Ex in schuldsanering

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Ex in schuldsanering

Bericht door Stiefmamma »

Mijn man en zijn ex vriendin hebben twee kinderen, hier heeft hij altijd netjes kinderalimentatie voor betaald (bijna 300 euro op een inkomen van netto 1300). Ik heb dat altijd veel gevonden, maar dat terzijde.

Nu heeft mijn man een half jaar geleden zijn baan verloren en is het bedrag van 300 euro helemaal niet meer te betalen. Daarom hebben ze onderling een ander bedrag afgesproken, naar de rechtbank gaan is gewoon te duur. Nu komt zijn ex in de schuldsanering terecht (omdat haar vriend zijn koophuis niet kan betalen) en gaat de kinderalimentatie dus naar ZIJN schulden, ik vind het te krom voor worden.

Online een nieuwe berekening gedaan en mijn man zijn draagkracht blijkt 60 euro te zijn, een enorm verschil met 300 euro. Zijn ex vind het prima om dit bedrag aan te houden, maar ik neem aan dat de schuldsanering daar anders over denkt?

Naar de rechtbank gaan is echt te duur, daarnaast ben ik bang dat de rechtbank alsnog (wederom) met een veel te hoog bedrag komt aanzetten.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: Ex in schuldsanering

Bericht door EDA »

Naar het Juridisch Loket dan maar.

Anders: Raad voor de rechtsbijstand
toekijker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2014, 09:54

Re: Ex in schuldsanering

Bericht door toekijker »

Ik heb hier ook ervaring mee en kan je alleen maar aanraden om toch de rechtsgang te gaan bewandelen je trekt aan de kortste eindjes als je het niet doet, de WSNP beschermt diegene die erin zit met hand en tand. En je kan nog vreemd staan te kijken wat ze allemaal mogen naar de welwillende partij.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Ex in schuldsanering

Bericht door Rocco »

Als ik het goed lees, was een KA van € 300, met een netto inkomen van € 1300? Das opzich best veel, maar dat hangt af van hoe de vaste tov het inkomen op het moment van uit elkaar gaan waren.
Geloof het of niet maar ik heb iemand in mijn omgeving die op zijn netto inkomen van € 2.300 maar liefst € 1.100 PA betaald. En dat terwijl hij inmiddels een nieuw gezin heeft.

Wat heel belangrijk is, is dat jullie het dossiers goed onderbouwd indienen.
Aantonen dat je man niet verwijtbaar zijn inkomen kwijt is. Nieuwe bruto netto specificaties erbij en het verzoek indienen bij de rechtbank. Houdt er rekening mee dat jullie helaas maar de helft van jullie vaste lasten in die berekening mee kunnen nemen, tenzij jijzelf onverwijtbaar geen inkomen hebt. Dat de alimentatie nu naar de schuldsanering heeft opzich niets met de draagkracht van je man te maken. Echter zullen de medewerkers van de schuldsanering met de formele papieren gaan zwaaien. Dus moet je zorgen voor officiële documenten. Wellicht kunnen jullie iets met een vaststellingsovereenkomst. Zie BW 7:900. Google het maar eens.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Ex in schuldsanering

Bericht door The Driver »

Is niets vreemds aan hoor, het is de bedoeling ook, dat de man na de scheiding tot aan het bijstandsniveau kaal geplukt wordt.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Ex in schuldsanering

Bericht door robb »

Daar lijkt het inderdaad ernstig op.
Plaats reactie