herziening aanvragen?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
peterg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2013, 12:19

herziening aanvragen?

Bericht door peterg »

kleine probleem omschrijving. Ik ben gescheiden en heb een partner alimentatie plicht van 1045 euro. daarboven nog 755 voor ka. leuk bedrag waar mijn ex van moest rondkomen.

Tijdens de aanvraag van de scheiding is het convenant opgesteld met deze bedragen erin. Leek toen redelijk. Maar in de tussentijd heeft zij werk gevonden en komt ze dus samen met de alimentatie hoger uit qua inkomsten dan ik vroeger alleen (kan het niet echt zeker weten want ik weet haar gegevens niet). Is het nu verstandig om een herberekening aan te vragen?

Een tweede vraag gaat over mijn draagkracht.. Ik kan zoveel alimentatie betalen omdat ik nu vreselijk goedkoop woon. Dit is een tijdelijke (illegale) woning. Maar in de toekomst wil ik graag met mijn nieuwe vriendin samen wonen. Zij heeft ook een scheiding achter de rug en moet gedeeltelijk ka betalen. Zij zit qua afstaan ka en draagkracht op haar max. Ik betaal nu ook max.. Kan het samenwonen veel kosten en negatieve getallen opleveren? Dit zal ons niet tegenhouden ,... maar het is handig om zoiets van te voren te weten, vooral waar je op moet letten.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Grts

Peter
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: herziening aanvragen?

Bericht door Casper »

Het zou voordeliger voor je uit moeten pakken:
- ex verdient zelf meer dus heeft hogere draagrkracht
- je woonlasten gaan omhoog (hoewel je ze zult kunnen delen met nieuwe partner), dus jouw draagkracht wordt lager

Je kunt een ruwe berekening laten maken op verschillende websites (kinderalimentatie: http://berekenkinderalimentatie.nl/nl/home/) of aan je ex voorstellen, als het zover is gekomen dat je bent gaan samenwonen, een berekening door een onpartijdige partij of het LBIO te maken (http://www.lbio.nl/berekenen-van-alimen ... n-aanvraag). Als je helemaal niet on speaking terms bent, kun je een advocaat inschakelen, hem aan je ex een (redelijk) bedrag laten voorstellen (op basis van jouw berekening, op basis van advocaat zijn berekening, of op basis van natte vinger); als zij daar niet mee akkoord gaat, rest niets anders dan de gang naar de rechter om een wijziging af te dwingen. Als zij wel akkoord gaat nemen we allemaal een biertje. Succes!
peterg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2013, 12:19

Re: herziening aanvragen?

Bericht door peterg »

Hoi Casper,..

Mijn woonlasten zullen hoger moeten worden. Op dit moment is het maar 250. Worden zaken zoals verzekering ook meegerekend in de draagkracht berekening? Want bij de huisvesting die ik nu heb zit geen woonhuisverzekering etc. scheelt leuk bedrag in de maand.

En speaking terms... not dus. Ik voel van te voren al een rechtsgang aankomen. Zal dus een lange weg worden.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: herziening aanvragen?

Bericht door The Driver »

Natuurlijk moeten die woonlasten omhoog, huur gewoon zo duur mogelijk ook al is het maar voor de duur van de herziening voor de rechtbank, kan je ex later als ze er achter komt zelf weer een herziening aanvragen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: herziening aanvragen?

Bericht door Casper »

Ja, is een bekende strategie. Er geldt wel een regel dat je niet meer dan een derde van je inkomen mag verwonen; daarboven is het onredelijk en wordt het meerdere niet meegeteld (als je geen redelijk verhaal kunt ophangen waarom je zo duur zou moeten wonen). Verzekering telt echter niet mee.
peterg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2013, 12:19

Re: herziening aanvragen?

Bericht door peterg »

Ik vraag me alleen af hoe dat zit tijdens die rechtgang.

Ik ga duurder wonen (althans is de bedoeling)... dus ben meer geld kwijt. Daardoor kan je herziening aanvragen... maar in die tussentijd heb je het niet. Extra kosten en niet het geld... dan mis ik toch die geldboom waar ik al lang naar zoek.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: herziening aanvragen?

Bericht door The Driver »

Ja, dat klopt, totdat de rechter een nieuwe beschikking afgeeft, zal je gewoon moeten blijven betalen. Het komt maar hoogst zelden voor dat de beschikking met terugwerkende kracht is, zodat je ex de alimentatie terug moet betalen en dan nog, zie dat geld maar eens te krijgen.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: herziening aanvragen?

Bericht door JCC »

Volgens mij is er dit jaar het een en ander veranderd in de alimentatie berekeningen. Als ik het goed heb begrepen maakt je huur/hypotheek en wat je nieuwe partner verdiend geen snars meer uit. Elk kind wordt op een behoefte gezet en die wordt verdeeld naar draagkracht tussen beide ouders. Ik kan het mis hebben maar volgens mij zit het in grote lijnen zo.
peterg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2013, 12:19

Re: herziening aanvragen?

Bericht door peterg »

Ja... maar dat geld voor de kinder alimentatie. Maar ik heb het over de partner alimentatie. Er is mij verteld dat de kinderen per kind 255 krijgt. de partner 1045...

En verdeeld naar draagkracht tussen ouders... bij mijn ex is dus de draagkracht groter geworden , dus ik neem dan aan dat de alimentatie omlaag kan.
Soffers
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2013, 10:50

Re: herziening aanvragen?

Bericht door Soffers »

Zijn er qua partneralimentatie afspraken gemaakt over het niet wijzigingsbeding? Oftewel zijn er afspraken gemaakt dat de alimentatie vast blijft staan no-matter-what?
Als je er gezamenlijk uitkomt, kan scheiden goedkoper.
http://gezamenlijk-scheiden.nl
peterg
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 jul 2013, 12:19

Re: herziening aanvragen?

Bericht door peterg »

Er staat niets in het convenant over wijzigingen etc. Gewoon dat de alimentatie vastgesteld is op dat bedrag. De mediator bepaalde dat mijn draagkracht daar toen groot genoeg voor was.
Er staat dus niets in dat het niet veranderd mag worden. Niet wijzigingsbeding?? Betekent dat dat het nooit gewijzigd zou mogen worden... dat zou wel helemaal een schending zijn. uitkleden gebeurt al genoeg..
Soffers
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2013, 10:50

Re: herziening aanvragen?

Bericht door Soffers »

De wet biedt maar een kleine mogelijkheid om onder zo’n beding van niet-wijziging uit te komen. Artikel 1:159 lid 3 BW bepaalt dat – ondanks een beding van niet-wijziging, op verzoek van een der partijen de overeenkomst door de rechter bij de echtscheidingsbeschikking of bij latere beschikking kan worden gewijzigd op grond van een zo ingrijpende wijziging van omstandigheden, dat de verzoeker naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer aan het beding mag worden gehouden.

Dit is dus alleen bij heel ingrijpende situaties het geval. Meestal is een niet-wijzegingsbeding een slecht idee bij een echtscheiding.
Als je er gezamenlijk uitkomt, kan scheiden goedkoper.
http://gezamenlijk-scheiden.nl
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: herziening aanvragen?

Bericht door Casper »

@soffers, als je het nog eens leest zie je dat er van een niet-wijzigingsbeding juist geen sprake is.
Plaats reactie