wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
hermanvd
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2012, 21:42
Locatie: Helmond

wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door hermanvd »

Ik krijg net een brief binnen van de advocaat van mijn ex.
Ze is haar baan kwijt en wil nu herziening kinderalimentatie.
Of ik aar mijn gegevens aan haar advocaat ter beschikking wil stellen, zodat we het zonder rechter kunnen bepalen.

De afgelopen drie jaar heb ik betaald, terwijl er de dag na de beschikking van de rechter een brief binnenkwam of ik teveel ontvangen kinderopvangtoeslag wilde gaan terugbetalen. Bj het afhandelen van de financiële kant van de scheiding heeft de rechter dat ook even terzijde geschoven, maar het was duizenden euro's, waar zij onderuit kwam en die mijn bestedingsruimte een aantal jaren onder het nulpunt brachten.

Met veel pijn en moeite geregeld dat de vaste laste laag genoeg waren, ook sinds een half jaar zonder onbetaald ouderschapsverlof, en ik kan de boel weer iets op orde gaan krijgen.
Met een eigen huis moeten de kozijnen onderhouden gaan worden, het dak van de schuur met vervangen en de ketel is aan vervanging toe...
... en nu is ze haar baan (even) kwijt en ze wil herziening KA.

Alles wat ik over had of extra kreeg ging de afgelopen jaren naar mijn zoontje (inmiddels is ie 8) en ik zou gewoon deze winter graag eens nieuwe schoenen hebben van meer dan 10 euro.

Och ja, ik heb meer dan 10.000 euro bij mijn moeder geleend om de advocaat te betalen, want ik krijg natuurlijk geen financiële tegemoetkoming van het rijk. Als alleenstaande verdien ik teveel om daarvoor in aanmerking te komen.

Voor dit jaar kan ik nog een financiële toevoeging vragen, omdat ik twee jaar geleden mijn verzamelinkomen omlaag kon brengen tot net onder de grens. (tientjeswerk)
Ik wil dus zien dat ik een advocaat inhuur om mij te vertegenwoordigen.
Mijn ex heeft namelijk de irritante neiging alles van mij te willen weten, maar gedeeltes van haar inkomen weg te laten. (Zoals huurinkomsten uit een flatje in het buitenland)

het lijkt me op zich toch het beste te wachten tot begin komend jaar om de alimentatie te bepalen, met alle nieuwe regeltjes.
Maar nu zal ze de alimentatie op willen hogen, terwijl ze bezig is voor nieuw werk.
En na dat ze aangenomen is, zal ik het initiatief moeten nemen om de alimentatie weer omlaag te krijgen. (waarvoor met de huidige kosten van de "gelijke" rechtsstaat geen ruimte is)

Genoeg om iemand die toch al telkens van de rand probeert te kruipen weer terug naar beneden te storten.

Wie kan me wat advies geven?
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door ll2014 »

Heb je haar financiële gegevens gekregen?
Zo nee, waarom zou jij jouw gegevens moeten verstrekken.....
Hoe is ze haar baan kwijtgeraakt? Eigen schuld?
Ik neem aan dat ze nog een WW uitkering krijgt dus is het maar de vraag of ze recht heeft op meer alimentatie.
Als de oude alimentatie was gebaseerd op de regeling van voor 2013 zou het zelfs kunnen dat ze minder krijgt.
Ik zou zeggen probeer zelf eerst eens zo goed mogelijk te bepalen hoe een nieuwe berekening uitvalt en probeer je inkomen zo laag mogelijk te krijgen op papier.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door kiekiek »

Inderdaad: zij wil een herziening dan zal zij de veranderingen moeten laten zien en wel volledig inclusief de huurinkomsten. Is haar ontslag verwijtbaar en wat zijn nu haar inkomsten? Eerst haar gegevens inzien en dan jou inkomen daarop aanpassen (laag) en woonlasten (hoog) zodanig dat de alimentatie zo laag mogelijk gaat uitkomen.

Je geeft aan kinderopvangtoeslag te hebben moeten terugbetalen en veel te hebben geleend voor een advokaat. Zonder blikken of blozen zou ik gaan corrigeren in jou voordeel. Je bent al voldoende kwijt geweest.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
hermanvd
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 34
Lid geworden op: 07 jan 2012, 21:42
Locatie: Helmond

Re: wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door hermanvd »

Ze heeft nu inderdaad ww tot januari, denk ik. Ze had een baan op afstand en het verbaasde me dat ze er nog zo lang heeft gewerkt.
Daarna wordt het werk of een lening, denk ik. Ze moet nog een flatje in het buitenland hebben, dus bijstandsverhaal door de gemeente zal lastig voor haar worden. Maar ja, die inkomsten ontkent ze voor de rechter.

mijn grootste probleem is dat ik in de afgelopen jaren weer terug ben gegaan naar mijn oude salaris (een dag meer werken) en ook zelfs wat extra ben gaan werken om maar de schulden af te kunnen betalen.

Maar het is een goed idee om eerst haar gegevens op te vragen.
Redelijkheid heb ik van haar en haar advocaat toch niet te verwachten.

Ik zal proberen vast een advocaat te regelen zelf. tot eind dit jaar kan ik nog net financiële toevoeging krijgen. Als ik wacht op haar gegevens ben ik te laat en ik zal iemand nodig hebben die voor mij gaat rekenen en tegen haar verweer voert. ik kan het niet meer.
Ik ben een grote kerel, in de veertig, maar ik heb gisteren de hele dag na die brief zitten trillen.

Het is iedere keer weer: wat nu weer?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door kiekiek »

De lening bij je moeder heb je wellicht zwart op wit en is desnoods aan te passen naar een hoger bedrag om je maandlasten verder omhoog te krijgen. Verder vervalt de belastingaftrek voor KA, waardoor die sowieso lager vastgesteld kan worden. Ook daar zit ruimte. Wil je werkgever misschien meewerken aan een loonstrook die lager uitvalt en de maand erna wordt gecorrigeerd? Zomaar wat ideetjes. Probeer creatief te zijn, je hex flest de zaak immers ook.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door Voiceless »

Zij vraagt om jouw gegevens, want zij is haar baan kwijt. Dat is een verandering van omstandigheden waardoor ze een herziening kan aanvragen. Maar zijn jouw gegevens verandert?

Als dat niet zo is, dan zou ik haar advocaat antwoorden dat jouw draagkracht ongewijzigd is en dat je graag een nieuwe berekening wilt zien van haar nieuwe situatie situatie uitgaande van de gegevens van jou die eerder gebruikt zijn. Natuurlijk geef je aan dat je begrip hebt voor haar situatie, mAr dat je de noodzaak eerst wil laten beoordelen. In de procesregelementen vind je exact welke informatie zij moet aanleveren. Die vraag je bij haar ook.

Er zijn dan drie mogelijkheden:
1. Ze levert aan wat je vraagt en dan weet je jouw positie.
2. Ze start een procedure, maar jij hebt jouw goede wil getoond.
3. Je hoort niets meer, probleem opgelost.

Belangrijk is dat zij wijziging wilt. Zij moet de noodzaak aantonen. Een simpel briefje waarin je geen stelling neemt. Een nieuwe situatie en die wil je eerst beoordelen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door kiekiek »

Voiceless schreef:In de procesregelementen vind je exact welke informatie zij moet aanleveren.
Bovenste linkje en dan pagina 13:

https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=pro ... limentatie

Gegevens hoef je pas aan te leveren zodra het tot een zitting zou komen en de draagkracht van een van de partijen wordt betwist.

Ik zou eerst proberen het onderling te regelen en eerst maar eens inzage vragen in haar gegevens. De papieren omtrent het ontslag, uitkering en eventuele ontslagvergoeding zijn dan interessant om te bekijken.

Daarnaast vervalt per 1 januari de aftrek voor de KA volledig (jou lasten stijgen) en gaat het kindgebonden budget flink omhoog (haar inkomsten stijgen):

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... uw_in_2015
Bent u een alleenstaande ouder? Dan ontvangt u maximaal € 3.050 meer kindgebonden budget. Dit is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.
Daarnaast:
Dit bedrag vervangt de aanvulling op de minimumuitkeringen die u kreeg van uw gemeente, de Sociale Verzekeringsbank of UWV. Het bedrag vervangt ook de alleenstaande ouderkorting. Dit is een korting die u kreeg voor de inkomstenbelasting.
Gezien deze twee punten sta je opeens een stuk sterker en kan het wel eens heel interessant zijn om geen eigen advokaat te nemen, maar in onderhandeling te gaan met de tegenpartij. Wel heel duidelijk aangeven dat als het toch tot een zitting komt dat jij zeker met een advokaat tegen de beschikking in beroep zal gaan. Daarmee zet je druk op de andere kant om toch in onderhandeling te gaan. Scheelt je in eerste instantie de kosten van een advokaat plus dat je geen griffiekosten hoeft te betalen, totaal al gauw € 2000.

De inkomsten uit het flatje zou ik zeker benoemen en als druk hierin kan je aangeven dat als zij die inkomsten ontkent, dat je e.e.a. gaat doorgeven richting gemeente en de belastingdienst. Wellicht niet helemaal fair, maar ze haalt daar wel inkomsten uit die ze verzwijgt voor de belasting en straks naar de gemeente i.v.m. de bijstand. Met die druk van jou zet ze haar inkomsten voor de toekomst flink op het spel. In feite speelt ze met vuur en de vraag is of ze die gok wil wagen of zal afdruipen.

Wellicht dat je haar via deze weg kan dwingen om af te zien van een verhoging van de KA.

Laat je verder niet intimideren door gebluf en dreigementen van een advokaat, vaak is dat de ultieme manier om de andere partij te laten zwichten. Het enige wat telt zijn feitelijke argumenten en die zijn in jou geval behoorlijk gunstig.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: wat te doen met verzoek herziening kinderalimentatie?

Bericht door Voiceless »

[quote]Gegevens hoef je pas aan te leveren zodra het tot een zitting zou komen en de draagkracht van een van de partijen wordt betwist.[\quote]

Deze genoemde gegevens moet je standaard aanleveren als je een alimentatieprocedure start. Dat weet haar advocaat ook en er is dus geen redenen waarom hij ze niet zij geven. Als ze echt zonder rechter tot afspraken willen komen, dan zal ze meewerken. Overigens zal jij ze ook moeten asnleveren

Jij hoeft niet te beargumenteren waarom de aanpassing niet hoeft, zij vraagt dus zij moet aantonen. Je kan wel aangeven met de genoemde argumenten dat je eigenlijk een neerwaardse bijstelling verwacht.

Overigens al zouden jullie onderling tot afspraken komen, dan moet dat wel in een beschikking staan, anders blijft de oude gelden. De rechter moet toetsen of de bijdrage aan de wettelijke maatstaven voldoet en kan zelfs als jullie een ander bedrag hebben afgesproken hiervan afwijken.

Wat haar advocaat wil is toetsen of een procedure zin heeft. Je geeft aan dat ze tijdelijk werkloos is. Dus tijd rekken, want de situatie op het moment van beschikking is bepalend, niet die van indiening verzoekschrift.

Een advocaat kan je nu inschakelen, maar kost geld. Ik zou wachten totdat ze daadwerkelijk gaat proceduren en nu zelf netjes antwoorden.
Plaats reactie