Verhuizing van de vader

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Verhuizing van de vader

Bericht door Stiefmamma »

Goedemorgen heren,

Mijn man en ik hebben met de jaren al heel wat meegemaakt met ex. Het ergste is toch wel zeker haar verhuizing geweest. Ze is ruim een uur verderop gaan wonen met de kinderen omdat ze daar zogenaamd een baan kon krijgen, in de tussentijd is ze NOGMAALS verhuisd (nu 10 minuten erbij, van 60 naar 70 minuten) lopen de kinderen erbij als schoffies en zit ze in de schuldsanering. Goed gedaan rechtbank! Dat even terzijde..

Ex woonde altijd in plaats A, wij hebben altijd in plaats B gewoond maar wilden voor ex naar A verhuizen (van A naar B is een klein kwartiertje rijden). Nu is zij naar C verhuisd en daar kunnen wij nooit naartoe verhuizen omdat we beide een vaste baan hebben in B. Het brengen en halen bleef (helaas) 50/50 wat voor ons weer 80 euro per maand aan reiskosten met zich meebracht. Wij willen nog steeds in A gaan wonen, daar waar de kinderen zijn geboren en ook even op school hebben gezeten. (Ex heeft enige tijd geleden laten vallen terug te willen verhuizen naar A, maar goed hoeveel daar van waar is weet niemand en dan nog zit ze voorlopig in de sanering en dan mag je volgens mij niet verhuizen..)

Wij hebben nu de kans op een mooie woning in A, maar maken daarmee de afstand tussen mijn man en de kinderen nog 13 minuten groter. (Zij brengt de kinderen op vrijdag altijd met de trein en haar trein reistijd blijft zowaar gelijk ivm een betere verbinding!)

Kortom: mag de niet verzorgende ouder (mijn man dus) zomaar verhuizen en kan ex hem dan voor AL het brengen en halen laten opdraaien? (in de wetenschap dat ZIJ 70 minuten verderop is gaan wonen).
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door EDA »

Bespreek het onderling...
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door Rocco »

EDA schreef:Bespreek het onderling...
Ik denk niet dat de ex daar veel boodschap aan heeft.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door Rocco »

Stiefmamma schreef:Goedemorgen heren,

Mijn man en ik hebben met de jaren al heel wat meegemaakt met ex. Het ergste is toch wel zeker haar verhuizing geweest. Ze is ruim een uur verderop gaan wonen met de kinderen omdat ze daar zogenaamd een baan kon krijgen, in de tussentijd is ze NOGMAALS verhuisd (nu 10 minuten erbij, van 60 naar 70 minuten) lopen de kinderen erbij als schoffies en zit ze in de schuldsanering. Goed gedaan rechtbank! Dat even terzijde..

Ex woonde altijd in plaats A, wij hebben altijd in plaats B gewoond maar wilden voor ex naar A verhuizen (van A naar B is een klein kwartiertje rijden). Nu is zij naar C verhuisd en daar kunnen wij nooit naartoe verhuizen omdat we beide een vaste baan hebben in B. Het brengen en halen bleef (helaas) 50/50 wat voor ons weer 80 euro per maand aan reiskosten met zich meebracht. Wij willen nog steeds in A gaan wonen, daar waar de kinderen zijn geboren en ook even op school hebben gezeten. (Ex heeft enige tijd geleden laten vallen terug te willen verhuizen naar A, maar goed hoeveel daar van waar is weet niemand en dan nog zit ze voorlopig in de sanering en dan mag je volgens mij niet verhuizen..)

Wij hebben nu de kans op een mooie woning in A, maar maken daarmee de afstand tussen mijn man en de kinderen nog 13 minuten groter. (Zij brengt de kinderen op vrijdag altijd met de trein en haar trein reistijd blijft zowaar gelijk ivm een betere verbinding!)

Kortom: mag de niet verzorgende ouder (mijn man dus) zomaar verhuizen en kan ex hem dan voor AL het brengen en halen laten opdraaien? (in de wetenschap dat ZIJ 70 minuten verderop is gaan wonen).
Hallo Stiefmamma,

Lastige kwestie hoor. In principe vind ik het slim om hier in het OP al afspraken over te maken. Het is immers een realistische variabele die in de praktijk voor komt. Hoe staat het daar nu qua verdeling van de kosten en tijd? Wellicht kun je een nieuw scenario voorstellen dat het moment van scheiden het uitgangspunt is. De reizen vanuit A en B. Jullie deden obv die constructie 50-50. Daar kom je echt niet zomaar meer onderuit. Stel dat jullie de kosten voor A naar B willen blijven betalen, maar dat omdat zij de consequentie van haar verhuizing moet dragen A naar C zelf heeft gerealiseerd, zij is immers zelf verantwoordelijk voor de door haar eenzijdige ingezette verhuizing. Zoiets Dat is wel redelijk. Maar let er wel goed op hoe je het brengt. Houd het redelijk. Ga niet ingewikkeld doen over terugwerkend kracht oid. En reistijd wordt voor jullie langer en voor haar gelijk? Niet over hebben. Naast dat het niet relevant is, jullie kunnen immers ook met de trein gaan, is het een onnodig discussiepunt.
Mocht het een heftig oplopende kwestie worden die zo zwaar gaat wegen dat jullie advocaten gaan inschakelen, dan is het wellicht handig om even een business case te maken van de kosten vs opbrengsten. Bij nieuwe verhuisontwikkelingen direct scherp zijn en wel direct dat als aanleiding voor het wijzigen van de afspraken gebruiken. Niet pas veel later. Dan lijkt het ook alsof je je in de situatie berust. Maar dit is niet zo.
Laatst gewijzigd door Rocco op 13 nov 2014, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door EDA »

Rocco schreef:
EDA schreef:Bespreek het onderling...
Ik denk niet dat de ex daar veel boodschap aan heeft.
Is die gedachte illusoir?
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door Stiefmamma »

Net een heel verhaal geschreven, klik ik op sluiten denk ik. Balen.

Met ex valt niet te overleggen. Ze heeft borderline (is gediagnosticeerd) en zodra ze kans ziet om te zieken zal ze dat niet nalaten.

Ex haar trein reistijd blijft gelijk, maar met de auto komen er tien minuten bij. Ze heeft geen auto en geen rijbewijs, maar haar vriend brengt ze soms. (Eens per twee maanden ongeveer).

In het OP staat dat ze binnen een straal 10 kilometer van elkaar blijven wonen, maar dat is niets waard gebleken omdat ze alsnog verhuisd is.

Ik was altijd in de veronderstelling dat een niet verzorgende ouder geen toestemming nodig had van de verzorgende ouder voor een verhuizing. Hoe ik aan dat idee kom weet ik niet (ooit ergens gelezen denk ik) en ik kan er ook niets over vinden op het internet..
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door EDA »

Stel jouw vraag dan aan een jurist, b.v. bij het Juridisch Loket.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door Rocco »

EDA schreef:
Rocco schreef:
EDA schreef:Bespreek het onderling...
Ik denk niet dat de ex daar veel boodschap aan heeft.
Is die gedachte illusoir?
Klassiek gevalletje van de vraag stellen is em beantwoorden lijkt mij.
Laten we kijken of we Stiefmamma een stapje kunnen helpen. ipv met filosofische one liners te gooien in een topic met een concrete vraag.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door Rocco »

Stiefmamma schreef:Net een heel verhaal geschreven, klik ik op sluiten denk ik. Balen.

Met ex valt niet te overleggen. Ze heeft borderline (is gediagnosticeerd) en zodra ze kans ziet om te zieken zal ze dat niet nalaten.

Ex haar trein reistijd blijft gelijk, maar met de auto komen er tien minuten bij. Ze heeft geen auto en geen rijbewijs, maar haar vriend brengt ze soms. (Eens per twee maanden ongeveer).

In het OP staat dat ze binnen een straal 10 kilometer van elkaar blijven wonen, maar dat is niets waard gebleken omdat ze alsnog verhuisd is.

Ik was altijd in de veronderstelling dat een niet verzorgende ouder geen toestemming nodig had van de verzorgende ouder voor een verhuizing. Hoe ik aan dat idee kom weet ik niet (ooit ergens gelezen denk ik) en ik kan er ook niets over vinden op het internet..
Hoi Stiefmamma, Ik vind het wel erg jammer dat als de reacties niet direct helemaal naar wens zijn, je maar direct de deur dicht gooit. Wonen de kinderen bij jullie of bij de ex? Is de omgang om de 2 weken? Tsja, weet de toestemming over verhuizen zal in de praktijk vaak een wassenneus zijn. Er zijn namelijk ook weer rechten die eea mbt die toestemming kunnen overrulen.
Maar als ik je post lees, lees ik een frustratie over de kosten en de reistijd. Mbt de reistijd, bedoel ik, het gaat maar om 13 minuten ofzo. Je verandert de situatie niet door daar een discussie over op te tuigen. Het is toch al gebeurt. Mijn advies over de huidige situatie qua reistijd zou dus zijn, accepteer het, omdat je het toch niet kunt veranderen. Nieuwe situaties kun je dus voor zijn. Stel dan een voorstel op waarbij je toestemming geeft voor het verhuizen als zij de verantwoordelijkheid neemt voor de reistijd en de kosten. Doe dat naar redelijkheid. Dan is de kans van slagen groter.

Toestemming over verhuizing staat op de Jurofoon boordevol.
Het is lastig als het om een borderliner gaat. Deze mensen hebben geen normen en waarden besef. Je daar aan hecht zou ik sturen op afspraken dat zij lekker met haar borderline dr ding doet maar jullie er geen hinder van hoeven te onder vinden. Want als zij de reistijd en kosten voor haar rekening neemt, dan hebben jullie geen hinder van haar verhuizing toch?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door Stiefmamma »

Rocco, ik denk dat je mij verkeerd begreep. Ik waardeer de reacties enorm! Ik bedoelde dat ik een hele reactie hier op het forum had geschreven maar dat ik per ongeluk mijn scherm sloot en dus mijn hele post opnieuw moest schrijven. Sorry als het verkeerd over kwam!

Verder is ex al een paar jaar geleden verhuisd en dragen waar daar al die tijd al voor 50% de lasten van. Nu dat wij willen verhuizen hopen wij dat ook zij nu niet moeilijk zal doen. Zij is 70 minuten verderop gaan wonen. Als wij verhuizen dan komt de totale reistijd op 80 minuten uit (met de auto), daar maken wij ons een beetje zorgen om. Haar treinreistijd blijft wel hetzelfde omdat de verbinding beter is (en er komt € 1,40 per retour bij maar die betalen wij met liefde). Praktisch gezien heeft ze dus niets te klagen, maar zoals ik zei is ze een borderliner en weet je het dus maar nooit....

Verder heb ik even contact opgenomen met het juridisch loket en ook zij geven aan dat ex hier niets over te zeggen heeft. Ze kan hoogstens moeilijk doen over de extra reistijd met de auto, maar omdat ze zelf niet eens een rijbewijs heeft mag ik hopen dat niemand daar een boodschap aan heeft.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door EDA »

Dat dacht ik al. Maar nu weet jij het ook...
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Verhuizing van de vader

Bericht door Rocco »

Ja, nu weet ik het ook :oops:

Mijn interpretatie was niet correct gisteren. Excucez moi aan jullie beiden
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie