alimentatie terug vorderen ?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

alimentatie terug vorderen ?

Bericht door Genitori »

Mijn partner heeft lange tijd op basis van de voorlopige voorzieningen meer alimentatie moeten betalen, dan uiteindelijk in het besluit, is besloten door de rechter na een eerlijke berekening.

Hierdoor hebben we behoorlijk op een houtje moeten bijten. (1 1/2 jaar lang) terwijl mevr lekker op vakantie ging en een nieuwe auto kocht.

Nu de alimentatie behoorlijk lager is uitgepakt, mag hij dan de teveel betaalde alimentatie, over de periode van het ingaan van de alimentatie, terug vorderen van zijn hex?
Don't give up the fight
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: alimentatie terug vorderen ?

Bericht door Casper »

terug vorderen van zijn hex
Dat ligt eraan. Heeft hij daarom verzocht in de procedure? Is er een uitspraak over opgenomen in het besluit van de rechter? Als hij het niet verzocht heeft zal het ook niet toegewezen worden en kan hij het niet terugvorderen.

Meestal is het zo dat reeds betaalde kinderalimentatie als "geconsumeerd" beschouwd wordt en niet teruggevorderd kan worden. Moeder hoeft alleen te zeggen dat het "op" is en geen rechter zal dan vragen waaraan dan wel.
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

Re: alimentatie terug vorderen ?

Bericht door Genitori »

Tijdens een 4 gesprek is dit besproken, partner heeft altijd aangegeven dat hij het bedrag te hoog vond.
Zijn advocaat kwam ook met lagere berekeningen maar advocaat van zijn ex weigerde dus om hiernaar te luisteren, dus partner heeft al die tijd überveel betaalt. Is een verschil van bijna 300€ iedere maand en dat anderhalf jaar lang. Gaat het nou om een paar tientjes.. ala..

In de definitieve uitspraak staat er ook niets over vermeld, is puur alleen uitspraak scheiding geweest. Nwe ali, wanneer de kids hier zijn, dus ook geen definitief ouderschapsplan.
Don't give up the fight
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie terug vorderen ?

Bericht door The Driver »

Volgens mij hoeft de rechter daar geen nieuw besluit over te nemen, hij verklaart gewoon de oude beschikking nietig, dus alles wat er teveel betaald is, mag gewoon teruggevorderd worden.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: alimentatie terug vorderen ?

Bericht door Casper »

Wellicht ook even op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ navragen.
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

Re: alimentatie terug vorderen ?

Bericht door Genitori »

Ben zo blij dat er mee gedacht wordt. Die advocaat blijf ik een eerste klas slapzak vinden. En mijn partner is zo druk met andere dingen, dat ik hem zoveel mogelijk wil ontzien en hem de juiste handvatten wil aan kunnen geven.
Don't give up the fight
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie terug vorderen ?

Bericht door The Driver »

Maar ja, alles is mogelijk hoor, bij mij had de voorlopige voorzieningenrechter bepaald, dat het totale bedrag aan PA en KA € 30.- per maand zou zijn. Toen de echtscheiding eenmaal uitgesproken was, mijn advocaat zei, daar hoef ik niet naar toe, want er is niets veranderd aan je situatie, hij vergat gewoon dat er wel degelijk verweer gevoerd moet worden. Toen bepaalde de scheidingsrechter dat de KA en PA in totaal € 785.- per maand moest zijn ( niet meer eens ? ga maar in hoger beroep 9 maanden later )
De advocaat van mijn ex bepaalde toen later zonder toestemming van mijn ex, dat er maar loonbeslag gelegd moest worden, mede omdat mijn ex aan alle vorige advocaten de eigen bijdragen nog niet betaald had. Toen heeft er 3 maanden een loonbeslag geweest, de gerechtsdeurwaarder heeft toen simpelweg een ronde gedaan met het geld van het loonbeslag langs alle advocaten en het restant kreeg mijn ex.

Alles is mogelijk.

Dus uiteindelijk heb ik zelfs de advocaten van mijn ex in de echtscheiding betaald.
Genitori
Gewaardeerde schrijver
Gewaardeerde schrijver
Berichten: 27
Lid geworden op: 28 nov 2013, 13:50

Re: alimentatie terug vorderen ?

Bericht door Genitori »

Sjeezus Driver, dat is toch te bizar voor woorden.
Ex van partner krijgt geen pro deo omdat ze daarvoor een te goed salaris heeft, en zij heeft de scheiding aangevraagd dus..
We zijn er absoluut niet bang voor dat zij dingen als beslag legging laat doen, of iets dergelijks.

Dit om het feit dat er nog een boedel verdeling gaat komen. Mevr heeft daadwerkelijk alles mee genomen, auto enz enz enz. Dus partner gaat bij haar een aantal eisen neerleggen. Hij heeft daadwerkelijk op sinassappel kistjes gezeten.

Hmm ik ga geloof ik nu off topic maar er zit zoveel frustratie en verdriet in mijn partner en de kids. Bij mij zet het zich om in een onuitputtelijke drang om zoveel mogelijk info binnen te slepen.. Ook om later andere mensen te kunnen helpen die hiermee te maken krijgen. :)
Don't give up the fight
Plaats reactie