Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door StaTiGe »

Hallo allemaal,

Ik ben vader van 2 kinderen van 6 en 10.
sinds 3 jaar ben ik gescheiden.
Mijn ex is van plan om te verhuizen naar haar nieuwe vriend ruim 100km verder.
tot op dit moment woonden we in dezelfde stad.
Hierdoor zie ik mijn kinderen enkele dagen per week, dus ook doordeweekse dagen.
door een dergelijke verhuizing zou dit dus veranderen naar om het weekend.
Iets waar ik dus nooit achter kan staan.

Wie kan mij helpen aan adressen etc van instanties om dit zover mogelijk tegen te houden.
Ik weet dat mijn kans klein zal zijn aangezien mijn ex de zorgouder is, maar toch wil ik elke kans grijpen.

wie o wie kan mij hierbij van informatie voorzien..

alvast bedankt voor jullie reacties.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door Casper »

StaTiGe, welkom!

Twee vraagjes vooraf: heb je gezamenlijk gezag over de kinderen met je ex? En is er een officiele omgangsregeling vastgelegd?

In het algemeen is de beste strategie een kort geding om de voorgenomen verhuizing te verhinderen, maar het succes daarvan hangt mede af van je antwoorden hierboven. Een rechter zal kijken of de belangen van moeder (bijv. nieuwe werkkring) zwaarder wegen dan jouw belangen en die van de kinderen (regelmatige omgang). Simpelweg "bij nieuwe vriend gaan wonen" is onvoldoende. Achteraf de verhuizing terugdraaien is veel moeilijker, snelheid is dus geboden.

Op deze site is dit probleem een aantal malen besproken, zoek dus even of die gevallen kunt vinden en of ze vergelijkbaar zijn. Zie ook http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6498. Heb je vragen, stel ze gerust.
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door StaTiGe »

Hoi Casper,

dank voor je reactie.
naar mijn idee is dit allemaal niet in het belang van mijn kinderen, wat uiteraard voorop komt.
sinds de scheiding is los van de scheiding alles goed verlopen tussen mijn ex en ikzelf. geen conflicten, geen getouwtrek, geen geruzie met kids.
zeer veel beter dan voorbeelden die ik vaak om me heen hoor.
hierdoor voelen de kinderen zich zeer betrokken naar ons beiden toe, en kijken ze elke keer uit om naar zowel mijn ex of naar mij toe te gaan.

Mijn oudste zoon heeft Asperger, en ik maak me zorgen om de omgeving waar hij dan terecht gaat komen.
Momenteel wonen we allebei in hetzelfde dorp, veilig en vertrouwd voor de kinderen, en ze wil naar een grote stad verhuizen waar hij vatbaar is voor veel verkeerde invloeden, Hij kan bepaalde dingen simpelweg niet overzien welke problemen dat met zich mee kan brengen.

Mijn ex werkt momenteel hier in de buurt, op ruim 30km afstand, dus de verhuizing is zeker ook niet in het belang van haar werk.
Ik denk zelfs dat ze zich meer dagen gaat richten op de kinderen.

In het convenant staan duidelijk de dagen omschreven dat de kinderen bij mij zijn. dus ook de doordeweekse dagen.

Mijn ex is meer verantwoordelijk voor de zorg, zij krijgt daarvoor van mij dan ook een flink bedrag aan kinderalimentatie per maand.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door Casper »

StaTiGe, dat klinkt gelukkig dat er wel goed overleg mogelijk is met je ex. Heel fijn dat het niet een gevecht is om elke millimeter. Hopelijk kom je daar dan wel met haar uit; van de andere kant is het goed om te weten wat je rechten zijn.

Toch moet je nog even checken of je gezamenlijk gezag hebt (dit is de normale situatie als de kinderen tijdens het huwelijk geboren zijn), en of het convenant waarin de omgangsregeling staat ook bij de rechter is vastgelegd.
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door StaTiGe »

Hoi Casper,

Ja, de kinderen zijn tijdens een huwelijk geboren.
Convenant is ook vastgelegd bij een rechter.

Zeker zeer fijn te noemen dat het overleg altijd goed is gegaan.
haar reden was ook dat zij 3 dagen werkt en de rest van de zorg in de 2 dagen moet proppen, denk aan tandarts, sport, oogartsbezoekjes, en ga maar door.
ik heb haar direct aangegeven dat ze dergelijke dingen ook best van mij mag vragen en dat ik dan met ze ga.
en dat ik dat dan regel met werk oid aangezien ik ook de zorg draag voor mijn kinderen.

ik heb er verder op in gelezen, en zie meer voorbeelden en regels dat een verhuizing zo maar niet mag plaatsvinden.
voel ik me er weer een stuk sterker in staan.

thanks voor de info..
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door StaTiGe »

Casper, dank je voor al de input, hier kom ik verder mee, en zie ik nog tal van kansen voor mezelf.
Fijn!

Echter,
Stel mijn ex wil dit doorzetten, en gaat alles in gang zetten om te verhuizen.
Ik lees dan wel dat ze dit niet mag aangezien ze mij om toestemming moet vragen om de kinderen te verhuizen.
Maar toch, wat zijn dan de acties die ik uit zou moeten zetten.
Moet ik haar erop wijzen dat dit niet is toegestaan en dat zij hiervoor het gezamenlijk gezag, en het convenant moet openbreken, en dat dit enkel via de rechter mogelijk is?
Wat als ze dit dan nog doorzet...
wat is dan de meest vreedzame manier om stappen te zetten, zonder dat mijn kinderen hier teveel last van ondervinden.
Parcival
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 109
Lid geworden op: 23 aug 2012, 12:32

Bericht door Parcival »

Bericht verwijderd
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door StaTiGe »

Heren,

Na een tijdje stilte weer een bericht van mij m.b.t. het bovenstaande.
Afgelopen week heeft mijn ex nu duidelijk te kennen gegeven dat ze concrete plannen heeft om 100km te gaan verhuizen.
Ze is een gesprek met mij aangegaan en heeft mij op de hoogte gesteld van deze plannen, en mij gevraagd hoe ik hierover denk, en of ik toestemming geef.

Zij wil dit het liefst op een zo goed mogelijke manier bespreken, en wil ook veel concessies doen om mij op andere vlakken tegemoet te komen.
Zo kwam ze met ideeën als dat ik mijn kinderen dan vaker en langer in de vakanties mag zien.

Zoals eerder omschreven is onze relatie onderling nog altijd goed ondanks een scheiding. ik gun haar dan natuurlijk ook zeker een nieuwe leuke toekomst, echter lig ik van dit feit nu wel al nachten wakker.

Mijn kinderen komen namelijk op de eerste plaats, en zij hebben tot nu toe geen vechtende ouders gezien, maar 2 ouders die het nog goed met elkaar kunnen vinden. dus een conflict wil ik het liefste vermijden, maar lijkt nu niet te voorkomen.

Wie kan mij helpen om hier om een zo goed mogelijk manier mee om te gaan.
als ik aangeef het hier niet mee eens te zijn, en ik geef dus geen toestemming, Welke stappen moet ik dan hierin gaan zetten.
Hoe moet ik mijn ex aangeven dat zij dit dan moet aanvragen bij een rechter.

Help please...
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door The Driver »

Punt is natuurlijk, in hoeverre je haar kan vertrouwen, als je toestemming geeft en in ruil daarvoor een veel ruimere omgangsregeling krijgt.
Lijkt een beetje op koehandel.

Maar wat doe je er dan aan, als zij de afspraken niet nakomt ? Dan sta je gewoon met lege handen en heb je het nakijken.

Dus hop naar de rechtbank en vooraf de rechter vragen om een verhuisverbod met een dwangsom, als ze het toch doet.

Ik zou het persoonlijk wel weten, toestemming geven ? Ja akkoord met een ruimere omgangsregeling en een borg betalen op een derdenrekening van een advocaat voor als ze de afspraken niet nakomt, alles op papier zetten natuurlijk.
TrotsePa
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 246
Lid geworden op: 11 dec 2010, 10:45

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door TrotsePa »

Ik ben ook met zo'n zaak bezig. Het verhaal ligt bij mij wat anders. In eerste instantie wilde ze haar bijna blinde moeder gaan mantelzorgen, terwijl haar moeder vrolijk met de auto aan kwam rijden om bij de zitting te zijn. Ze heeft geen toestemming gekregen. Ik had overigens geluk dat op dat moment ook de bodemprocedure ter sprake kwam waarin de omgangsregeling ook gelijk is vastgelegd.
De uitspraak van het hoger beroep verwacht ik ook niet zo veel anders. Ik voerde nl aan dat ze al tot 5 keer toe onrechtmatig de omgangsregeling heeft stopgezet van in totaal iets van 8 maanden en dat ze daarin niet te vertrouwen is. Haar moeder woont overigens nu 150 km van de plek waar ze wilt gaan wonen. Mijn advocaat zei overigens dat het wat lastiger was geweest als ze ging samenwonen. Mijn zoontje is overigens pas 2,5.
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door StaTiGe »

Dank voor jullie antwoorden,
Mijn grootste zorg zijn mijn kinderen, zonder ze in een loyaliteitsissue te trekken, wil ik ze toch met dezelfde regelmaat blijven zien.

Ik overweeg dus om geen toestemming te verlenen aan mijn ex.

Wie kan mij vertellen waar ik een gesprek kan aangaan, om mijn kansen te bepalen.
Zal natuurlijk lastig zijn per rechter (of zie ik dat verkeerd) om te bepalen.
maar ik begreep dat er ook advocaten aanwezig zijn op dit forum.

Alvast bedankt.
debeurs
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 mei 2012, 13:42

Re: Ex wil met kinderen 100km verhuizen!

Bericht door debeurs »

Waarom komt die vriend niet hierheen verhuizen?
Dat is overigens een relevante vraag, ook voor de rechter..
Plaats reactie