ouderlijk gezag

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

ouderlijk gezag

Bericht door sdwv »

KK Geplaatst: 20 Dec 2005 06:43 pm Onderwerp: ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
De vrouw heeft automatisch ouderlijk gezag.
De man heeft dit niet, ook niet als hij het kind heeft erkend.
Ik vind: wanneer een man het kind erkent, dient hij tevens het ouderlijk gezag te krijgen; of wel dit moet wettelijk geregeld worden !


Anonymous Geplaatst: 31 Jan 2006 05:59 pm Onderwerp: ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
Tegenwoordig is het in rechte geregeld dat beide ouders het ouderlijk gezag hebben, tenzij door een rechter iets anders wordt uitgesproken.


NBC-master Geplaatst: 31 Jan 2006 09:55 pm Onderwerp: niet waar

--------------------------------------------------------------------------------
dit eerste is totaal niet waar!
waneer een ouder het huis verlaat en de moeder blijft achter met het kind
krijg zij de ouderlijke macht over het kind.
mocht de moeder het ouderlijk huis verlaten en verblijf het kind bij de vader krijg hij het dus.
zo als ik in andere forums zij het kind woord bijna nooit uit de ouderlijke vertrouwde omgeving weggehaald.
ik hoop dat je hier iets aan heb .


Anonymous Geplaatst: 04 Feb 2006 02:36 pm Onderwerp: Ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
Ouderlijk gezag kan niet worden veranderd door een handeling/aktie, enkel door een rechterlijke uitspraak.


Askjeeves Geplaatst: 11 Feb 2006 10:18 pm Onderwerp: Re: ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
Bossers schreef:
Tegenwoordig is het in rechte geregeld dat beide ouders het ouderlijk gezag hebben, tenzij door een rechter iets anders wordt uitgesproken.


NOT en lees verder


Askjeeves Geplaatst: 11 Feb 2006 10:18 pm Onderwerp: Re: niet waar

--------------------------------------------------------------------------------
NBC-master schreef:
dit eerste is totaal niet waar!
waneer een ouder het huis verlaat en de moeder blijft achter met het kind
krijg zij de ouderlijke macht over het kind.
mocht de moeder het ouderlijk huis verlaten en verblijf het kind bij de vader krijg hij het dus.
zo als ik in andere forums zij het kind woord bijna nooit uit de ouderlijke vertrouwde omgeving weggehaald.
ik hoop dat je hier iets aan heb .


Ook hier maar weer NEE op antwoorden


Askjeeves Geplaatst: 11 Feb 2006 10:24 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
Dan maar het juiste antwoord..................


De biologische vader kan op verschillende manieren het ouderlijk gezag verkrijgen:

1) Automatisch als hij gehuwd is met de moeder en het kind erkend

2) Automatisch bij een geregistreerd partnerschap met de moeder en het kind erkend

3) De vader is niet gehuwd of heeft geen registreerd partnerschap, erkend het kind wel en doet een verzoek bij de rechtbank voor een aantekening. Hierbij is de handtekening van de moeder ook noodzakelijk.

4) De vader is niet gehuwd of heeft geen registreerd partnerschap, erkend het kind wel, maar de moeder wilt niet meewerken aan een aantekning in het geboorteregister. De biologiche ouder kan op basis van atikel 6 & 8 van het EVRM een procedure opstarten bij de rechtbank.


Momenteel is er en wetsvoorstel van Dhr Luchtebveld die gaat voorzien dat de biologische ouders beiden bij de geboorte van hun kind het ouderlijke gezag krijgen. Vergeet niet dat je ook plichten en verantwoordelijkheid hebt bij het hebben van het ouderlijk gezag.

P.S. Lees de site ook eens door, staat genoeg info over de stappen die je moet volgen.
Gesloten