herberekening Alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

herberekening Alimentatie

Bericht door StaTiGe »

Hallo,

Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van enkele tips.
Ik ben momenteel ruim 3.5 jr gescheiden.
Tijdens de scheiding is de alimentatie berekend, en dit bedrag maak ik ook altijd over.
Echter is er destijds geen correcte berekening gemaakt, en is deze erg hoog (te hoog!)
Als ik nu een geschatte berekening maak kom ik op max 40% van het bedrag wat ik nu betaal.

In de tussentijd is er ook het e.e.a. veranderd.
Mijn ex heeft weer een relatie (maar woont niet samen)
Ikzelf ben ruim een maand geleden hertrouwd en mijn nieuwe partner heeft 2 inwonende kinderen.

Nu wil ik dus een herberekening laten maken, maar ik lees dan ook dat je hierbij de gegevens van je ex nodig hebt.

dus bij mij de volgende vragen
- kan ik een berekening laten maken zonder dat zij direct meewerkt?
- en zo niet, hoe kan ik het beste zorgen dat zij hieraan meewerkt, liefst zonder rechterlijke stappen...

ik hoor het graag van jullie...

Groeten G.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: herberekening Alimentatie

Bericht door The Driver »

Die gegevens heb je niet nodig hoor, je ex dient aan te tonen, dat jouw berekening liefst zo weinig mogelijk, maar beter nihil niet correct is.

En dat kan ze alleen maar door met haar gegevens naar de rechter te komen.
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: herberekening Alimentatie

Bericht door StaTiGe »

Dus...

Ik kan via een partij een herberekening laten doen door enkel mijn gegevens in te leveren.
hoe kan ik dit laten bekrachtigen, en dus in de praktijk brengen dat ik dit bedrag in het gevolg betaal?
Dient dit door een kort geding te gebeuren?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: herberekening Alimentatie

Bericht door The Driver »

Kort geding is niet van toepassing, alleen voor spoedeisende gevallen.

Jij dient gewoon aan te tonen, dat je een dergelijke alimentatie niet kan betalen, te weinig draagkracht, haar inkomsten tellen toch niet mee.

Hou er wel rekening mee, dat eventueel teveel betaalde alimentatie je nooit terug zal krijgen.
In de beschikking van de rechtbank zal ook staan vanaf welke datum de nieuwe alimentatie gaat gelden. Als je geluk hebt vanaf een eerdere datum.
Schat dus samen met je advocaat in, wanneer jezelf minder gaat betalen.
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: herberekening Alimentatie

Bericht door StaTiGe »

Oke, wederom bedankt,

Ik ga er ook niet van uit, en het is ook niet mijn intentie om eerder te veel betaalde bedragen terug te krijgen.
Gaat er nu om, dat er vanaf een nieuwe vast te stellen datum een herberekend en vooral kloppend bedrag wordt betaald.

Je hebt het over een beschikking, hoe kom ik aan zo'n beschikking?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: herberekening Alimentatie

Bericht door The Driver »

Een beschikking is de uitspraak van een rechter na een rechtzaak
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: herberekening Alimentatie

Bericht door MeoAuxilio »

Een herberekening van de alimentatie kan alleen plaatsvinden als er zwaarwegende omstandigheden zijn. Een voorbeeld is onvrijwillig werkloos worden en dus minder inkomsten. Je kan natuurlijk vragen of je ex akkoord gaat met een lagere alimentatie.
Laat dit dan wel vastleggen in een document die gedateerd is en voorzien van beider handtekeningen. Nadeel bij zo'n onderlinge overeenkomst is dat als er toch onenigheid je ex met de originele beschikking naar bijvb het lbio kan stappen waarna die alsnog het in de beschikking afgegeven bedrag gaat innen. Je zal dan alsnog naar de rechter moeten stappen (en dus een advocaat in de arm moeten nemen) om de overeenkomst af te dwingen.

Als je een nieuwe beschikking wenst zal je dus een advocaat in de arm moeten nemen. Die zal jou financiele gevens gebruiken om een lagere alimentatie te krijgen.
wel zal hiij je ex vragen naar haar financiele gevens om zo haar behoefte te kunnen bepalen. Jouw advocaat kan die gevens opeisen.
Wil je ex daar niet aan meewerken dan zal de rechtbank uitgaan van de door jouw aangedragen gegevens.

Mocht er sprake zijn dat je ex al geruime tijd geen recht zou hebben op alimentatie bijvoorbeeld omdat haar inkomsten veel hoger zijn geworden dan kan je advocaat het teveel betaalde bedrag aan alimentatie terug proberen te vorderen omdat je ex verplicht was om wijzigingen door te geven. In sommige gevallen wijst de rechtbank dat ook toe.

Eigenhandig je alimentatiebedrag verlagen is niet toegestaan ook al kan je het niet meer betalen. Tot het moment dat er een nieuwe beschikking is zal je het "oude" bedrag moeten blijven betalen. Het is dus van belang dat je zo spoedig mogelijk actie onderneemt als je weet dat je inkomen negatief gaat veranderen.

In sommige gevallen kan de rechtbank met terugwerkende kracht de alimentatie bepalen. Er zal dan worden gekeken wanneer jouw advocaat het verzoek heeft ingediend bij de rechtbank.

Met vriendelijke groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/alimentatie
StaTiGe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 mar 2013, 22:31

Re: herberekening Alimentatie

Bericht door StaTiGe »

Thanks!

Er zijn nu al enkele stappen ondernomen.

Ik heb voorgesteld om de alimentatie te laten herberekenen.
Ex ging hier niet mee akkoord.
Daarna heb ik zelf (via een advocaat) een berekening laten maken.
Hier kwam uit dat ik meer dan 50% zak aan alimentatiekosten.

Dit weer voorgesteld aan mijn ex waar zij niet mee akkoord ging, en we hebben dit ook nog persoonlijk met elkaar besproken.
Er samen uit komen is dus bijna onmogelijk.

nu heb ik een voorstel gedaan om er samen uit te komen, onder bepaalde voorwaarden (qua vastlegging etc)
Mocht zij daar niet mee akkoord gaan dan start ik een procedure op na een bepaalde deadline.

Verhaal duurt dus nog voort, maar stappen zijn nu gezet.
Plaats reactie