Waar bestaat alimentatie uit?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
MikeP
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2014, 10:45

Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door MikeP »

Ik betaal momenteel (na berekening en na indexaties) 770 euro per maand voor 2 kinderen. Daarnaast moet ik 98 euro voor school opvang en 45 euro voor zwemles voor beide kinderen betalen per maand. Mochten de kinderen nog een sport willen gaan doen, dan zal er geeist worden daar ook de helft aan mee te betalen.

Deze extra bedragen werden destijds uitgelegd als bijzondere uitgaven en zouden niet binnen de alimentatie vallen.
Helaas heb ik niet echt het gevoel gehad dat mijn advocaat hierop ook een duidelijk antwoord zou kunnen geven, van daar de vrag aan jullie of deze extra kosten gewoon binnen de alimentatie vallen of dat di inderdaad bijzondere kosten zouden zijn.

Kortom, ik ben gewoon bang dat ik al jaren teveel aan haar betaal.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door Casper »

Deze extra bedragen werden destijds uitgelegd als bijzondere uitgaven en zouden niet binnen de alimentatie vallen.
Volkomen onzin. Dit zijn volstrekt normale kosten die binnen de alimentatie vallen. Voor bijzondere kosten moet je denken aan kosten te maken met invaliditeit, topsport, hoogbegaafdheid e.d.

Ik zal later nog wat links e.d. toevoegen. Neus vast eens rond op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door Rocco »

Ik merk dat mijn ex dit ook doet. Ik betaal vrij veel voor mijn dochter. Het mooie Nibud bedrag van € 405 -/- 15 % voor de weekenden dat ze bij mij is. Volgens mij kan (en hoort) alles daarvan te worden betaalt. Idem, met de € 770 voor jouw 2 kinderen. Alimentatiegerechtigden hoeven nooit inzage te geven in de bestedingen van dat geld dat dedicated voor het kind wordt overgemaakt. Daarnaast hebben ze vaak ook nog het recht op de kinderbijslag en een kind gebonden budget. Ofwel, als je een redelijk bedrag betaalt aan KA dan moet je je poot stijf houden dat je er verder nog bijdragen worden geleverd. Want de kans is realistisch dat de alimentatiegerechtigde dat geld niet besteed aan de kinderen maar aan zichzelf. Als je altijd maar bijspringt, doe je niet je kinderen te kort, maar jezelf.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
MikeP
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 03 okt 2014, 10:45

Re: Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door MikeP »

Ik kan jullie volgen en ben het met jullie eens dat de extra bedragen gewoon binnen de alimentatie zouden moeten vallen. Gelukkig ben ik het zwemgeld nu kwijt en heb ik weer voer om oppositie te voeren mochten de kinderen op een sportclub gaan of andere activiteiten willen gaan doen. Het bedrag voor de schoolopvang zal moeilijker worden, aangezien hier toentertijd dus een overeenkomst voor gesloten is en ik het vermoeden heb dat het erg moeilijk gaat worden om hier nieuwe afspraken over te gaan maken (met of zonder tussenkomst rechter).
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door Rocco »

Het klinkt misschien niet leuk, maar ik merk ook dat het erg lastig is, wanneer men vanuit emotie over dit soort kwesties geld gaat claimen. Mijn ex heb ik dan ook aangeven dat ik geen zaken meer met haar bespreek buiten email om. Wellicht helpt dat, want dan kun je de emotie laten afkoelen en buiten de communicatie houden. Vrouwen gaan makkelijker om het verkrijgen van financiële middelen. (zonder de meelezende dames over 1 kan te scheren overigens)

Overeenkomst voor BSO wordt lastiger als dat officieel is vastgelegd. Wat voor afspraak is het? 50-50 of naar rato van inkomen, jij drie kwart?
Ik zou er iig als volgt mee omgaan. Laat haar maar aantonen met documenten, waarom zij vindt dat jij meer moet gaan betalen aan de BSO.
Maak t haar maar zo moeilijk mogelijk.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door Casper »

Dit was nog het lijstje dat ik eerder beloofde. Ik zie nu dat het alimentatie prikbord ter ziele is, jammer hoor!

http://alimentatie.startpagina.nl/prikb ... udiekosten (scroll door naar het bericht van Anne-Mieke)
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door Casper »

En, heet van de naald, op de jurofoon: https://www.jurofoon.nl/nieuws/7521-moe ... ie-betalen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Waar bestaat alimentatie uit?

Bericht door kiekiek »

MikeP schreef:Ik betaal momenteel (na berekening en na indexaties) 770 euro per maand voor 2 kinderen. Daarnaast moet ik 98 euro voor school opvang en 45 euro voor zwemles voor beide kinderen betalen per maand.
De opvang en zwemles horen gewoon in het alimentatiebedrag, dus betaal je inderdaad teveel.

Verder: is het bedrag van 770 euro alleen bepaald door een behoefteberekening of is daar ook een draagkrachtberekening op losgelaten?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie