via de gesubsidieerde rechtsbijstand. Om hiervoor in aanmerking te komen, moet de aanvrager een bijzondere curator kiezen die is ingeschreven in het register van de Raad voor Rechtsbijstand. In dit register staan advocaten en mediators.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... rator.html
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Wijzigen hoofdverblijf dochter (bijna 14) van ma naar pa

Bericht door The Driver »

Oke, was ik niet helemaal van op de hoogte. Een bijzonder curator is eigenlijk dus maar een gewone advocaat met een beetje meer van de rechtbank.

En tegen de normale advocaatkosten dus, ook de eigen bijdrage in het familierecht met toevoeging is dus € 125.-
Plaats reactie