alimentatie voor werkend kind

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
RemcoW
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 jan 2013, 16:13

alimentatie voor werkend kind

Bericht door RemcoW »

allen,
mijn ex en ik zijn al geruime tijd uit elkaar. ze houdt de kinderen bij me weg. ik ben er nu achter gekomen dat de oudste van zeventien een sabatical van school heeft genomen, en fulltime werkt. Nogmaals, ze is pas zeventien.
Heeft het zin om de hoogte van de alimentatie aan te vechten? Deze is namelijk amper op te brengen, en het inkomen van het huishouden van mijn ex is nu aanzienlijk hoger natuurlijk.
Lees graag jullie reacties.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door ll2014 »

Dat hangt er een beetje vanaf wat jij vind dat zinnig is.
Juridisch is het zo dat als een kind zelf geheel of gedeeltelijk in zijn of haar onderhoud kan voorzien er geen sprake meer is van behoeftig, en dus geen alimentatieverplichting meer bestaat, ook niet bij minderjarigheid.
Risico is dat het aanvechten je meer kost dan het oplevert.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door Rocco »

Plus, volgens mij vervalt ook de alimentatieplicht als de 18 jarige leeftijd wordt bereikt. Er is nu wel sprake van een "sabbatical" in de studie, maar wie zegt dat dat niet zo blijft? Plus, voordat je er vol ingaat, ergens herinner ik mij ook een vrijstellingsgrens voor "bijbanen" van kinderen tot € 20.000. Als je dochter minder dan dat verdient is er wellicht niet een sprake van een vermindering van de KA. Maar check dat eerst even.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door ll2014 »

Rocco schreef:Plus, volgens mij vervalt ook de alimentatieplicht als de 18 jarige leeftijd wordt bereikt.
Nee, pas bij 21 jaar vervalt de alimentatieplicht, vanaf 18 jaar dient wel de KA aan het kind betaald worden en niet meer aan de andere ouder.
RemcoW
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 93
Lid geworden op: 08 jan 2013, 16:13

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door RemcoW »

dank voor jullie reacties, ik duik er eerst even verder in voordat ik tot aktie overga.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door Rocco »

ll2014 schreef:
Rocco schreef:Plus, volgens mij vervalt ook de alimentatieplicht als de 18 jarige leeftijd wordt bereikt.
Nee, pas bij 21 jaar vervalt de alimentatieplicht, vanaf 18 jaar dient wel de KA aan het kind betaald worden en niet meer aan de andere ouder.
Ook je kind in eigen levensonderhoud voorziet? het kind vult dan toch de eigen kind behoefte in? Mits deze werkt en niet studeert uiteraard.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door Jeroen2102 »

KA is niet afhankelijk van inkomen van je kind, het is gewoon een bijdrage die je verplicht moet betalen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door Rocco »

Jeroen2102 schreef:KA is niet afhankelijk van inkomen van je kind, het is gewoon een bijdrage die je verplicht moet betalen
Apart he. Toen ik ging werken op mn 19e moest ik kostgeld betalen aan mn ouders. Als mn ouders gescheiden waren had ik KA bovenop mijn salaris ontvangen. Het is een rare wereld. Maar OK, heb even eea opgezocht en het is idd waar. Raar hoor.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door ll2014 »

Jeroen2102 schreef:KA is niet afhankelijk van inkomen van je kind, het is gewoon een bijdrage die je verplicht moet betalen
Kinderalimentatie is wel terdege afhankelijk van het inkomen van het kind, als het kind in zijn of haar eigen behoefte kan voorzien hoeft er geen kinderalimentatie betaald te worden.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: alimentatie voor werkend kind

Bericht door Rocco »

Dat dacht ik dus ook. Als de behoefte X is, dan is het toch zo dat als degene die in de behoefte heeft er al deels of volledig in kan voorzien een alimentatieplichtige dan toch geen bijdrage meer hoeft betalen.
Stel de kind behoefte is € 500, maar het 19 jarige kind verdient zelf al met een fulltime baan €1.200. Dan is de behoefte toch al ruimschoots ingevuld?
Als een ex partner niet werkt maar een behoefte heeft van € 1.500 en die ex gaat werken en daar € 1.800 mee verdient, dan vervalt toch in principe ook de PA?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie