Lastige situatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Duurtje
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2013, 13:19

Lastige situatie

Bericht door Duurtje »

De situatie is als volgt: Er loopt op dit moment een echtscheidingsprocedure en ben dus nog niet daadwerkelijk gescheiden. In de tussentijd is er door mijn ex een voorlopige voorziening aangevraagd. Hier is een beschikking uitgekomen dat ik in totaal 590 euro aan alimentatie moet betalen.

Mede omdat het oude huis nog niet is verkocht en ik hier ook nog, volgens de rechtbank 70% van moet betalen, zit ik ondertussen redelijk in geldnood.

De situatie duurt ondertussen al meer dan anderhalf jaar en ben ik een nieuwe partner tegen het lijf gelopen waar ik nu bij in ben getrokken. Dit is een 2-kamer bovenwoning. Een grotere sociale huurwoning, met in elk geval 2 slaapkamers, huren gaat niet (ik ben dus nog bezitter van een koopwoning) en buiten de sociale huur zijn de woningen te duur. Ook kan ik mijn zoon geen eigen ruimte bieden in de bovenwoning waar ik op dit moment woon, waardoor wij de weekenden als hij bij mij is, bij opa en oma moeten logeren.

1) Kan ik mijn ex op de een of andere manier dwingen om mee te werken in de verkoop van het huis?
2) Wat zijn de mogelijkheden om toch een grotere woning te huren?
3) De rechtbank heeft aangegeven op mijn opmerking over dat ik door de situatie nu meer lasten dan inkomsten heb, dat dat dan maar zo is. Oftwel, ik wordt gedwongen om schulden te maken. Is hier iets aan te doen, zo lang de scheiding nog niet officieel is uitgesproken?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Ik weet niet of jullie nog meer info of iets nodig hebben. De situatie begint voor mij redelijk uitzichtloos te raken en ik heb niet het gevoel dat het rechtssysteem mij ook maar enigszins helpt.
MadPapa
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 49
Lid geworden op: 21 jul 2012, 17:02

Re: Lastige situatie

Bericht door MadPapa »

Dag Duurtje, Ben je getrouwd in gemeenschap van goederen?
Want dan zou je zeggen, dat zij verantwoordelijk is voor de helft van de schulden. En het lijkt me dat je daar dan dus ook de helft van terug kan vorderen. (Zolang je nog getrouwd bent) Dit zou je eens na moeten vragen bij een advocaat of de jurofoon of zo...
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Lastige situatie

Bericht door The Driver »

Druk opvoeren bij je ex, geen hypotheekaflossingen en/of rente meer betalen, gaat de bank vanzelf wel over tot een executieverkoop. Je mag er toch niet meer in wonen. Schuld gaat de hypotheekbank halen bij diegene die het meeste geld heeft. Alhoewel je natuurlijk beide hoofdelijk aansprakelijk bent.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Lastige situatie

Bericht door Rocco »

Dit komt mij heel erg bekend voor. Met mijn dochter verblijf ik ook bij mijn ouders in de weekenden dat ze bij mij is. Helaas was het bij mij zo dat ik de hele hypotheek kon ophoesten. Plus dat als je het verzoek om scheiding indient bij de rechtbank je financieel al uit elkaar gaat, die verzoekdatum is de peildatum. Volgens mij is het dan ook zo dat als je schulden maakt vanuit jou verantwoordelijkheid, jij daar ook voor opdraait. In mijn geval dus de achterstallige betalingen. Een rest schuld is wel 50-50, maar achterstallige betalingen niet.
Het velende is waarschijnlijk dat zo'n woning ook het thuis van je kind kan zijn. Mocht het allemaal lang duren wil je niet dat die er last van hebben.
Het komt er op neer dat je gedwongen wordt om schulden te maken.
Het enige advies dat is zou hebben is een eenzijdig verzoek om scheiding indienen. Daar kunnen zij een verweer op indienen, maar daarna is er een zitting. Niet onderhandelen, gewoon direct naar de rechtbank. Dat is het snelste.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie