kinderalimentatie via de notaris..

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Marcel1978
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2012, 14:55

kinderalimentatie via de notaris..

Bericht door Marcel1978 »

Hallo.

Ik heb een vraag en hopelijk hebben jullie daar antwoord op.
Mijn partner en ik zijn uit elkaar en doordat zij een uitkering had moest zij een rechtzaak betreffende de kinderalimentatie tegen mij aanspannen.
Hier is een bedrag uitgekomen van 300 euro.
Dit bedrag werd toen weer in mindering gebracht op haar uitkering, oftewel het kind had er niks aan.
Nu wil het geval dat ze weer samenwoont en... tja.. weer uit elkaar is.
Zij staat dus op het punt om weer een uitkering aan te vragen.

Is het ook mogelijk om voordat dat gebeurt een ander lager bedrag af te spreken (zonder advocaat) En dit vast te laten leggen bij de notaris?
Zo kan ik haar onderhands wat doorschuiven en daar heeft ons kind wel wat aan.
Dus kan ik een nieuw lager bedrag laten vastleggen bij de notaris, zonder tussenkomst van opniew advocaten en rechters?

Wij hebben altijd goed contact gehad over ons kind, dit leek ons dus wel een mooie oplossing.

Dank voor jullie tijd en antwoorden.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: kinderalimentatie via de notaris..

Bericht door EDA »

De uitkerende instantie zal een bedrag van om en nabij de 139 euro /maand willen. Als je dat op papier zou doen, dan komen er van hen mogelijk geen vragen. Wat je verder regelt is aan jou.

Van die 139 euro kun je weer een deel van de belastingdienst terug ontvangen.
Marcel1978
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2012, 14:55

Re: kinderalimentatie via de notaris..

Bericht door Marcel1978 »

Ok bedankt voor je antwoord. Dat scheelt al weer een heel bedrag.
300 euro is gewoon voor mij heel veel.

Moet dit dat nog wel via een notaris?
Lijkt mij wel "veiliger"
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: kinderalimentatie via de notaris..

Bericht door MeoAuxilio »

De uitkerende instantie zal de benodigde alimentatie proberen te verhalen op de ex echtgenoot. Ongeacht onderlinge afspraken, beschikkingen van de rechtbank of overeenkomsten vastgelegd bij een notaris.
De uitkeringsinstantie kan opgave van inkomen vragen en zelf de alimentatie vaststellen.

Een bedrag van 139 is de drempel om voor aftrek van de belasting in aanmerking te komen, let wel dat er sprake moet zijn van overboekingen (daar kan de belasting naar vragen)
Per 2015 wordt deze aftrekpost zo als het er nu naar uitziet geschrapt.

Een beschikking van de rechtbank aangaande alimentatie kan via het LBIO worden afgedwongen. Een grosse van de notaris kan (nog) niet door het LBIO worden afgedwongen ( wel via een gerechtsdeurwaarder)

Het is niet beslist noodzakelijk om samen naar de notaris te gaan.
Je kan ook samen een overeenkomst op papier afsluiten en ondertekenen.
Deze is rechtsgeldig en als men het niet nakomt kan je er mee naar de rechter stappen ( of dit financieel aantrekkelijk is is een ander verhaal).
Deze overeenkomst is niet via het LBIO/gerechtdeurwaarder afdwingbaar.
Vermeld in de overeenkomst beider namen, BSN Nr het bedrag in cijfers en letters de betaaldatum(data), de ingangsdatum en het doel van het geldbetaling.
dateer de overeenkomst en teken beide o.v.v. naam datum woonplaats
Bestaat de overeenkomst uit meeerdere A4 tjes zet dan beide op elk een paraaf.


Met vr groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio/echtscheiding
geld_ezel
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 apr 2013, 20:36

Re: kinderalimentatie via de notaris..

Bericht door geld_ezel »

Kinderalimentatie via de notaris is achteraf wel rechtsgeldig, ik heb in hogerberoep dit uiteindelijk gebruikt.

Na 8 jaar kwam opeens die brief van haar advocaat! Toen begon de elende. Doe kinderalimentatie en andere kind gerelateerde zaken altijd via een rechtbank. Dat is mijn ervarings advies. Partner alimentatie is wel officieël rechtsgeldig... Ik was ongetrouwd geregistreerd samenwonend en had beide kinderen erkend via het kantongerecht. Nu zijn ze bijna 18 en ben ik al meer dan 18 duizend euro kwijt aan rechtzaken en advocaten.. DUS doe het vanaf het begin via een rechtbank, desnoods zelf aanvragen. Bespaar je een hoop elende en regel dit altijd met een alimentatie advocaat en via de rechtbank!
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: kinderalimentatie via de notaris..

Bericht door MeoAuxilio »

Onderling kinderalimentatie afspreken kan en is via een notaris ook rechtsgeldig en zelfs afdwingbaar. Echter afwijken naar een lager bedrag dan waar wettelijk recht op is is bij kinderalimentatie niet toegestaan. dus bedenk als volgens een officieel rekenprogramma ervoldoende draagkracht en behoefte is dit leidend is.

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/alimentatie
Plaats reactie