kinderalimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
keimpe
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 23:12

kinderalimentatie

Bericht door keimpe »

vraagje
ik ben gescheiden in april ik heb een coouderschap ik heb twee meiden die om de week de hele week bij mij zijn.
nu hebben we dat zo afgesproken dat ik de kinderalimentatie betaal €430,0 per maanden dat zij de kinderbijslag beurt.
maar dat zij me wel laat zien waar het geld voor mijn kinderen blijf .
ook zijn de kosten voor de kinderen van de inwoning voor de partij waar de kinderen verblijven
dit staat allemaal in de ouderschapsplan die door beiden is getekend.
nu komt het ik vraag erna wordt ze boos op me en zegt dat ik daar niks mee te maken heeft.ook de advocaat die de echtscheiding heeft geregeld zegd dat ze gelijk heeft.
waarvoor heb ik de ouderschapplan dan getekend ik heb me hard gemaakt dat ik dit er in wou hebben omdat ik wis dat ze alle geld zou uitgeven.
ik vind het geld wat nu te veel is op een bankrekening moet voor later als ze naar een andere school gaan.
wat kan ik hier mee
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: kinderalimentatie

Bericht door Casper »

Keimpe, het ligt aan de formulering in het convenant. Als er bijv. staat "moeder geeft vader iedere maand een gedetailleerd overzicht van de gemaakte kosten", dan heb je daar natuurlijk recht op. Als het er in vage termen staat, of als er alleen iets mondeling is afgesproken, dan geef ik je weinig kans helaas.
keimpe
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 23:12

Re: kinderalimentatie

Bericht door keimpe »

deze tekst komt letterlijk uit het oudersschapplan en is door beiden Met getekend.
Kinderalimentatie/Kinderbijslag
Met ingang van 1okt 2012, zolang als de kinderen minderjarig zijn en deels bij hun moeder wonen, betaald de vader aan de moeder een alimentatie voor de kinderen van €430 per maand, op basis van geschat inkomenv/d vader van €1.650 tot €1700. De moeder ontvangt ook de kinderbijslag.
De moeder legt op verzoek van de vader periodiek verantwoording af over de besteding van deze gelden voor de kinderen.
Deze alimentatie zal zijn onderworpen aan de wettelijke indexering conform artikel 1:402aBW, voor het eerst per 1-1-2014.
Partijen dragen ieder de eigen kosten van inwoning van de kinderen wanneer zij bij hen zijn.

ik dacht dat dit zo duidelijk genoeg was maar het schijnt niet zo te zijn waarom heb ik dit dan getekend.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: kinderalimentatie

Bericht door Casper »

De moeder legt op verzoek van de vader periodiek verantwoording af over de besteding van deze gelden voor de kinderen.
Ja, dat lijkt me ook duidelijk genoeg. Ik begrijp niet dat een advocaat kan zeggen dat moeder daar niet aan gehouden is.

Afdwingen van het nakomen van het convenant is echter nog niet zo makkelijk. Wat je kunt doen is alsnog naar de rechter stappen en vragen om moeder een dwangsom op te leggen als zij blijft weigeren zich aan de gemaakte afspraak te houden.

Is het convenant door een rechter of notaris bekrachtigd? Als dat niet het geval is, kun je ook overwegen te stellen dat er geen overeenkomst is, en dat er dus opnieuw onderhandeld moet worden. Neem in dat geval een eigen advocaat, waarschijnlijk valt in dat geval de kinderalimentatie een stuk lager uit.
keimpe
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 23:12

Re: kinderalimentatie

Bericht door keimpe »

ja maar ik bedoel maar dan denk je dat je alles goed voor mekaar hebt en dan loop je hier weer tegenaan ik snap die advocaat ook niet hoe krom is het eigelijk.
ik heb nu eerst de kinderalimentatie stop gezet.
ik heb nu contact gehad met een eigen advocaat die zei dus ongeveer het zelfde wat jij al zei maar hij wou eerst alle stukken zien
maar hij heeft nu eerst vakantie dus moet ik nog even wachten.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: kinderalimentatie

Bericht door Casper »

OK, succes gewenst en ben benieuwd hoe het afloopt :)
robje87
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 aug 2013, 14:24
Locatie: rhenen

Re: kinderalimentatie

Bericht door robje87 »

ja het blijft verrassend in hoever dit land geleid word door gerechtelijke dwalingen maar idd suc6 :)
elke vader heeft het recht om op zijn bek te gaan....
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: kinderalimentatie

Bericht door jotem »

Ik vind dat je een hoge KA betaalt als zij ook nog eens de kinderbijslag krijgt terwijl je kinderen de helft vd tijd bij jou zijn en dus ook geld kosten.

De afspraak in je convenant stelt natuurlijk helemaal niks voor omdat er niet bij staat om welke uitgaven het precies gaat. Het zou mij trouwens best moeite kosten om maandelijks of per jaar een overzicht te geven van de kosten van het verblijf van mijn zoon bij mij. Wat moet ik vd hypotheek meerekenen, van het eten, van het gas/licht, de compueteraansluiting, etc.
Ik vind een dergelijke afspraak volkomen zinloos en bovendien zou ik niet willen dat mijn ex bij mij in de portemonee kijkt. Ik denk dat je ex er net zo over denkt (en jijzelf misschien ook wel).

Als je had gewild dat een deel van de KA wordt gespaard voor later, dan had je dat in het convenant moeten schrijven. Je kan hooguit vragen of dat wordt aangepast.

Het stopzetten van de KA leidt nergens toe: dat gaat je extra geld kosten (je krijgt geheid een deurwaarder of het LBIO achter je aan).
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: kinderalimentatie

Bericht door The Driver »

Afspraken in een convenant stellen helemaal niets voor, als er geen sanctie op het niet nakomen van die afspraak staat.
keimpe
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 23:12

Re: kinderalimentatie

Bericht door keimpe »

jotem schreef:Ik vind dat je een hoge KA betaalt als zij ook nog eens de kinderbijslag krijgt terwijl je kinderen de helft vd tijd bij jou zijn en dus ook geld kosten.

De afspraak in je convenant stelt natuurlijk helemaal niks voor omdat er niet bij staat om welke uitgaven het precies gaat. Het zou mij trouwens best moeite kosten om maandelijks of per jaar een overzicht te geven van de kosten van het verblijf van mijn zoon bij mij. Wat moet ik vd hypotheek meerekenen, van het eten, van het gas/licht, de compueteraansluiting, etc.
Ik vind een dergelijke afspraak volkomen zinloos en bovendien zou ik niet willen dat mijn ex bij mij in de portemonee kijkt. Ik denk dat je ex er net zo over denkt (en jijzelf misschien ook wel).

Als je had gewild dat een deel van de KA wordt gespaard voor later, dan had je dat in het convenant moeten schrijven. Je kan hooguit vragen of dat wordt aangepast.

Het stopzetten van de KA leidt nergens toe: dat gaat je extra geld kosten (je krijgt geheid een deurwaarder of het LBIO achter je aan).
Het lijkt mij niet zo moeilijk de kosten voor de kinderen is voor de patij waar de kinderen verbljven, zo staat dat beschreven.
de KA is voor extra dingen kleren contribities tijdshriften gymlessen muzieklessen schoolreis enzo dat is allemaal gewoon aan te tonen.
alleen het geld wordt opgemaakt door haar zelf dus kan ze dat niet.
en waarom zal zij niet kunnen werken ik doe dat toch ook.
keimpe
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 aug 2013, 23:12

Re: kinderalimentatie

Bericht door keimpe »

Casper schreef:
De moeder legt op verzoek van de vader periodiek verantwoording af over de besteding van deze gelden voor de kinderen.
Ja, dat lijkt me ook duidelijk genoeg. Ik begrijp niet dat een advocaat kan zeggen dat moeder daar niet aan gehouden is.

Afdwingen van het nakomen van het convenant is echter nog niet zo makkelijk. Wat je kunt doen is alsnog naar de rechter stappen en vragen om moeder een dwangsom op te leggen als zij blijft weigeren zich aan de gemaakte afspraak te houden.

Is het convenant door een rechter of notaris bekrachtigd? Als dat niet het geval is, kun je ook overwegen te stellen dat er geen overeenkomst is, en dat er dus opnieuw onderhandeld moet worden. Neem in dat geval een eigen advocaat, waarschijnlijk valt in dat geval de kinderalimentatie een stuk lager uit.
Dit is nu in gang gezet heb nu en eigen advocaat die moet het nu nog precies uitrekenen als hij alle gegevens heeft maar het lijkt er op dat het bedrag zo en zo €100 tot €150 na beneden kan.
wordt vervolgd.
Plaats reactie