Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedrag?

Wat is borderline. Waarmee moet men rekening houden. Wat kan men er tegen doen. Waar is hulp te krijgen.
Alle topics met dit onderwerp kunnen hier geplaatst worden
dentinox
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 32
Lid geworden op: 27 feb 2012, 14:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door dentinox »

Ik denk dat we dan ook met zijn allen moeten hopen dat snelle diagnose mogelijk is.
Wellicht met een hersenscan. Want op tijd herkennen gaat niet. Ze zijn immers niet voor niets de beste toneelspelers ter wereld.

Eigenlijk moet gewoon de wet aangepast worden. Als er een vermoeden is, moet er gewoon onderzocht worden. En dat is nu niet zo. Wel is het zo dat als de vader beschuldigd word van misbruik het geloofd word, maar als de vrouw beschuldigd word van vermoedelijk borderline er niets mee gedaan word. Vandaar dat de wet aangepast moet worden, want er vallen al genoeg slachtoffertjes door borderline vrouwen of schizofrene vrouwen.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Exje mag morgen voor de rechter staan voor de dingen welke ze heeft gedaan bij de jongens. Nu wilde de rechtbank een brief van de zorg instelling betreffende de therapie wie de jongens volgen. Vraagt de instelling toestemming aan de moeder de brief te mogen verstrekken, wat denken jullie?

Ja natuurlijk weigert ze dat, raar hé. Onder het mom dat zij het niet relevant vindt waarom die jongens in therapie zitten, HU??
Vader van 2, jongens
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Jij hebt toch ook gezag?...die therapie vindt toch ook plaats met jou instemming? Als moeders het niet relevant vindt,kun jij het toch wel relevant vinden en die toestemming aan de instelling geven om die informatie te geven aan de rechter,waar hij om vraagt.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Uiteraart heb ik gezag, neem ook de papieren mee morgen ergens in de stukken staat vermeld dat de brief door moeder is geweigerd. kans van 9 op 10 dat de rechter erom vraagt en tata wat een toeval laat ik hem nu bij me hebben. + copieen voor de OvJ en misschien haar advocaat. hihihi sorry.

En had hemook gestuurd maar slachttoffer hulp vond het op deze manier beter.
Vader van 2, jongens
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

2 doktersverklaringen 2 aangiftes vanwege mishandeling 1 van mijn zoon een van mijn vriendin, en nog vindt de rechter het bewijs niet voldoende, mevrouw zegt gewoon dat het kwam omdat ze de deur openduwde en nog wat van die borderline verhalen. En het wordt vrijgesproken, want de reclaseringsambtenaar wie ook met haar alleen heeft gesproken vindt de kans op herhaling niet hoog. HET MOET NIET GEKKER WORDEN.
Vader van 2, jongens
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Ondertussen bijna 2 maanden verder en neig toch steeds meer naar misdadig. Hoe en wat hebben jullie wel een beetje in de andere onderwerpen kunnen leze o.a. Stalking. In verband met de vrijspraak voor haar eerder vertoonde gedrag denkt ze zich nu alles te kunnen veroorloven. Contact met mijn dochter wat heel pril was is dan ook weer door toedoen mama verbroken. Hulpverleners zeggen nu ook zolang ze daar in huis is de vader-dochter relatie geen kans heeft. En nadat ze op zich zelf woont het ook nog wel even kan duren voor dat ze onder de invloed van mama weg is. Bijkomendheid laatste weken is dat ex schoonmoeder nu ook vrolijk meedoet met het gedrag van dochterlief.

PFFF
Vader van 2, jongens
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Kan me heel goed een voorstelling maken hoe het er bij jullie toegaat en dan helemaal wat gedrag van je ex betreft.
Het borderline-gedrag van je ex wordt voor een groot deel veroorzaakt door de ruimte die zij krijgt om zich zo te gedragen zoals zij zich gedraagt.De omgeving...in dit geval dus ook een rechter... moet veel meer de structuren aangeven van...''moeders; tot hier en niet verder,anders volgen er sancties''..en bij toch overtreden van die gestelde regels,de sancties in werking stellen.

Mijn visie hierover is;niet accepteren van wangedrag,wat de oorzaak ervan ook mag zijn.

Zoals uit vorige reacties wel is op te maken vertoont de ex van mijn zoon ook borderline-gedrag en niet zo'n beetje ook.
En het vervelende is dat het zoontje(7 jaar)van zoon en ex precies hetzelfde gedrag gaat vertonen.En met dat kereltje hadden opa en oma van vaderskant het afgelopen weekend dan ook een joekel van een aanvaring,waarover het laatste woord nog niet gezegd is.

Er is m.i. veel te veel begrip voor dit wangedrag,door allerlei ''verzachtende'' omstandigheden aan te voeren als trauma's ,die vroeger zijn opgelopen..Het vervelende is dat er nl. veel mensen hun bestaan ontlenen aan het bestaan van die trauma's en eigenlijk in hun eigen voet schieten als zij de slachtoffers van die trauma's'behulpzaam zouden zijn hen te helpen om af te rekenen met die trauma's.

Heeft dit allemaal te maken met bericht dat mij vanmorgen onder de ogen kwam dat de criminaliteit bij vrouwen veel sterker toeneemt dan bij mannen?..Worden de vrouwtjes toch te veel als prinsesjes opgehemeld en krijgen ze als gevolg daarvan een coulantere behandeling dan de mannetjes?

Veel borderline-mannetjes,met vaak losse handjes,zitten allemaal achter de tralies...veel borderline-vrouwtjes zitten vaak thuis,met de kindertjes uit een scheiding,met een bijstandsuitkering,in een huurhuis grotendeels ingericht en gefinancierd door de overheid en met de afgedwongen alimentatie vaak beschikkend over een behoorlijk inkomen,waar geen prestatie tegenover staat.
En dan in veel gevallen ook nog eens gekoesterd door allerlei vormen van hulpverlening,zowel praktisch als psychisch.
En dan heeft iedereen ook nog te doen met deze ''kwetsbare '' vrouwtjes,niemand durft het aan om kritische vragen te stellen,want dat ''hoort'' niet!
Tsja...dan is ziek'' zijn'' of het''spelen'' toch wel erg aantrekkelijk.

@Metje 1965,in elk geval sterkte gewenst met de situatie en laat je vooral niet op de kast jagen met het ronduit intimiderende gedrag van je ex....er komt een moment dat ze zichzelf tegenkomt en geconfronteerd wordt met haar wangedrag.
Ook het geduld van de rechters kan opraken.
Metje1965
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 mei 2012, 12:13
Locatie: somewhere Pays Bass

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Metje1965 »

Metje1965 schreef: Heeft dit allemaal te maken met bericht dat mij vanmorgen onder de ogen kwam dat de criminaliteit bij vrouwen veel sterker toeneemt dan bij mannen?..Worden de vrouwtjes toch te veel als prinsesjes opgehemeld en krijgen ze als gevolg daarvan een coulantere behandeling dan de mannetjes?.
Over het andere nog maar te zwijgen de voortrekking van de verkeerde dames in Nederland en dan bedoel ik niets ten kwade van de wel normale dames. Heb kennissen zat om me heen wie ook gescheiden zijn en deze ellende allemaal niet meemaken.

U heeft dezelfde gedachten gang als ik eigenlijk. Wilde daar eerst wat mee op twitter of facebook maar ja de vijand kijkt daar de laatste tijd een beetje teveel mee. Maar kan me goed vinden in het geheel. Tot voor een kleine 3 jaar geleden had ik nooit geloofd dat dit zo ging in Nederland. Maar we leven qua rechtsstaat in de eerste de beste bananenrepubliek.

Wat betreft uw kleinkind zou daar mevrouw ook niet een zekere rol in spelen. Aan de andere kant wel weer mooi dat er dan toch een gesprek op normaal niveau mogelijk is. Ik had het gelezen. Dat heb ik nog niet mee gemaakt zelfs niet met ex schoonmoeder, welke mij gewoon in de telefoon gespreken met mijn zoon waar ik naast zit zwart zit te maken. En wanneer het kind met meerdere beperking in paniek raakt en niet verder weet in het gesprek, en ik het dus even overneem, maar gelijk als eerste eruit gooit dat ik alles tegen houd, heb gewoon gevraagd of ze alles geloofd wat der dochter zegt en doet en het gesprek maar beëindigd. Helaas voor haar wil zoonlief niet meer bellen met Oma. Vroeger zou ik nog pogingen gewaagt hebben het contact te herstellen maar tegenwoordig heb ik zoiets van eigenschuld dikke bult.

Waarom altijd de schuld buiten jezelf zoeken.
Vader van 2, jongens
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Dus...je hebt met twee van die krengen te maken,die dan ook nog met de handjes op elkaars
buik zitten...nou ik benijd je helemaal niet.
Dat met de kleinzoon van ons is denk ik zowel een stukje erfelijkheid(in de genen) als aangeleerd gedrag;hij heeft al zo'n 7 jaar lang het verkeerde voorbeeld gehad....maar hij laat zich wel degelijk corrigeren,maar daar is nogal wat tijd en energie voor nodig...niet zo verwonderlijk,want al of niet aangeleerd wangedrag corrigeer je zomaar niet 1'2'3.

Het is m.i. een hele goede zaak dat jou zoon geen kontakt meer met zijn oma wil,daar heeft die oma het zo te zien zelf naar gemaakt...en kinderen weten over het algemeen donders goed wie het goed en wie het slecht met hun voor heeft.Als ik jou was zou ik ook op geen enkele manier de contakten tussen je zoon en de oma stimuleren...mooi laten zo....laat oma maar ondervinden dat haar wangedrag consequenties heeft en dat zij dus nu naar de kontakten met de kleinzoon kan fluiten....het is precies zoals jij het zegt..''eigen schuld dikke bult''...dit omaatje lief mag nu een poosje op de blaren zitten...en het is voor haar te hopen dat ze tot inkeer komt...soms wil dat nog wel eens gebeuren.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

Het hier veel aangehaalde begrip ''Borderline'',is in wezen niets anders dan een ''medisch'' gezochte verklaring voor een bepaald gedrag door het als een ziekte te bestempelen.
Nog veel meer van gedragingen en emoties worden in het meer dan bekende DSM-boek beschreven als psychische stoornissen,waar men met pilgebruik iets aan denkt te kunnen doen.
http://www.visionair.nl/analyses/dsm-v- ... eetje-gek/.
Deze site laat een sterk kritisch licht schijnen over dit hele gedoe;De link naar de de Nederlands ondertitelde documentaire hierover is zeer de moeite waard,ook al duurt de film zo'n kleine 2 uur.
http://nl.cchr.org/videos/diagnostic-st ... l.html.Dit is de documentaire...zie en huiver!
Ik had al geen hoge pet op van de psychiatrische wereld;na het zien van deze documentaire geef ik de voorkeur aan een muts,die diep over de oren wordt getrokken.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door Parcival op 15 apr 2013, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
johannes
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2012, 10:06

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door johannes »

Het doet mij denken aan de psycholoog die door de kinderbescherming werd ingeschakeld. Hij had ook geen hoge pet op van de psychiatrie omdat het wetenschappelijk niet goed onderbouwd was. En vond dus maar dat hij zich niets moest aantrekken van alle psychiatrische rapporten over mijn ex. En dus moest een dochter aan moeder met persoonlijkheidsstoornissen worden toegewezen. Gelukkig oordeelde de rechter anders!

Het feit dat iets niet wetenschappelijk onderbouwd kan worden betekent natuurlijk niet dat het niet bestaat o.i.d. Oftwel, voor de ontdekkking van virussen en bacterieen bestond verkoudheid niet, zoiets. Wellicht dat de naam Semmelweis nog iets oproept…. En de relatie psychiatrie / industrie geldt evengoed voor de rest van de medische wereld.
DSM is alleen een diagnosemiddel op basis van symptomen, het laat zich er helemaal niet over uit hoe persoonlijkheidsstoornissen ontstaan en hoe ze al dan niet genezen kunnen worden. Kritische informatie is vaak ook eenzijdig door een gekleurde bril bekeken, zoals hier, en dat soort informatie moet ook kritisch gelezen worden.
Dwaze opa
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 496
Lid geworden op: 28 mar 2012, 21:19

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door Dwaze opa »

@johannes
Zou het in jou geval misschien een rol hebben gespeeld dat bij de rechter een( kinder)psychiater nu eenmaal hoger in rang is dan een psycholoog...m.a.w. meer als deskundig wordt gezien?
Bij mijn weten is een psycholoog zo'n beetje de hoogste in rang als gedragswetenschapper bij instanties als Kinderbescherming...en dan konden het ook nog wel eens de kneusjes zijn.

Het is het gedrag van de borderliner,die hem of haar uiteindelijk het stempel van deze persoonlijkheidsstoornis oplevert..
Uiteraard is een kind veel beter af bij een ouder die vrij is van dit borderliner-gedrag dan iemand die dit gedrag vertoont.
johannes
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 jul 2012, 10:06

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door johannes »

Een psychiater is er voor 'zieke' mensen, een psycholoog voor niet-zieke mensen, dat is grofweg het onderscheid. Een psycholoog hoort zich bezig te houden met IQ-testen, veranderingsprocessen bij bedrijven, slachtofferopvang e.d.

In mijn geval was duidelijk dat er ernstige psychiatrische componenten bij betrokken waren, gezien de aanwezige rapporten. En dat het niet bij een psycholoog hoorde, maar bij een psychiater.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Borderline..psychische ziekte of gewoon misdadig wangedr

Bericht door EDA »

Als je een regenboog bekijkt door een bril met paarse glazen, dan zul je louter schakeringen paars zien en niet de volle kleurenpracht.
En zo geldt dat ook voor de 'wetenschappelijke' benadering van de mens als geheel.
Plaats reactie