Co-ouderschap

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
brndbotje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 apr 2012, 22:38

Co-ouderschap

Bericht door brndbotje »

Hallo mensen,

Op de eerste plaats respect en medeleven met de verhalen die ik hier lees. Het kan helaas dus nog erger dan mijn situatie.

Ik zit verlegen om advies bij het volgend:

Eerst mijn situatie:
Mijn ex vriendin is er in mei 2011 vandoor gegaan met haar baas. Op zich menselijk maar ze heeft daarbij ook nog eens mijn dochter mee genomen. Ik had destijds het gezag niet goed geregeld. Maar om in goed overleg uit elkaar te gaan zijn we aan mediation begonnen. Tijdens die mediation zou het alsnog aanvragen van gezamenlijk gezag worden geregeld. Alsmede een co-ouderschapsregeling. Ze heeft ook andere toezeggingen gedaan: Zo zou ze in Amsterdam blijven wonen en zou er niemand bij haar intrekken. Ik ben hard op zoek gegaan naar een nieuwe woning (op zich best wel lastig in Amsterdam).
Wat schept mijn verbazing: Het vriendje van mijn ex is vanaf dag één in het (huur) huis getrokken. Eind juni was mijn ex al zwanger en ze zijn halsoverkop naar Almere verhuisd.

Het duurde vervolgens tot aan februari voordat ik door de rechter gezag toegewezen kreeg. Ondanks het bezwaar van mijn ex. Mijn ex is inmiddels bevallen. Er geld nu een beperkte omgangsregeling waarin ik mijn dochter slechts eens in de twee weken zie. Haar nieuwe vriend probeert allerlei gemene truukjes uit om mijn dochter van me te ontvreemden. Zo mocht ze hem bijvoorbeeld eerst PIPO noemen. (Verschil van 2 letters met Papa) Zo kreeg hij het bijna voor elkaar dat mijn dochter het door elkaar ging halen en ze mij Pipo ging noemen en hem Papa.

Hier komt het ... mijn vraag! Ik wil eigenlijk heel graag nu alsnog een co-ouderschapsregeling afspreken. Maar ook daarin gaat de moeder dwars liggen.
Ik vind co-ouderschap noodzakelijk omdat mijn ex absoluut niet de verantwoordelijkheid van het ouderschap alleen kan dragen. Ze is geestelijk erg labiel. Hoe kan ik dat dus voor elkaar krijgen?

Ik heb er zelf natuurlijk ook over nagedacht.

1. Eerst de ethisch mindere oplossing: Dreigen met een procedure om haar uit het gezag te zetten omdat ze echt heel veel verkeerde dingen heeft gedaan. En waarschijnlijk ook nog zal gaan doen.

2. De Blauwhelm methode: Al mijn trots en eigenwaarde inslikken en doen alsof er niks gebeurt is om de lieve vrede te herstellen en goodwill te creeeren en hopen dat mijn ex alsnog instemt met co-ouderschap.

3. Sterker nog, denken jullie dat ik kan aansturen op een procedure om mijn ex uit het ouderlijk gezag te zetten? Ze heeft onder meer gelogen over alles. Bijvoorbeeld dat ze verkracht is, over miskramen, haar schulden. Ze is meerdere malen vreemdgegaan. Ze heeft een drie kinderen bij drie verschillende vaders. Haar oudste zoon is aan de vader toegewezen. Tijdens onze relatie liet ze mij vooral voor de zorg van onze dochter opdraaien. Terwijl ze zelf al ons geld er door heeft gejaagd met uitgaan en de bloemetjes buiten zetten.

Mochten jullie je door deze grote lap tekst hebben kunnen worstelen dan hoop ik dat jullie mij van enige input kunnen voorzien! Ik hoor het graag.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Co-ouderschap

Bericht door Casper »

Berend, welkom en sterkte!

Eerst het slechte nieuws: je kansen om de huidige omgangsregeling om te zetten in een co-ouderschap zijn niet erg hoog. Hoewel co-ouderschap (dwz een 50-50 verdeling) steeds meer toegewezen wordt (zie bijv. vorig bericht in dit forum), zal een rechter niet snel geneigd zijn om een lopende omgangsregeling te veranderen als er niet heel duidelijke aanwijzingen zijn dat het met kind niet goed gaat (en zoiets zou moeten blijken uit onderzoek van de RvdK etc). Alle leugens, bedrog etc van je ex zijn daarbij irrelevant. Dat zij volgens jou "geestelijk labiel" is, zegt de rechter ook niets.

Hou daarom wel het naleven van de omgangsregeling heel goed in de gaten, van haar en ook van jouw kant. Als er dingen gebeuren die in jouw ogen niet in het belang van het kind zijn, trek dan meteen aan de bel. Documenteer ook alle goede en eventueel minder goede tijden met je kind, zodat je -mocht het zover komen- de bewijzen paraat hebt. je hebt gezamenlik gezag, dus sta je sterk.

Het goede nieuws is dat jouw dochter echt alleen jou als haar enige echte papa kent, en dat dat ook altijd zo zal blijven. Trek je niets aan van het pijnlijke gedrag van ex en vriend, zet je in voor een leuke tijd met je dochter (hoe oud is ze?) als jullie bij elkaar zijn, dan zul je zien dat die band sterker is dan wat dan ook.

Tot zover even ---
Casper
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Co-ouderschap

Bericht door Paul1963 »

Ik ben het helemaal eens met Casper. Het komt er eigenlijk op neer dat je, hoe moeilijk het ook is, jouw optie twee moet volgen.

Verzoek om co-ouderschap wordt bijna standaard afgewezen als de andere ouder het er niet mee eens en gezagswijziging is erg moeilijk, omdat het uitgangspunt gezamelijk gezag is.

Creeer rust, laat zien dat je het allemaal goed doet en bouw de band met je dochter verder uit. Heb geduld en geniet van je dochter en de overwinning die al het gezag en omgang hebt behaald.
Gesloten