kind meegenomen door Jeugdzorg

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Vriendin van mij - gescheiden, buitenlands, ingeburgerd - is haar zoon (nu 4j) kwijt geraakt na ingrijpen AMK, BJZ, RvK. Moeder had kind alleen thuisgelaten (slapend), jongetje (J.) wordt wakker, vindt zijn moeder niet, kleedt zich aan en gaat naar buiten, moeder zoeken. Buren, politie, kind kwijt. Daarna snel rechtzaak, tijdelijke UHP en OTS.

Afgelopen jaar was ik soort van pleegvader voor hem (1x per 3 weken in het weekend). Helaas woon ik 50 km van hun woonplaats. Ik heb J. zindelijk gemaakt, met hem gespeeld, activiteiten ondernomen, etc. Als hij werd opgehaald, moest ik altijd tegen J. zeggen dat het goed was dat ie mee ging met zijn moeder (hij bleef liever bij mij). J. is geliefd bij zowel ouders (van kinderen uit de buurt) als bij de kinderen zelf. Vanavond nog vroeg het buurjongetje (7 jaar) weer: "Wanneer komt J. weer eens?" Ook het halfbroertje (ook 7j) van mijn zoon vraagt steeds naar J.

Door mijn interventie, is ook de vader afgelopen jaar weer in beeld gekomen (die uit de ouderlijke macht is gezet wegens geweld (wederzijds, maar man slaat harder dan vrouw, hoewel een naaldhak er wel flink inhakt)). Hij was blij met mijn bemoeienis en houdt mij nu bij tijd en wijle op de hoogte (want J. mag nog wel weekend naar oma van vaderskant toe). Hij zal zelfs proberen weer gezag te krijgen (maar haakt af als het teveel bureaucratie met zich meebrengt).

Ik ben bang dat de moeder van J. haar ouderlijk gezag permanent kwijt raakt, zodat BJZ de macht krijgt. Door ongelukkige samenloop van omstandigheden (b.v. immobiel wegens verstuikte enkel, geestelijk ingestort, financiële problemen door fouten sociale dienst) heeft zij een aantal afspraken gemist, zodat het nu lijkt alsof het haar niet interesseert. Ik doe daar liever geen uitspraak over, maar zie het somber in.

Aanvankelijk had ik het plan, om J. en moeder bij mij te laten inschrijven, om zo het kind uit de handen van die idioten te redden. De gedachte was dat er dan een meer stabiele omgeving voor het kind zou zijn, bovendien is het dorp waarin ik woon stukken beter dan het enge calvinistische dorp/regio waar J. nu verblijft. Dat plan lijkt niet te gaan lukken want BJZ wil hem permanent bij een pleeggezin plaatsen. Zij gaan ervan uit dat de moeder gek en onverantwoordelijk is (en dat na 1x in de fout gaan). Ook vrees ik nadelige consequenties voor mijzelf (op langere termijn, ivm huurwet, gezag, mogelijke krankzinnigheid van de moeder, etc.)

Haar advocaat doet tot nu toe ook bijzonder weinig (oh nee, die viert lekker vakantie).

Ik heb al even gekeken, maar adoptie kan niet en pleegouder worden heeft geen zin (want ik wil alleen voor J. pleegouder zijn en ben ook niet van plan om "ge-assessed" te worden door een stelletje sociobabs).

Ik heb advocaat, BJZ en de RvK een notitie gestuurd met mijn relaas en foto's ten bewijze, maar ik vrees dat ze dat naast zich neer zullen leggen.

Ik ga proberen dit weekend J. te zien bij oma (als die meewerkt) en hoop dan ook de huidige tijdelijke pleegouders te ontmoeten (als dat kan, zal wel geheim zijn). Van BJZ mocht ik niet bij een ontmoeting zijn tussen J. en zijn moeder.

Hoe kan ik voorkomen dat J. kapot wordt gemaakt door BJZ en de andere "hulpverleners"? Is er iets mogelijk? B.v. een omgangsregeling (ik heb tenslotte mijn zoon ook in de weekends die ik had op het rechte spoor weten te houden en hem redelijk weten te beschermen tegen de idiotie van zijn moeder).
Heeft het zin om b.v. het door mij opgestelde dossier ook naar de rechter te sturen (is dat ontvankelijk?).

Groet van een dwaze pleegvader die graag J. in een goed harmonieus milieu wil laten opgroeien.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door The Driver »

Wil je toestemming voor een omgangsregeling van BJZ ?

Beschouw elke medewerker van BJZ als een God
Lik hun voeten
Vraag ze voor elke fituliteit om advies
Lever nooit een snipper kritiek
Lever ook aan de pleegouders geen snipper kritiek
Kom elke afspraak die hun opleggen na
Ga overal in mee
Span nooit rechtzaken aan
Vind alles wat ze doen fantastisch
Gebruikersavatar
PaNo
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 71
Lid geworden op: 23 feb 2012, 14:46

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door PaNo »

Het zoveelste bizarre verhaal. Laten we eerlijk wezen, wie heeft deze ellende over deze kleine hene gestort !

Indien je er als 3e partij iets mee zal willen doen zul je daadwerkelijk moeten proberen om juist, wat The Driver o zo poëtisch weet aan te geven, wat aan die anti BJZ/RVK houding te doen. Juist zo'n opstelling zal hooguit meer toetsers en bellen laten afgaan.

GA in overleg, sta open voor adviezen en probeer als vertrouwenspersoon binnen te komen, wellicht kun je wel degelijk op grond hiervan voor die kleine een lichtpuntje zijn in de richting van die veilige omgeving. Zoals het er nu naar uit ziet wat Pa en Ma betreft kan ik me alleen maar voorstellen dat er een grens bereikt is, pijnlijk maar waar.

Niet alles wat BJZ/RVK verricht is kommer en kwel.......
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door Dwaze opa »

Hallo jotem

Misschien een wat vreemde tip...maar als jullie( jij als soort pleegvader) en moeders..tenslotte je vriendin iets van een relatie aangaan,kon u wel eens een stuk eenvoudiger zijn voor moeders om haar kind terug te krijgen.
Voor de knul lijkt het de allerbeste oplossing..moeders en pleegvader beide beschikbaar en ook praktisch wordt er dan beschikt over een groter netwerk en zullen zich zulke incidenten als een kind van 4 slapend alleen in huis achterlaten niet zo snel voorkomen,waarbij ik er van uitga dat moeders niet de deur uit moest voor één of ander flauwekulletje.
Ik vind het wel erg vreemd dat het kind na één misser zo radicaal bij moeders wordt weggerukt;dit lijkt mij niet de gebruikelijke gang van zaken...maar als je soms leest waar een club als BJZ allemaal toe in staat is verbaast het me aan de andere kant ook weer niet.Voor BJZ zijn zulke acties natuurlijk wel de krenten in de pap,met scoringsdrift als leidraad..en dan met buren en politie erbij...tsja dan gaat de adrenaline stromen...zoals de politie met loeiende sirenes achter een op de vlucht geslagen autodief aanzit.
Vooralsnog zijn de uhp en ots tijdelijk en hopelijk niet zo tijdelijk als het kwartje van Kok.
Sterkte met de zaak en laat zo mogelijk over de voortgang horen...
En idd. het wil ook wel eens goed gaan met BJZ,maar ga daar maar niet bij voorbaat al van uit..het zijn logge clubs,die behoorlijk langs elkaar heen werken,maar ik vertel je denk ik niets nieuws,gezien je opmerkingen over deze instituten.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Bedankt voor de reacties. Vandaag even contact gehad met vader en opa. Heb zelf de indruk dat opa en oma het wel best vinden en geen enkel probleem met BJZ willen, dus ben ik (impliciet) niet welkom.

Ga morgen BJZ contact maar eens bellen en voorstellen dat hij een weekend bij mij verblijft, dan wel een dagdeel, danwel een weekje vakantie.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

jotem schreef: Ik heb advocaat, BJZ en de RvK een notitie gestuurd met mijn relaas en foto's ten bewijze, maar ik vrees dat ze dat naast zich neer zullen leggen.
Vandaag kreeg ik de stukken die ik aan RvdK heb gezonden retour met de mededeling:

"Wij kunnen niks met uw informatie doen omdat u door ons niet wordt aangemerkt als belanghebbende of informant."

Wat ze bedoelen te zeggen is dat ze schijt hebben aan wat ik ze aan extra informatie heb aangeleverd. En dus doen ze niet aan waarheidsvinding.

Ik heb waarschijnlijk binnenkort contact met de advocaat (samen met de moeder) en ga eens kijken of die wat wil doen met deze info (en in het algemeen, kind terug naar moeder).
johannes
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2012, 10:06

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door johannes »

"Wij kunnen niks met uw informatie doen omdat u door ons niet wordt aangemerkt als belanghebbende of informant."

Eigenlijk te belachelijk voor woorden dat iemand zoiets terug krijgt van een instituut als de Raad voor de Kinderbescherming. Er is maar één belanghebbende en dat is het kind, ze stellen zelf dat ze uitgaan van het belang van het kind. Het uitgangspunt zou dan ook moeten zijn of de informatie relevant is voor de behandeling van de belanghebbende, het kind! En dan gaan er weer allerlei rare procedures daar werken die hun eigen standpunten omver halen, voor een normaal mens niet te volgen. Niet of de informatie relevant is, maar hoe zij de bron aanmerken. Zoiets als wanneer je de politie belt als je een misdaad ziet gebeuren en als antwoord krijgt dat je niet aangemerkt wordt als informant! Een briefje terug sturen met dat soort informatie lucht natuurlijk wel op, maar de RvdK zal daar geen lering uit trekken.

Zelf heb ik ook zoiets meegemaakt, ik had contact met een unithoofd vanwege tegenstrijdige informatie. Zij zou dat uitzoeken, maar bleek dat maar half gedaan te hebben. Als antwoord kreeg ik dan “Ik heb geen redenen om te twijfelen wat mijnheer … tegen mij gezegd heeft”. En als ik daar tegenin bracht dat hij mij wat anders gezegd had, dat zij het zou uitzoeken en vroeg om de redenen die zij wel had om te twijfelen aan mijn informatie, dan werd het even stil en dan begon het opnieuw: geen relevant antwoord, maar wederom “ik heb geen redenen om..etc..etc..”. Na een paar herhalingen heb ik het gesprek maar gestopt. Je breekt toch niet door hun machtspositie heen.

Als oplossing zie ik: laat de (advocaat van de) moeder een briefje naar de RvdK sturen met de informatie dat zij hun eigen standpunten omver gehaald hebben door niet uit te gaan van het belang van het kind en dat zij daardoor mogelijk relevante informatie ongebruikt hebben gelaten. En zorg dat dit soort informatie bij de rechter terecht komt! Laat de moeder anders zelf een rapport schrijven met alles wat er mis gaat en doe een kopie van deze briefwisseling erbij als bijlage. Mogelijk dat de rechter dan gaat twijfelen aan de waarde van de informatie die zij van de RvdK krijgt.

Een ander idee is om je brief niet zelf naar de RvdK te sturen, maar om de moeder een brief te laten schrijven en jouw informatie als bijlage daaraan toe te voegen, dan kunnen ze er niet zo gemakkelijk omheen. Rest natuurlijk de vraag waarom de RvdK jou niet zelf op deze mogelijkheid heeft gewezen als ze het zo willen hebben en het belang van het kind voorop stellen!
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door The Driver »

Elke OTS en UHP is een tijdelijke maatregel, deze dienen immers elk jaar (maximale termijn ) verlengt te worden. Ook een spoed/crisis UHP dient binnen 14 dagen door een rechter bekrachtigd te worden, waarbij alle partijen/belanghebbenden gehoord dienen te worden.

Daarom kan je ook alle rapporten die op het kind betrekking hebben zelfstandig doorsturen naar het Team Familierecht. De RvdK en BJZ werken alleen met "deskundigen" waar hun vaste contracten mee hebben, die zijn lang niet altijd zo zelfstandig en deskundig, dat ze ook daadwerkelijk niet RvdK en BJZ gunstige rapporten schrijven. Zijn zelfs heel vaak niet BIG geregistreerd. Men durft zelfs rapporten van hoogleraren af te wijzen, terwijl amateurpsychologen bij hun op de 1e rang zitten.
Dus daarom als je rapporten van deskundigen hebt, of andere deskundigen, zelfs van een huisarts, gewoon zelf op sturen naar de rechtbank.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Ben erg pessimistisch sinds eergister, toen bleek dat de advocate haar zaak niet meer behandeld (wil behandelen?). Geeft geen uitleg.

En 12 uur geleden hoorde ik dat de zaak al a.s. maandag (de 13e ipv de 31e wat de moeder eerst aan mij had doorgegeven) voor de rechter komt, hetgeen er feitelijk op neer komt dat de moeder zich slechts zelf kan verweren (maar ze heeft waarschijnlijk niet eens geld om met de bus naar de rechtbank te gaan, omdat de gemeente haar uitkering heeft stopgezet, om mij onbekende reden). Ik mag als ik het zo zie niet eens met haar naar binnen toe (besloten zitting).

Ga nog een ultieme poging doen door de tijdelijk voogd te bellen, maar vrees dat zij ook niets wil/kan doen. Mijn voorstel zal zijn dat ik de jongen de komende 2 jaar bij me laat wonen, naar school, etc.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door The Driver »

Ik vrees dat je het niet gaat redden Jotem, als bij de Rechtbak niet als belanghebbende genoteerd staat, kom je de rechtzaal niet binnen helaas.
Kennelijk wil de RvdK en BJZ jou buiten beeld houden en dat gaat ze lukken ook.
Waarom doet de advocaat van moeder niets ? Is die er bij de rechtzitting over de UHP er wel bij ? Dat zou een onvergeeflijke fout van haar zijn, of beschouwd die jou ook als een stoorzender ?
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Waarom de advocate van de zaak af is weet ik niet, maar ik vermoed dat het ligt aan het gebrek van communicatie (of gewoon geld) van de moeder.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door The Driver »

Zal toch wel gewoon een advocaat op toevoeging zijn, is de aanvraag daartoe wel verstuurd door moeder ?
Eigen bijdrage zal rond de Euro 50.- zijn bij een bijstandsuitkering, maar dan moet ze wel de formulieren daarvoor ingestuurd hebben.
Maar ja, dan nog mag de advocaat moeder niet zo maar laten zitten.
Vreemde zaak allemaal.
Moeder's advocaat mag jou ook gewoon als belanghebbende toevoegen, vreemd dat ze dat niet gedaan heeft, nu heeft ze helemaal geen verweer.
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Hoorde dat de moeder onder psychiatrische behandeling is gesteld, verklaart waarom ze niet adequaat reageert.

Over een paar uur de zitting. Ik ga er naar toe, wellicht mag ik binnen (vader en moeder steunen mij als zijnde belanghebbend), hopelijk tenminste een omgangsregeling voor mij, dan kan ik die fantastisch getalenteerde jongen nog een beetje de weg wijzen in dit labirint dat de Nederlandse rechtsstaat is.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door TrotsePa »

Hoe is het je vergaan Jotem?
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kind meegenomen door Jeugdzorg

Bericht door jotem »

Het is verdaagd.

Moeder is dag voor de rechtszaak opgenomen in inrichting (wou na bezoek aan kind bij Jeugdzorg kind meenemen en dat ging Jeugdzorg veel te ver. Daarna hoop ellende en uiteindelijk opname).

Over 2 weken dient de zaak wederom.

Ik ga honing smeren bij Jeugdzorg (die hebben nu ook gezien dat ik goede band heb met de vader en niet uit mijn nek lul of zo ben als dat enge oude mannetje in Family Guy...).

Jeugdzorg staat op wat langere termijn wellicht positief tegenover een omgang (bv 1x per maand).
Gesloten