Ex wil verhuizen met kinderen

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
sjievie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2013, 11:04

Ex wil verhuizen met kinderen

Bericht door sjievie »

Goedemiddag,
Mijn ex wil naar de woonplaats van haar nieuwe partner verhuizen met onze 2 kinderen (5 en 7). Uit een eerder relatie heeft ze al een dochter van 14. Zij en haar nieuwe partner werken beiden in deze plaats. Mijn ex rijdt echter al 10 jaar 2 dagen per week op en neer naar haar werk. Ze zegt dat het financieeel niet haalbaar is in onze huidige woonplaats een woning te vinden. Haar nieuwe partner heeft 4 kinderen. Het zal zeker niet makkelijk zijn om voor 9 personen een passend huis te vinden, maar in hun prijsklasse staan en meer dan 150 woningen te kopen in onze gemeente (+2km).Via via heb ik gehoord dat heimwee van haar nieuwe partner oa de reden van de verhuizing is. Via een whatts-app bericht bracht ze mij op de hoogte van haar plan om na dit schooljaar te verhuizen. Voor dat er echter überhaupt overleg tussen ons is geweest heeft ze de kinderen er al over verteld en zijn ze al langs het huis gereden dat haar nieuwe partner heeft gekocht. Ik heb er herhaaldelijk op aangedrongen nog niks tegen onze kinderen te vertellen zonder eerst overleg te hebben gepleegd. Hier trekt ze zich echter niks van aan. Dit huis ligt 400m van zijn ex vrouw af. Mijn ex woont al 40 jaar in ons dorp, ik al 33 jaar. Beide opa's en oma's wonen er ook en hebben een actieve rol gespeeld in de opvoeding. In de huidige omgangsregeling heb ik de kinderen 5,5 dagen per 2 weken en daar buiten zie ik ze ook regelmatig. Ben zelfs voetbaltrainer geworden van het team vd oudste om hem vaker te zien. Ik haar voorstel zie ik de kinderen om het weekend van vrijdag 16.30 tot zondag 19.00 en om de week op woensdagmiddag. Een behoorlijke aderlating tov mijn tijd met ze nu dus. Wat me echter het meest dwars zit is dat ze uit hun vertrouwde omgeving gehaald worden ( vriendjes, sporten, school). . Eerder dit jaar is onze oudste zoon getest door de Mutsaerstichting op ADHD, Asperger en Autisme en hoogbegaafdheid. Kenmerken van de eerste 3 had hij maar te weinig voor een diagnose. 3 weken geleden is hij gestart met een speciaal lesprogramma voor hoogbegaafden op zijn huidige school. In het ouderschapsplan zijn we overeengekomen dat de oudste zijn hoofdverblijk bij de vader heeft en de jongste bij de moeder.

Zit nu echter met de volgende vragen :

- Wat is de te volgen procedure als ik geen toestemming geef voor de
verhuizing ?

- Deze voorgenomen verhuizing kan toch niet in het belang van onze kinderen worden gezien neem ik aan ?

- Gaat het in haar voordeel of nadeel spreken dat het huis al gekocht is zonder enig overleg over de verhuizing met mij ? Haar nieuwe partner heeft het huis op zijn naam gekocht.

- Kan iemand me advisere hoe eea aan te pakken ? Praktische tips bevoorbeeld.

- Heb een advocate gesproken en daar komt niet meer uit dan dat het afhankelijk is welke rechter er die dag is en dat het beide kanten op kan gaan. Zij vertelde ook dat het tegenhouden van de verhuizing door mij uitgelegd kan worden als het beletten van de opbouw van een nieuw leven door mijn ex aangezien haar nieuwe partner al een huis gekocht heeft (ca 2 weken geleden). Ik vind zelf echter dat ik in een bepaalde positie gemanouvreerd word hierdoor. Als ik nl. de verhuizing kan tegenhouden zal mijn ex bij ons in het dorp iets moeten kopen of huren en zal het er financieel niet beter op worden. Ik betaal nu alleen kinderalimentatie, geen partneralimentatie.

- We hebben inmiddels een gesprek gehad waarin ze mij haar plannen heeft verteld en het voorstel mbt de omgang gedaan heeft. Ik heb gezegd dat ik hier op terug kom. Moet ik haar nu officieel laten weten geen toestemming te geven ?

Alvast bedankt voor eventuele hulp, tips en adviezen.


Sjievie
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Ex wil verhuizen met kinderen

Bericht door Casper »

Sjievie, welkom. Een belangrijke vraag: heb je gezamenlijk gezag met je ex over je kinderen?

Indien gezamenlijk gezag:
A) Laat je ex schriftelijk weten dat je niet akkoord gaat met de verhuizing van de kinderen.
B) Als zij laat weten de verhuizing toch door te zetten (of als je aanstalten daartoe opmerkt), dient je advocate zo snel mogelijk een kort geding aan te spannen om te verhinderen dat de kinderen verhuizen. De redenen die je opgeeft zijn sterk. Als je echter wacht tot de verhuizing plaatsgevonden heeft, zal een rechter die niet terugdraaien. Praat eventueel met een aantal andere advocaten en neem er een die concrete ervaring heeft en/of weet waar hij/zij over praat.

Op jurofoon.nl staan een aantal gevallen besproken, bijv. https://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=6498
sjievie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2013, 11:04

Re: Ex wil verhuizen met kinderen

Bericht door sjievie »

Casper,

bedankt voor je reactie. In het ouderschapsplan staat letterlijk : De ouders zijn gezamenlijk belast met het ouderlijk gezag over de kinderen.

De verhuisplannen staan gepland aan het eind van dit schooljaar (ca 07-2014)


Sjievie
DarthVader
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:17

Re: Ex wil verhuizen met kinderen

Bericht door DarthVader »

Een rechter kan haar niet dwingen terug te verhuizen.

Wat wèl kan, en wat in mijn geval is gebeurd, is dat de wegverhuizende partij een weekendregeling krijgt. In mijn geval was dat mijn ex.

Wij hadden een plan voor co-ouderschap en door te verhuizen maakte ze uitvoering daarvan onmogelijk.

Ook daar speelde een nieuwe partner een rol die nergens anders wilde wonen dan hun nieuwe woonplaats.

Zei eiste een weekendregeling voor mij, maar die is door de rechter omgedraaid waardoor niet ik maar zij een weekendregeling heeft.

In principe is dit een gezagskwestie. Daar kun je in kort geding een uitspraak over krijgen, waarbij je eist dat het wegverhuizen niet wordt toegestaan. Voeg daar niet al te veel eisen aan toe. Wacht inderdaad niet totdat het te laat is, maar handel pro-actief.
sjievie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2013, 11:04

Re: Ex wil verhuizen met kinderen

Bericht door sjievie »

Darth Vader,

wat bedoel je met 'voeg er niet te veel eisen aan toe' ? Een weekendregeling voor haar wordt voor mij moeilijk uitvoerbaar aangezien ik full time werk.


Sjievie
DarthVader
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 28
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:17

Re: Ex wil verhuizen met kinderen

Bericht door DarthVader »

Als je een kort geding start dan moet de zaak voor de rechter te behappen zijn.

Het gaat in de basis over een gezagskwestie, zij doet iets waar jij het als andere ouder niet mee eens bent en na onderling overleg kom je er niet uit.

Als je je eis daartoe beperkt dan is het te overzien.

Voeg je er van alles aan toe (uitspraken over alimentatie, twijfels over geestelijke gesteldheid van de moeder en bijv. zaken die normaal de kinderbescherming gaat uitzoeken) dan heb je kans dat de rechter de zaak niet in kort geding kan behandelen waarna ze alsnog in de tussentijd kan verhuizen.
sjievie
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 sep 2013, 11:04

Re: Ex wil verhuizen met kinderen

Bericht door sjievie »

Vanmorgen bij advocate geweest. Vandaag gaat de brief de deur uit waarin ik meld dat ik geen toestemming verleen aan een verhuizing met de kinderen. Ben eens benieuwd naar haar reactie.

Sjievie
Plaats reactie