Verdeling pensioen?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Verdeling pensioen?

Bericht door F1fan »

Beste,

Heeft er iemand ervaring met verdeling pensioen en evt. tips in deze?

Ik heb een brief ontvangen van mijn pensioenbeheerder die aangeeft om een keuze te maken tussen: verdeling (helft), andere verdeling en geen verdeling.

Ik heb tevens weer recht op een gedeelte van het opgebouwde pensioen van mijn ex-vrouw.

Wat is raadzaam in deze?
jotem
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 65
Lid geworden op: 02 nov 2009, 02:38

Re: Verdeling pensioen?

Bericht door jotem »

Ben je bijna bij je pensioen of nog lang niet?

Ik begrijp dat wettelijk de helft naar je ex gaat (en omgekeerd).
Als je ex verzuimd dat aan te geven binnen een bepaalde termijn na scheiding (geloof 2 jaar) dan zal ze het pensioen gewoon via jou moeten ontvangen.
Geeft ze aan dat ze recht heeft op de helft bij het pensioenfonds dan krijgt zij het rechtstreeks (du moment dat je met pensioen gaat).

Misschien geen slapende honden wakker maken? En dus zeggen: "geen verdeling".

Voor jezelf natuurlijk wel even bellen communiceren met haar pensioenfondsen om die helft alvast zeker te stellen!
F1fan
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 31
Lid geworden op: 09 sep 2012, 19:29

Re: Verdeling pensioen?

Bericht door F1fan »

Beste Jotem, bedankt voor je reactie.

Nee, ik moet nog wel een flink aantal werken. Inderdaad moeten we elkaars pensioen verdelen en ze heeft al vanaf begin kenbaar gemaakt mijn deel zeker op te eisen (volgens mij wist ze toen niet dat ik ook haar deel zou krijgen).

Maakt me ook niet zoveel uit. Waar het mij om gaat is wat het beste is voor ons beiden vooral op de langere termijn. Wat zijn de financiële consequenties (voor-/nadelen?).
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Verdeling pensioen?

Bericht door MeoAuxilio »

Beste

Indien er in gemeenschap van goederen was getrouwd dan hebben beide partners recht op de helft van het tijdens het huwelijk/relatie opgebouwde pensioen.
Bij de scheiding en het daarbijbehorende convenant is er wellicht een afspraak gemaakt over deze verdeling.
Je kan afzien van elkaars pensioen of je kan het verdelen.
Indien de bedragen vrijwel identiek zijn of als er sprake is van een ander ecompensatie dan wordt er meestal afgezien van elkaars rechten.

Bij inschrijving van de echtscheiding in het register worden ook pensieonverzekeraars op de hoogte gebracht echter je dient zelf bij je pensioenverzekeraar aan te geven wat er is afgesproken.
Dit kan je binnen twee jaar kenbaar maken door een afschrift van het convenant op te sturen naar je pensioenverzekeraar.

Met vriendelijke groet,

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding
Plaats reactie