Ervaring belasting teruggaaf 2015

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door F1fan »

Beste,

Ook ik heb reeds de petitie ondertekend tegen afschaffing van het belastingvoordeel. Absurd voor woorden.
Nu lees ik via een brief van sociale zaken dat iedereen maar nieuwe afspraken moet maken met zijn ex-partner (kan dit zomaar, rechtsgeldig?) en gebruik moet maken van de aanbevelingen van de Raad van de Rechtspraak. Middels onderstaande link zou meer informatie te vinden zijn, daar geven ze alleen weer dat om een herziening gevraagd kan worden, maar geen aanbevelingen!.
Heeft iemand hier al ervaring mee en tips?

(Link zou moeten zijn: http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... -2015.aspx)
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Condat47 »

Als ik het artikel goed begrepen heb:

Onze situatie:
De behoefte van het kind is vast gesteld op 299,- euro (2014).
Kindgebondenbudget nu = € 84,-
Kindgebondenbudget in 2015 (3050,- : 12) = € 254,- (indien men in de bijstand zit). Is bij ons het geval.

Nieuwe Behoeft: 299 - 254 = 45,- euro.
We betalen nu 170,- euro dus volgens mij de moete waard om te herzien.

Zou dit kunnen kloppen?
Wie weet toch nog een lichtpuntje.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Condat47 »

Beste forumleden,

Ik heb de vraag wat betreft de wijzigingen is de alimentatie voor 2015 voorgelegd aan onze advocaat.

Deze meld ons daar het volgende over terug:

De wijzigingen in het kindgebonden budget in 2015 en de invoering van de zgn. alleenstaande ouderkop

zal betekenen dat de resterende behoefte aan kinderalimentatie inderdaad lager wordt. Ik ben benieuwd of er al andere leden zijn die geïnformeerd hebben bij hun advocaat. Dan graag ook laten weten natuurlijk.



Volgens de Expertgroep Alimentatienomren, die bestaat uit familierechters, is dit echter een kromme situatie

omdat door de verhoging van het kindgebonden budget de alimentatieplicht in een aantal gevallen zou komen

te vervallen, terwijl er wel draagkracht is.



Of dit reden is een wijziging te verzoeken is nog onzeker.

Hierover zal wel op korte termijn duidelijkheid komen.



Wel is het wegvallen van het fiscaal voordeel voldoende reden om de alimentatie te herzien.



We moeten januari aanstaande afwachten.



Zie voor meer informatie bijgaand artikel in de NRC:

http://www.nrcq.nl/2014/12/08/straks-kr ... -van-je-ex

en als bijlage het hele artikel.


Dit wilde ik graag even met jullie delen. Wij wachten het dus of tot januari en vragen dan een nieuwe berekening aan. Als deze gunstig is kunnen we weer naar de rechter voor een nieuwe beschikking.
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Stiefmamma »

Wow, maar dit wist ik niet! Wij hebben in januari de zitting voor alimentatie herziening en ik ga dit even aan de advocaat voorleggen!
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door robb »

Onze advocaten hebben wel rekening gehouden met verlaging van de alimentatie omdat deze niet meer aftrekbaar is in januari.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Thbafani »

Dan vergeten ze voor het gemak even dat de eenouderkop in het leven wordt geroepen, en het kind gebonden budget met 3050€ per jaar voor 2 kinderen omhoog gaat. Ja dat bedrag wordt in mindering gebracht op het behoefte bedrag en ik vind het niet meer dan "eerlijk"/ normaal dat het bedrag wat "ze" van de staat krijgt volledig naar de kinderen gaat.

De alimentatie betaler merkt in de portemonnee dat er geen fiscaal voordeel meer is, de ontvanger dat de eenouderkorting verandert in de eenouderkop.

Ik ben inmiddels via de mail in " gesprek " met ex over de regelgeving enz. Ze zou er zsm op terug komen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door ll2014 »

Thbafani schreef:ik vind het niet meer dan "eerlijk"/ normaal dat het bedrag wat "ze" van de staat krijgt volledig naar de kinderen gaat.
Dat was in eerste instantie ook mijn idee, maar als je kijkt waar dit extra kindgebonden budget onder andere uit voortkomt zie je dat dat ook uit de alleenstaande ouder toeslag is die komt te vervallen.

Die alleenstaande oudertoeslag was er vooral voor bedoeld om de combinatie werk zorg mogelijk te kunnen maken voor een alleenstaande ouder, bijvoorbeeld voor kinderopvangkosten of korter werken
Dat zijn dus geen bedragen die per definitie volledig naar het kind gaan.
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Arizona »

Zou iemand me kort kunnen uitleggen wat de nieuwe wetgeving voor mijn ex tot gevolg heeft?

Mijn ex zit in de bijstand en krijgt 300 kinderalimentatie voor twee kinderen in de maand. De bijstand wordt dus met die 300 in mindering gebracht. Alle toeslagen en kindgebonden budget gaat naar haar.

Ik krijgt dus in 2015 een aftrekpost minder. Weet iemand (natte vinger) wat dit voor haar inhoudt?


Edit, net al een en ander gelezen.
Kindgebonden budget gaat omhoog, bijstand naar beneden. We zullen zien of het iets meer of minder wordt…
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door F1fan »

Allen hartelijk dank voor jullie reacties.
Het enigste wat me tegenhoud om een herziening aan te vragen zijn de kosten voor een advocaat, ik denk dat hier meerdere mensen tegenaan lopen?
Alsof ik even ong. 1500,- opzij heb liggen voor een advocaat terwijl ik al aardig uitgekleed ben. En vanaf begin volgende jaar dus nog meer.
Heeft iemand goede ervaringen met advocaten in Noord-Brabant?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door kiekiek »

Stuur even een berichtje naar Casper, die heeft een lijst van advokaten waar goede ervaringen mee zijn.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Casper »

Ik stuur een PM'tje :)
Istar
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 40
Lid geworden op: 23 mei 2014, 10:03

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Istar »

Mag ik die lijst ook? Zijn ook in Brabant woonachtig. Hadden altijd dhr van Ruth. Prachtige vent, helaas geroyeerd door zijn strijd met Jeugdzorg. Advocaat die we nu hebben zijn we niet ontevreden over, maar er is na ruim 1 jaar procedure nog geen uitspraak dus kan er weinig over zeggen. Ben benieuwd of hij ook als goede advocaat bij jullie te boek staat.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ervaring belasting teruggaaf 2015

Bericht door Casper »

Ik kopieer het PM'tje :)
Plaats reactie