Schadevergoeding nep-zedenzaak

Plaats hier alles wat u met wetgeving te maken heeft.
Dit kunnen onderwerpen over de huidige wetgeving zijn of voorstellen voor nieuwe.
Plaats reactie
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door EDA »

Schadevergoeding nep-zedenzaak
Toegevoegd: 12-04-2013 01:45

Minister Opstelten wil dat een inwoner van Bavel een schadevergoeding krijgt omdat hij onterecht is vervolgd voor een beschuldiging in een zedenzaak. Het bedrag is nog niet bekend, maar Opstelten wil de man "een passende vergoeding" geven.

De man werd na een echtscheiding in 2005 door zijn ex-vrouw beticht van jarenlange mishandeling en seksueel misbruik. Hij moest zes weken de cel in en mocht twee jaar lang zijn kinderen niet meer zien.

Fouten

Later bleek dat de politie en het Openbaar Ministerie grote fouten hadden gemaakt in het onderzoek. Zo had de vrouw tegenstrijdige verklaringen afgelegd over het misbruik. Ook werden minidiscs met verhoren per ongeluk vernietigd.

Opstelten zegt het te betreuren dat de man door die fouten jarenlang werd achtervolgd door de beschuldigingen. "Het onderzoek voldeed niet aan de geldende normen", schrijft Opstelten in een brief aan de Kamer. "Ik betreur de grote gevolgen die dit voor de betrokkene heeft gehad."

Excuses

De politie en het OM hebben inmiddels excuses aangeboden aan de man en er is volgens Opstelten "indringend gesproken over de gemaakte fouten".

Er wordt momenteel nog onderhandeld over de hoogte van de schadevergoeding.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door JCC »

Een taakstraf van 3 jaar voor de vrouw zou zeer passend zijn, waarom lezen we niets over een strafrechtelijke vervolging?

Gezien mijn ervaringen zal dat waarschijnlijk niet in het belang van de kinderen zijn.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door EDA »

NA ja, deze vader EN moeder zijn beide slachtoffer, in feite.

Waarom nog vasthouden dan aan boetedoening?

Beter is het te kijken naar het eigen aandeel in de affaire.
En er dan los van te komen.
Dan kunnen beiden vooruit.
En de naaste omgeving vaart er wel bij, evenals de maatschappij en vergelijkbare zaken.

Genoegdoening en boetedoening slaat nergens meer op. Zeker niet in deze zaken. Het kan mooier.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door Casper »

EDA: Waarom nog vasthouden dan aan boetedoening?
Omdat dat dat een duidelijk signaal geeft dat valse aangiften bestraft worden. Als er geen sanctie op staat, betekent dat dat moeders het "altijd even kunnen proberen": niet geschoten is altijd mis.

Aanpakken dus.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door EDA »

Tsja Casper, jij zit nog in het oude systeem. Terwijl ik een nieuwe weg in sla. En daar is boete niet meer aan de orde.

Het kan geheel zonder.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door Casper »

Tja EDA, voor de 99.9% wien de Verlichting nog niet bereikt heeft blijft het behelpen.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door EDA »

Casper schreef:Tja EDA, voor de 99.9% wien de Verlichting nog niet bereikt heeft blijft het behelpen.
vanuit mijn ervaring leg ik een andere, liefdevolle, ziens- en handelswijze naast de bekende weg.
jij bepaalt zelf of dat jou triggert.
ik kan verder alleen maar delen hoe gelukkig ik ben met mijn nieuwe relatie, ondanks, of is het mede dankzij, de voortdurende ontvoering van mijn dochter.

aan jou de keuze. daarin is eenieder vrij.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door JCC »

Je kan constateren dat er duidelijk met 2 maten gemeten wordt. Vorige week kon je nog lezen op jurofoon dat een vader zijn gezag verliest omdat hij zich in een email negatief uit heeft gelaten over de moeder.

Als ik het me goed herinner is valse aangifte doen van deze ongein strafbaar geworden. Vader komt onschuldig en in de bak, komt voor de buurt uit de bak als pedofiel en ziet zijn kinderen ook niet meer. Deze moeder behoort tot het bijzondere soort waar de meeste van ons ook mee te maken hebben. Volstrekt normaal hoor dat je dan niks leest over vervolging maar dat zal hoogst waarschijnlijk niet in het belang van kinderen zijn.

Moeder is geen slachtoffer EDA, deze moeder is een mooi openbaar en aantoonbaar voorbeeld van hoe ons systeem faalt en faalt en faalt.

Peace!
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door EDA »

en als je er werkelijk wat mee wilt is het zaak je eigen systeem op te schonen.
dat is het eigenlijke werk, waar onze ervaringen toe zouden moeten leiden.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door robb »

Een passende vergoeding, ben benieuwd wat dit inhoud.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door Casper »

Hier staat hoe dit verhaal is afgelopen; een bedrag wordt niet genoemd:

http://www.bndestem.nl/regio/breda/verg ... -1.3821916
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Schadevergoeding nep-zedenzaak

Bericht door JCC »

Wat een weerzin komt er weer naar boven door de volgende zin:

Het OM heeft de fouten al wel eerder erkend, maar ging nooit over tot vervolging van de vrouw voor het doen van een valse aangifte.

Dit is toch strafbaar Opstelten en Teeven? De man wordt gelijk meegenomen en in de bak gegooid en vrouw is moeder dus laat maar draaien.

Gelijkwaardig geborgd ouderschap is nog steeds ver te zoeken in ons landje anno bijna 2015.
Plaats reactie