Alimentatie max?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Alimentatie max?

Bericht door F1fan »

Een scheidingsbureau heeft voor ons een berekening gemaakt van te betalen kinderalimentatie (bijna kwart van mijn salaris). Dit zou inhouden dat ik na aftrek van de vaste lasten €30,- per week overhoud. Heeft iemand hier ervaring mee?
Met dit bedrag kan ik zelf, denk, ik, nauwelijks rondkomen laat staan als de kinderen op bezoek komen of een dagje uit. Scheiding is al zwaar genoeg en ik wil absoluut niet dat het de kinderen aan iets ontbreek, maar dit.....is haast niet te doen voor een man.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie max?

Bericht door The Driver »

Dat kan natuurlijk nooit kloppen, als je echt scheidingsplannen hebt, dan zou ik dat gewoon door je eigen advocaat laten berekenen. Nooit samen 1 advocaat nemen of een advocaat die tot je eigen kennissen behoort, nooit doen.
Paul1963
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 95
Lid geworden op: 05 apr 2012, 22:43

Re: Alimentatie max?

Bericht door Paul1963 »

De wijze van berekening staat oschreven in het rapport van de werkgroep alimentatienormen, versie 2012. Die vindt je met enig googlen wel.

In principe gaat men er vanuit dat je boven een bijstandniveau kunt betalen. Het meeste gaat dan naar de alimentatie. Met vaste lasten wordt enigzins rekening gehouden.
Laatst gewijzigd door Paul1963 op 11 sep 2012, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Alimentatie max?

Bericht door Casper »

Als aanvulling: Tremarapport: http://www.nvvr.org/view.php?Pagina_Id=26
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Alimentatie max?

Bericht door F1fan »

Allen bedankt voor jullie reply, we laten de scheiding regelen d.m.v. een scheidingsbureau welke neutraal hoort te zijn. Dit zou dan toch goed moeten zijn, maar ben nu toch echt aan het twijfelen voor een second opinion.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie max?

Bericht door The Driver »

Zolang je 2 scheidingsbureau's hebt is het geen enkel probleem.
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Alimentatie max?

Bericht door F1fan »

Dag heren, ik blijf het een raar verhaal vinden. Door scheidingsbureau wordt alimentatiebedrag vastgesteld, mijn vrouw en ik hebben 1 bureau onder de arm genomen aangezien we "in principe"geen conflict hebben. Echter als ik zie wat ik moet betalen moet ik plots denken aan de reclames van die bekende telefoonmaatschappij. Van mooie woning naar flat op 6 hoog. Ik zit er echt aan te denken om een second opinion aan te vragen. Vanwege inkomen word ik gedwongen om huurhuis te pakken met een daarbij behorende (hoge) huurprijs. In principe zou ik net rond kunnen komen, maar dan moet er ook niets gebeuren. Volgens bureau houdt de rechter geen rekening met huurprijzen en/of onderhoud auto. Hebben jullie hier ervaring mee en of ideeën.
NogEenPap
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 163
Lid geworden op: 08 jan 2012, 18:29

Re: Alimentatie max?

Bericht door NogEenPap »

@f1fan

Google eens op trema normen hier vind je allerlei sites waar je jouw inkomen en het inkomen van je ex in kunt invoeren en er dan een bedrag aan 'kindbehoefte' uitkomt.

Dan weet je en beetje waar je rekening mee moet houden.
het hebben van flink hoge vaste lasten van jou werkt dan wel in je voordeel.
Het gaat je wel een half dagje kosten maar scheelt je een hoop advocaatkosten.
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Alimentatie max?

Bericht door MeoAuxilio »

Voor de gemiddelde rechter is het trema rapport al lastig genoeg laat staan voor de zogenaamde leek. Daarnaast zijn de trema normen een richtlijn waarvan de rechter mag afwijken. Oftewel het is niet vastgelegd in enige wet.
Het nadeel van sommige berekeningen is dat men niet altijd rekening houdt met de juiste gegevens bijvoorbeeld hoe zit het met eventuele toeslagen en wie krijgt die.
Ook het feit of je alleen gaat wonen of niet is van belang.
volgens de standaard berekening wordt er iets meer dan 200 euro aan standaard huur/woonkosten afgehouden. Met kosten van auto (onderhoud) telefoon, sport etc wordt geen rekening gehouden. Wel kan je denken aan verwervingskosten als aftrekkosten maar die zijn aanzienlijk minder.
Daarnaast houdt de rechter ook rekening met de zogenaamde JUS, de behoefte ( leefsituatie toen je samen was)

Extra frustrerend wordt het als je (veel) moet betalen en dat de scheiding eigenlijk door de ander in gang wordt gezet.
Mediation kan dan wel eens een oplossing zijn omdat je dan in ieder geval niet leegloopt op advocaatkosten en wellicht betaal je in overleg ook minder aan alimentatie. Het is ff slikken en over je boosheid heenstappen maar anders loop je een groot risico dat je nog kwader wordt en een hoop geld kwijt bent !
Wil je meer informatie dan kan je me altijd mailen.

Met vr groet

Meo Auxilio
Aurora
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 nov 2012, 22:16

Re: Alimentatie max?

Bericht door Aurora »

Dit zijn berekeningen die voor iedereen gelden....dus zo'n burau is objectief..sta je op goede voet met je a.s. Ex?
Bespreek dan wat je wilt bijdragen, en kijk hoe zij reageert.
De pest is nu wel dat zij weet wat ze kan krijgen, zorg ook voor een onredelijk bod.
Ga je te weinig geven dan kan, ondanks dat jullie onderling anders afstemmen, de rechter beslissen een hoger bedrag vast te stellen.
En gaat je ex de bijstand in? Dan zal alles tot de laatste cent gevorderd worden van de sociale dienst.....
Succes, maar in de regel loopt gezamenlijk meestal uit op aparte advocaten etc.....of je moet er op dit moment samen uit komen. Hoe langer dit traject duurt, hoe minder kans op succes.

Correctme if i am wrong
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Alimentatie max?

Bericht door F1fan »

Beste heren,

Heeft iemand ervaring met een goede scheidingsadvocaat in de buurt van Den Bosch?

We dachten het goed te doen door een bemiddelingsbureau in te schakelen, blijkt dat dit achteraf een slechte optie is geweest. Mijn persoonlijke situatie is totaal niet meegenomen in alimentatieberekening waardoor ik bijna een wurgcontract had getekend. Een second opinion lijkt me dan ook een goede optie.

Een tip voor alle andere die nog de weg moeten gaan, neem twee advocaten en neem niet gezamenlijk een bureau omdat jullie met goede bedoeling uit elkaar gaan. Bureau kijkt alleen naar wat juridisch mogelijk is en niet verder, voor je het weet hang je
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Alimentatie max?

Bericht door MeoAuxilio »

Ik weet niet of een scheidingsadvocaat een beste oplossing bied.
Bij alimentatieberekeningen dient men zich aan de wet en regelgeving te houden.
Oftewel de Nibud en Trema normen zijn maatgevend daar verandert een advocaat ook niets aan. Bedenk als je geen toevoeging krijgt wat een advocaat je gaat kosten. ( mocht je wel een toevoeging krijgen reken je dan niet direct rijk je al de eerste niet zijn die niet door zijn advocaat op de hoogte is gebracht wat de regelgeving is omtrent een toevoeging, en daar achteraf duur voor moet betalen)

Ik kan me wel voorstellen dat je je goed vooraf laat informeren, helaas staat voor de meeste mensen hun wereld op zijn kop en zijn ze niet echt in staat om te beoordelen van wat wijsheid is.

Met vriendelijke groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding
Sailor710
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 07 dec 2012, 12:02

Re: Alimentatie max?

Bericht door Sailor710 »

Beste F1fan,
Ik kan je 1 goeie raad geven uit eigen ervaring. Neem een eigen advocaat, en doe grondig onderzoek naar de reputatie van die persoon indien mogelijk. Ik had met mijn ex eerst ook een mediator, dat bleek een drama, totaal niet onpartijdig. Daarna had ik eindelijk een eigen advocaat (stagaire in opleiding ivm de kosten wel onder toezicht van een echte), maar dat blijkt nu helaas alleen maar een dure secretaresse geweest te zijn. Ik heb zo'n beetje alles zelf moeten aandragen, en nu zit ik met een beetje pech met de gebakken peren.
Als je voor het eerst een advocaat benadert is dat heel lastig. Vraag echt door wat betreft de ervaring en afloop van de zaken. Maw wees er zeker van dat de advocaat voor je wil knokken. Pas op als je wat lauwe reacties krijgt van een advocaat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes en sterkte!!!
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Reactie

Bericht door F1fan »

Beste Sailor,

Bedankt voor je reactie, altijd nuttig en welkom.
Het is jammer dat de begeleiding inderdaad erg slecht is, met zo'n mediator en/of advocaat denk je alles geregeld te hebben, bij een materie die je toch al niet beheerst. En dan blijkt dat vooral de rekening die je moet betalen belangrijk is en je inderdaad zelf veel moet uitzoeken en moet regelen. En sterker nog als je in zee gaat met hun convenant zit je bijna financieel aan de grond. Ook jammer dat er vanuit de overheid weinig valt te verwachten, zou mooi zijn als de gehele huidige regelgeving eens flink onder de loep word genomen (bv. Als ik een huurhuis wil ben ik gebonden aan een prijsklasse, ongeacht alimentatie).
Zou mooi zijn als er landelijk een soort van adviesbureau komt die mannen van A tot Z begeleid. Ik zoek thans een goede advocaat regio Den-Bosch en omstreken. Dus als iemand goede ervaringen heeft zijn gegevens van betreffend kantoor welkom.
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Alimentatie max?

Bericht door F1fan »

Nou weer een tegenvaller. Vanuit scheidingsbureau te horen gekregen dat kinderalimentatie aftrekbaar was waardoor ik enigszins rond kon komen.
vandaag gebeld met belastingdienst en blijkt dat kinderalimentatie NIET aftrekbaar is en alleen partneralimentatie (??). Raar land Nederland, nu weer kijken hoe ik dit op kan vangen
Plaats reactie