welke kosten zitten in de alimentatie

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
justebo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2012, 11:29

welke kosten zitten in de alimentatie

Bericht door justebo »

Ben nieuw hier, en heb het niet zo zwaar als sommige die ik hier lees. Iedereen heeft zijn eigen verhaal, en zo heb ik die helaas ook inderdaad.

Ik kom van een minimale weekendregeling, naar een co-ouderschapsprincipe. Mijn ex wilde dat niet meer, en heeft weer de oude omgangsregeling aangevraagd. Nu is dat niet gelukt, dus ik zie de kinderen 8 dagen in de twee weken, maar ik dien wel alimentatie te betalen conform omgangsregeling. Dit bestaat uit 75% van de behoefte van de kinderen die ik nu dus maandelijks in de vorm van alimentatie aan de moeder moet overmaken.

Mams is redelijk gefrustreerd omdat dit niet is wat ze wilde, heeft meer dan het dubbele geeist bij de rechter. Nu is er een strijd aan het losbarsten dat de kosten die ik moet maken voor de kinderen, de moeder deze niet op haar wil nemen. En dan heb ik het over hele simpele dingen als extra kleren omdat mama die niet altijd meegeeft, kosten voor opvang omdat ik incidenteel voor werk weg moet en mams ineens spontaan moet werken op die dagen enzo.

Mijn stelling is dat dit van de alimentatie betaald moet worden, maar ik ben een beetje huiverig om dat bedrag in te houden aangezien haar advocaat me bijna elke maand dreigt met het LBIO en nieuwe procedures. Waar kan ik achterhalen welke kosten er van de alimentatie betaald moeten worden, en hoe kan ik mams zover krijgen dat dit nu eindelijk ook eens gaat gebeuren?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: welke kosten zitten in de alimentatie

Bericht door The Driver »

Ik zou niets zondermeer van de alimentatie inhouden.

Als jij opvang voor de kinderen moet regelen, omdat je voor je werk weg moet, dan lijken mij die opvangkosten voor jou rekening te komen. Dat moeder dan niet bereid is de kinderen op te vangen staat er helemaal buiten.

En extra kleding voor de kinderen ? Gewoon kopen, maar dan ook niet mee teruggeven.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: welke kosten zitten in de alimentatie

Bericht door Casper »

Hier is een lijst, van een andere website, ter info:

Bron: http://alimentatie.startpagina.nl/prikb ... g-14278733

-huisvesting
-inrichting
-verzekeringen
-energie/water
-telefoon
-kleding/schoenen
-wassen
-verzorging (pampers/toiletartikelen/kapper e.d.)
-voeding/versnaperingen
-vrijetijdsbesteding (hobby/sport/muziekles e.d.)
-vakantie/uitstapjes
-vervoer (reizen/fiets e.d.)
-speelgoed
-verjaardagen/feestdagen
-zakgeld
-onderwijs
-schoolreisjes
etc.
justebo
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 10 mei 2012, 11:29

Re: welke kosten zitten in de alimentatie

Bericht door justebo »

OK, dank Casper. Dit is veel meer omvattend dan waar ik over nadenk zelfs...
Ik snap The Driver wel, en dat houdt de rust wat ook wel goed zou zijn. Maar hoe beweeg ik mams om de kosten die ik maak toch te vergoeden?
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: welke kosten zitten in de alimentatie

Bericht door Paul1963 »

Wat bijzonder een regeling waarbij de kinderen 8 van de 14 dagen bij jou zijn, maar toch KA. Ik denk dat velen deze situatie wel zouden wensen en de KA op de koop toenemen.

Maar in antwoord op jouw vraag, Is de alimentatie door de rechter vastgesteld, dan kan je niets verrekenen met de moeder als zij niet wil. Moet je een wijzigingsverzoek indienen, kost ook weer geld en kan zij de omgang weer ter discussie stellen. Verreken je, dan kan zij het LBIO inschakelen.

Het is wel redelijk dat zij de kleding verzorgt, maar dat kan je moeijlijk afdwingen. Verder alle kosten die jij bij jou maakt zijn voor jou. Moet je doen voor 5 euro per dag. Let wel de trema-normen bieden tegenwoordig niet veel ruimte meer.

Als het goed is krijg je ook de kinderbijslag en fiscale voordelen, tenminste als ze bij jou staat ingeschreven. Dat zou ik als dat niet zo is snel doen, want ze verblijft de meerderheid bij jou.
Gesloten