omgangsregeling hervatten

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door kiekiek »

xanxion schreef:Maar wat doe je dan als je niet de kans krijgt om op een normale manier dit soort zaken kunt bespreken?

Misschien is het uiteindelijk wel beter dat een rechter een omgangsregeling vast gaat stellen; een buitenstaander die er objectief naar kijkt.
Allemaal leuk en aardig, maar de praktijk leert dat bij een uitspraak van een rechter vaak alleen maar verliezers zijn, doordat een zaak in een kwartier wordt afgetikt. Mijn ervaring en van vele anderen die het al hebben ondervonden en die vervolgens keer op keer daarna toch weer naar de rechtbank stappen voor veranderingen.

Ik ben het roerend met ll2014 eens dat het eenzijdig vingerwijzen naar de vader afgelopen moet zijn, zolang daarmee wordt door gegaan, is ieder gesprek inderdaad zinloos. De vader zal ongetwijfeld ook met het vingertje wijzen naar de moeder en dat is net zo fout.

Misschien is het eens zinnig om vader en moeder op papier te laten zetten wat beiden zouden willen. Bekijk dan de overeenkomsten en verschillen en doe beiden water bij de wijn.

In het belang van het kind en niemand anders!
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door ll2014 »

Misschien moet je jezelf eens proberen in te leven in de situatie hoe je je zou voelen als de ex van je vriendin stelde dat het hem beter leek ook in het belang van het kind dat het kind bij hem en zijn nieuwe partner komt wonen en hij daar samen met zijn partner prima voor kan zorgen en dat het kind dan wel één keer per twee weken een weekendje bij moeder kan zijn.

Waarschijnlijk vind je dat een absurd idee, maar in het kader van gelijkheid is dat toch precies hetzelfde als wat jullie nu voorstellen.......
xanxion
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2014, 15:33

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door xanxion »

ll2014 schreef:Misschien moet je jezelf eens proberen in te leven in de situatie hoe je je zou voelen als de ex van je vriendin stelde dat het hem beter leek ook in het belang van het kind dat het kind bij hem en zijn nieuwe partner komt wonen en hij daar samen met zijn partner prima voor kan zorgen en dat het kind dan wel één keer per twee weken een weekendje bij moeder kan zijn.

Waarschijnlijk vind je dat een absurd idee, maar in het kader van gelijkheid is dat toch precies hetzelfde als wat jullie nu voorstellen.......
Het is nooit verkeerd om je in een ander te verplaatsen, maar ik denk dat ik met de rest van de leden verschil van mening over het feit dat een zo evenredige verdeling in tijd bij vader en moeder altijd het beste is voor het kind (met name in de gevallen dat ouders niet dezelfde woonplaats hebben). Ik vind die stelling ook vooral geredeneerd juist vanuit het belang van de ouders en niet van het kind. Waar ik het wel mee eens ben, is de stelling dat die hoofdverblijfplaats niet noodzakelijk automatisch bij de moeder zou hoeven te zijn. Er zijn denk ik genoeg voorbeelden te noemen waarbij een kind beter af zou zijn bij de vader.

In dit geval redeneert de vader ook soms vanuit dit perspectief: zo eerlijk mogelijk de tijd verdelen. Even vergetend dat hij zelf meermaals aangeeft niet langdurig voor het kind te kunnen zorgen. Als ze ziek is wil hij het kind niet. Een bezoek aan consultatiebureau of tandarts met de vader gaat never nooit gebeuren... niet omdat de moeder dit niet wil, maar omdat vader dit niet kan. In die zin lijkt het me duidelijk bij wie de hoofdverblijfplaats van het kind zou moeten zijn (in dit geval!). Ik snap dat het vanuit die redenering vervelend en pijnlijk kan zijn dat het kind meer tijd gaat doorbrengen bij de moeder. Wellicht valt bij het toelichten van het belang hiervan nog wat te verbeteren, wij zijn ook maar leken in dat opzicht.

Wat verder nog onderbelicht is, is de (in mijn ogen opmerkelijke) stelling van bureau jeugdzorg in het geheel. In hun ogen hoeft de moeder het kind in dit geval helemaal niet naar de vader te brengen. Jeugdzorg heeft aangegeven dat ze het zelfs sterk afraden, en dat indien de moeder het kind toch brengt, het op eigen verantwoordelijkheid is van de moeder als er iets met het kind gebeurd. Verder willen ze zich eigenlijk niet veel met de zaak bemoeien, tenzij het moment komt dat een rechter omgang op zou leggen. "Dan zien we wel weer verder" krijgt de moeder te horen. Aan de andere kant wil bjz nu wel bemiddelen om tot een (begeleide) omgang te komen. Overigens is bureau jeugdzorg niet in het spel gekomen op aangeven van de moeder. Bureau jeugdzorg is bij de zaak betrokken op aangeven van de politie (die overigens ook de moeder afraad om überhaupt nog contact te hebben met de vader).
xanxion
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2014, 15:33

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door xanxion »

kiekiek schreef:Misschien is het eens zinnig om vader en moeder op papier te laten zetten wat beiden zouden willen. Bekijk dan de overeenkomsten en verschillen en doe beiden water bij de wijn.

In het belang van het kind en niemand anders!
Dat heeft bij de laatste bemiddeling met maatschappelijk werk inderdaad plaatsgevonden. Helaas liep dit zo uit de hand dat de betreffende maatschappelijk werker niet meer wil werken met vader.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door kiekiek »

Dat kan wel, maar dan apart. Het is zelfs standaard procedure bij maatschappelijk werk om eerst apart gesprekken te hebben met beide ouders, waarbij elk van de ouders een andere maatschappelijk werker krijgt toegewezen. De reden hiervan is om eerst de overeenkomsten en verschillen helder te krijgen. Daarna pas gaan ze over op vier-gesprekken. Ik zou het toch echt eerst proberen om het in den minne te gaan regelen voor het compleet uit de hand loopt.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door ll2014 »

xanxion schreef:maar ik denk dat ik met de rest van de leden verschil van mening over het feit dat een zo evenredige verdeling in tijd bij vader en moeder altijd het beste is voor het kind
Ik geloof echt niet in alle gevallen in een zo evenredig mogelijke verdeling, maar probeer er op te wijzen dat tde veel toegepaste verdeling van 1x per twee weken een weekend algemeen wordt beschouwd als te weinig om een goede band te kunnen onderhouden.

En dat in jouw geval de vader problemen heeft met een ziek kind, komt waarschijnlijk niet voort uit iets niet kunnen, maar gewoon uit de angst om iets niet goed te doen. Ik vind dat je daar de vader eerder mee zou moeten helpen dan hem daar nu voor te gaan straffen door te zeggen dat het kind beter af is bij moeder.
Vader en moeder zouden ook eens kunnen proberen om samen naar een consultatiebureau te gaan met het kind.

Uit mijn eigen situatie weet ik ook dat ik het best eng vond om allerlei zaken alleen te doen met mijn zoon, bepaalde dingen waren nieuw omdat moeder dit altijd deed, zo gaat dat nu eenmaal met een zorgverdeling.

Overigens is het natuurlijk helemaal nergens voor nodig dat een hoofdverblijf gekoppeld wordt aan degene die naar consultatiebureau of tandarts (zo jong al?) gaat, maar lijkt dat hier meer als argument gebruikt om de omgangsregeling te wijzigen...
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door The Driver »

Het is ook overal hetzelfde verhaal.
Bureau Neukzorg legt een begeleidde omgangsregeling op. Dan volgen 3 etappes
Geprek met vader, gesprek met moeder, 1 uur omgangsregeling met zoon.
Fantastisch verlopen uurtje. 2e maal omgangsuurtje. Zoon is aanwezig, maar wil plotseling niet meer. Verbazing bij de hulpverleensters al om. Moeder heeft 4 weken de tijd gehad om vader nog eens extra zwart te maken en breng zoon zo in een loyaliteitsconflict.
xanxion
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2014, 15:33

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door xanxion »

The Driver schreef:Het is ook overal hetzelfde verhaal.
Bureau Neukzorg legt een begeleidde omgangsregeling op. Dan volgen 3 etappes
Geprek met vader, gesprek met moeder, 1 uur omgangsregeling met zoon.
Fantastisch verlopen uurtje. 2e maal omgangsuurtje. Zoon is aanwezig, maar wil plotseling niet meer. Verbazing bij de hulpverleensters al om. Moeder heeft 4 weken de tijd gehad om vader nog eens extra zwart te maken en breng zoon zo in een loyaliteitsconflict.
Nou hier is het een ander verhaal, loyaliteitsconflict is een van de weinige zaken die niet aan de orde zijn (laten we hopen dat dat ook zo blijft). Maar verder ben ik ook nog niet echt positief over bjz; ze komen bij mij niet over alsof ze nou daadwerkelijk iets op willen lossen.
xanxion
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 dec 2014, 15:33

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door xanxion »

kiekiek schreef:Dat kan wel, maar dan apart. Het is zelfs standaard procedure bij maatschappelijk werk om eerst apart gesprekken te hebben met beide ouders, waarbij elk van de ouders een andere maatschappelijk werker krijgt toegewezen. De reden hiervan is om eerst de overeenkomsten en verschillen helder te krijgen. Daarna pas gaan ze over op vier-gesprekken. Ik zou het toch echt eerst proberen om het in den minne te gaan regelen voor het compleet uit de hand loopt.
Klopt, die zijn er ook geweest in het beginstadium. Het uit de hand lopen stadium zijn we inmiddels ook al gepasseerd. We zijn ook al het stadium gepasseerd waarbij maatschappelijk werk in onze regio überhaupt wil blijven bemiddelen. Ik weet niet of er nog andere instanties zijn die kunnen helpen in deze situatie? BJZ biedt een eenmalige consultatie aan, maar ik denk dat dat te weinig gaat zijn. Daarna verwijzen ze in principe door naar maatschappelijk werk, maar dat is hier dus geen optie meer.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: omgangsregeling hervatten

Bericht door kiekiek »

Ik zou sowieso bjz buiten de deur houden, voor je het weet zien ze er brood in en zit je jaren aan een ots of uhp vast. Aan een ots verdienen ze € 8000 per jaar en aam een uhp € 60.000 per jaar. De ervaring heeft geleerd dat bjz vrij weinig oplost, maar zaken in de meeste gevallen verder laat escaleren.

Gezien de reaktie van de vader zou ik de zaken nu niet verder op de spits drijven en de omgangsregeling laten zoals die nu is en het vaderschap gaan regelen. Daarmee laat je twee gebaren van goede wil naar de andere kant zien.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie