spaarrekening

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

spaarrekening

Bericht door TrotsePa »

Beste iedereen.
Nu ik gezamelijk gezag heb kan ik eindelijk een spaarrekening voor mijn zoontje openen.
Mijn vraag is nu even: kan mijn ex dit geld wat gespaard gaat worden aan zichzelf toeeigenen?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: spaarrekening

Bericht door Casper »

kan mijn ex dit geld wat gespaard gaat worden aan zichzelf toeeigenen?
Antwoord: nee, ze heeft daar natuurlijk geen recht op. Ze kan het echter wel proberen (zie topic Avaghon), en dat kan een boel narigheid opleveren. Wees daarom verstandig en zet de spaarrekening alleen op je eigen naam.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: spaarrekening

Bericht door Paul1963 »

Antwoord is eigenlijk nee, maar .....

Jullie zoontje heeft er recht op, het geld is van hem. Maar hij kan en mag er pas over beschikken als hij 18 is. Voor die tijd mogen jullie allebei ermee doen wat jullie willen, want jullie voeren samen min of meer het bewind over het vermogen van hem.

Er zijn helaas voorbeelden en uitspraken van rechtbank waarbij het met (veel) spaargeld van de kinderen is misgegaan en de gulle gever met lege handen is komen te staan.

Volg het advies an Casper en plaats het op een rekening waar alleen jij bij kunt. Voor de fiscus makt het niet uit, je moet ook het geld van je zoon opgeven in box 3. Bij de Postbank was een rekening die op naam kon staan op de "(groot)ouders van huppeldepup". Die rekening kon alleen leegehaald worden door diegene de hem geopend had. Bij een bepaalde leeftijd werd de rekening automatisch op naam van het kind gezet. Ik weet niet of die mogelijkheid er nu nog steeds is.
Laatst gewijzigd door Paul1963 op 06 mei 2012, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: spaarrekening

Bericht door The Driver »

Even overleggen met je bank. Je bank kan het wel fysiek onmogelijk maken, dat je ex aan het geld kan komen, maar dat wil natuurlijk niet zeggen, dat je ex het niet met een beschikking van de Rechtbank op kan eisen.
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: spaarrekening

Bericht door NogEenPap »

Niet op naam van je kind zetten. het geld is dan niet veilig. Gewoon op je eigen naam zetten. Zit alleen een klein fiscaal nadeeltje aan, Je moet dit in box 3 op geven onder eigen vermogen.

En als dit boven het heffingsvrije vermogen komt moet je er 1,2% vermogensrendementsheffing over betalen.

Als je kind het hoofdverblijf niet bij jou heeft mag je ook niet het heffingsvrije deel voor een inwonend kind ervan aftrekken.
Zou me daar niet te druk om maken als je bijv 2.000 op een rekening zet onder je eigen naam zou je er max € 24,- belasting over moeten betalen.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: spaarrekening

Bericht door TrotsePa »

Nou jammergenoeg hou ik niet zoveel over vanwege al die procedurekosten. Belangrijk vind ik wel dat hij later aan de studie kan. Zijn moeder zal daar niet zo bij stilstaan vrees ik..
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: spaarrekening

Bericht door Paul1963 »

De opmerking van NogEenPap dat je alleen de toeslag voor kinderen mag meenemen als het hoofdverblijf bij jou is, was niet correct. Als je het gezag hebt, dan mag je die toeslag opvoeren. Echter per 1 januari 2012 is die toeslag heffingsvrij vermogen minderjarigen verdwenen voor iedereen. Dus daar hoef je geen rekening meer mee te houden.

Wat nog wel een argument kan zijn is dat je met spaargeld, mits het op de rekening op naam van het kind staat en het regelmatige stortingen betreft, kunt opvoeren als bijdrage in de onderhoudskosten bij de rechter. Succes niet gegarandeerd, maar het kan zijn dat de rechter die bij de draagkrachtberekening boven de streep in mindering laat brengen. Maar dan alleen als de draagkracht nog dusdanig is dat er alimentatie betaald wordt.
Gesloten