gezamenlijk ouderlijk gezag

De topics/onderwerpen van vóór 31 december 2012 waar geen of sinds geruime tijd geen antwoord op is gegeven, zijn hier geplaatst.
Gesloten
Gebruikersavatar
sdwv
Administrator
Administrator
Berichten: 197
Lid geworden op: 11 aug 2006, 18:25

gezamenlijk ouderlijk gezag

Bericht door sdwv »

chris Geplaatst: 17 Okt 2005 07:11 pm Onderwerp: gezamenlijk ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
k woonde al sinds 1999 samen met mijn ex. we zijn niet getrouwd en hadden ook geen geregistreerd partnerschap. In 2004 werd mijn ex zwanger van mij en waren toen al overeengekomen dat we de ouderschap zouden delen. Ik heb toen mijn zoon al erkent bij de gemeente (hij draagt ook mijn achter naam) en kreeg het formulier voor gezamenlijk ouderlijk gezag mee. Dit zou ingevuld worden en opgestuurd worden. Maar door een gedwongen verhuizing en een depressie mijne kant(geld zorgen/schuldsanering)is dit nimmer gedaan. mijn ex heeft haar deel al wel ingevuld en ondertekend, maar ik niet omdat ik dacht dat het al wel was gedaan. in maart 2005 is mijn ex van de ene op de andere dag weggegaan en heeft onze zoon meegenomen omdat we beiden vonden dat een kind van 6 maanden beter bij zijn moeder kan zijn. Ik heb diversen malen geprobeerd een gesprek te hebben met mijn ex, maar dat wilde zij niet. In de periode dat ze weg was heb ik samen met mijn vader alle achterstallige rekeningen en administratie weggewerkt, zodoende dat we het huis konden behouden. Deze heeft ze door de rechtbank toegewezen gekregen, de spullen zijn verdeelt Tijdens het uitzoeken van de administratie kwam ik de aanvraag van gedeelde ouderschap tegen waarvan ik overtuigd was dat het al geregeld was.(ook de ziekenfonds en de kinderbijslag) Dit was dus niet geregeld!
Ik heb diversen malen verzocht dit als nog te regelen maar dat hield zij af.
Na 4 maanden ben ik toch met haar in gesprek gekomen met hulp van maatschappelijk werk waarbij ze vertelde dat ze nu het ouderlijk gezag niet meer wilt delen. Dit doet mijn groot verdriet, Ik wil zo graag ook gezamenlijk ouderlijk gezag hebben! kunnen jullie mijn helpen? afz. Chris


Anonymous Geplaatst: 18 Okt 2005 09:35 am Onderwerp: gezamnelijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Chris,

Vervelend verhaal. Maar gelukkig niet zo vervelend als het lijkt. Tegenwoordig kan je eenzijdig het gezamenlijk gezag verzoeken bij de rechtbank. In heel veel gevallen wordt dit toegwezen.

Kan je geen advocaat betalen, dan kan je om rechtsbijstand verzoeken.

|Succes.


Anonymous Geplaatst: 19 Okt 2005 06:34 pm Onderwerp: Erkennen en ouderlijk gezag

--------------------------------------------------------------------------------
Bovengenoemde kwestie is ook op mij van toepassing.
Wel erkend en mijn achternaam, maar geen ouderlijk gezag.
Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen de rechten en plichten van gezamelijk ouderlijk gezag en of alleen erkennen!
Ik zou niet weten of mijn ex wel het ouderlijk gezag heeft.
Zij wil in elk geval niet, dat ik het ouderlijk gezag ga krijgen.

Graag juiste info en of bepaalde sites, waar ik dit kan checken.

In ieder geval bedankt voor het lezen.


Anonymous Geplaatst: 29 Nov 2005 06:01 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
ik ben bezig met een advocaat om toch oudelijk gezag te krijgen
ik ben nooit getrouwd geweest.
recent heb ik bericht gehad van de Raad voor Rechtsbijstand.
zij schrijven:
DE TOEVOEGING IS AANGEVRAAGD VOOR RECHTSBIJSTAND IN EEN ZAAK OP HET GEBIED VAN HET PERSONEN- EN FAMILIERECHT WAARONDER DE KANTONRECHTER BEVOEGD IS KENNIS TE NEMEN VAN HET BETREFFENDE VEZOEK, DE VORDERING OF HET VERWEER. HET IS NIET AANNEMENLIJK GEWORDEN DAT DE ZAAK BIJZONDER FEITENLIJK OF JURIDISCH INGEWIKKELD IS.
DE RAAD ACHT RECHTZOEKENDE DAAROM IN STAAT DE BELANGEN (BIJ KANTONRECHTER) ZELF TE BEHARTIGEN (ART. 28 LID 1 C WRB / ART 6 LID 1A EN 2A, BRT).

mijn advocaat is hier niet mee eens , en geeft mij de volgende mogenlijk heden:
-- bezwaar aantekenen
-- zelf betalen (veel geld!!!)
-- zelf procederen zonder advocaat
-- het erbij laten zitten
ik ga proberen bezwaar aan te tekenen.
ik hou u verder op de hoogte.


chris Geplaatst: 15 Dec 2005 12:28 am Onderwerp: Plotselinge verhuizing van mijn ex met mijn zoontje

--------------------------------------------------------------------------------
plotseling verhuizing van mijn ex met mijn zoontje

hoi allemaal met mij ging het tot nu toe redenlijk goed totdat ik vandaag een erg kort mailtje kreeg van mijn ex dat ze gaat verhuizen. Waarom en waarheen weet ik niet. Dit had ik nooit verwacht! afgelopen zondag heb ik mijn zoontje nog op gehaald en weer bij zijn moeder terug gebracht. Toen is er geen woord gezegt over verhuizen. ik ben er kapot van. wat moet/kan ik doen?



Anonymous Geplaatst: 07 Jan 2006 03:19 pm Onderwerp: naar de advocaat

--------------------------------------------------------------------------------
Na lang beraad en sparen heb ik de stap naar de advocaat gezet om toch gezamenlijk ouderlijk gezag te verkrijgen.
Ik heb besloten om de kosten hiervoor zelf te betalen
De omgang van mijn zoon met mij is nu eindelijk voorlopig uitgebreid naar zondag, zondag, weekend. Dit zijn de periodes dat hij bij mij mag verblijven. Mijn ex heeft hiermee ingestemd. Dit alles is nog niet op schrift vastgelegd.
In het schrijven van de advocaat naar de rechtbank wordt ook aangehaald de plotselinge verhuizing van mijn zoon en ex naar een andere gemeente.
Het wachten is nu op wat volgt.
In elk van haar schrijven stelt ze dat ik aan het schrijven geen rechten kan ontleden en dat zij altijd zal bekijken of de omgang tussen mijn zoon en mij wel ten gunste van mijn zoon is. Dit voelt aan als macht misbruik en dat keer op keer. Zij bepaald wel of mijn zoon met mij om mag gaan! Hoe ze dat bepaald weet ik niet.
Waarom ze verhuist is weet ik ook nog niet, Ik woonde immers 3 straten van mijn zoon af. Wel heb ik het nieuwe adres. Ze heeft de gezinswoning met voor en achtertuin geruild met kennissen voor een flat. Dat de woningbouw hieraan mee heeft gewerkt begrijp ik niet. Woning zoekende uit mijn woonplaats maken op die manier minder kans op een woning dan mensen die geen binding met de gemeente hebben. En dat terwijl de woning nood hier best hoog is. Ik zelf woon nu weer bij mij ouders en de verwachting is dat het nog wel vier tot vijf jaar kan duren voordat ik aanspraak kan maken op een huurwoning in mijn woonplaats.
Het halen en brengen van mijn zoon wilde ik zo eerlijk mogelijk verdelen aangezien dat hij nu verder weg woont. Zij wilt dit niet eerlijk verdelen.


chris Geplaatst: 08 Feb 2006 02:27 am Onderwerp: nog niks nieuws

--------------------------------------------------------------------------------
Hoi allemaal
tot op heden heb ik nog niks gehoord van mijn advocaat of de rechtbank, ik zal maar weer eens bellen en dan weer afwachten.

Hou je haaks,
Chris


Askjeeves Geplaatst: 11 Feb 2006 10:27 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------
De biologische vader kan op verschillende manieren het ouderlijk gezag verkrijgen:

1) Automatisch als hij gehuwd is met de moeder en het kind erkend

2) Automatisch bij een geregistreerd partnerschap met de moeder en het kind erkend

3) De vader is niet gehuwd of heeft geen registreerd partnerschap, erkend het kind wel en doet een verzoek bij de rechtbank voor een aantekening. Hierbij is de handtekening van de moeder ook noodzakelijk.

4) De vader is niet gehuwd of heeft geen registreerd partnerschap, erkend het kind wel, maar de moeder wilt niet meewerken aan een aantekning in het geboorteregister. De biologiche ouder kan op basis van atikel 6 & 8 van het EVRM een procedure opstarten bij de rechtbank.


Momenteel is er en wetsvoorstel van Dhr Luchtebveld die gaat voorzien dat de biologische ouders beiden bij de geboorte van hun kind het ouderlijke gezag krijgen. Vergeet niet dat je ook plichten en verantwoordelijkheid hebt bij het hebben van het ouderlijk gezag.

P.S. Lees de site ook eens door, staat genoeg info over de stappen die je moet volgen.
Gesloten