Scheiding algemeen

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Stu
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:12

Scheiding algemeen

Bericht door Stu »

Allen
Ben nieuw hier en zal proberen mijn vragen zo duidelijk mogelijk uit te leggen.
Mijn ex en ik leven al 2 1/2 jaar apart. Door omstandigheden is de scheiding nog nooit officieel gemaakt. Nu sinds enige weken probeer ik het er doorheen te krijgen.
We hebben 2 kinderen.

In eerste instantie hebben we getracht er via een mediator uit te komen. Er vanuit gaande dat we beide hetzelfde willen.
De belangrijkste punten:
[*]Huis ( hebben nog een te duur gezamenlijk huis met rond de 60k -70k restschuld); Verdelen het nu als we bij kindjes zijn. maar je zult begrijpen dat is niet ideaal.
[*]Verdeling kinderen; ik wil co ouderschap maar dat wil zij niet. -->Wat is redelijk?
[*]Alimentatie; ze heeft een voorstel gedaan maar dat vind ik veel te veel. --> Wat is redelijk?

Op alledrie de punten afzonderlijk heb ik wel vragen en zoek ik advies.

Wie weet zijn hier goede ideeën?


Alvast bedankt
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Scheiding algemeen

Bericht door Casper »

Stu, sterkte! Na de tijd die erover heen is gegaan is het vast wel mogelijk om hier rationeel mee om te gaan. Hopelijk komt er voor iedereen iets redelijks uit.

Even een vraag voor de zekerheid: hebben jullie gezamenlijk gezag over de kinderen? Hoe oud zijn de kinderen?

- Huis: heeft een van de twee de middelen om de andere uit te kopen? Wat wil je zelf?
- Co-ouderschap: als moeder het niet wil, gaat het vaak niet door. Is de communicatie verder goed? Hoe was de verdeling van "huishoud-taken" voor de scheiding/op het ogenblik? Ook ongeveer 50-50?
- Alimentatie: er zijn rekenmodellen om tot een bedrag te komen. Hangt natuurlijk ook af van co-ouderschap of niet (perverse prikkel: hoe minder vader de kinderen ziet, hoe meer alimentatie moeder "verdient"). Kijk ook eens op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ voor voorbeelden/expertise.

Tot zover even, anderen vullen zeker aan.
Stu
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:12

Re: Scheiding algemeen

Bericht door Stu »

Dank je wel , Casper

De situatie was\is best ingewikkeld.

- Huis: heeft een van de twee de middelen om de andere uit te kopen? Wat wil je zelf?
Geen middelen helaas. Is het huis te duur voor. Door huidige markt schieten we er waarschijnlijk 70k bij in. Tot op heden "delen" we het huis om bij de kinderen te zijn. Als ik er ben is zij er niet en viceversa. Je kunt je voorstellen dat dat zeker niet ideaal is
- Co-ouderschap: als moeder het niet wil, gaat het vaak niet door. Is de communicatie verder goed? Hoe was de verdeling van "huishoud-taken" voor de scheiding/op het ogenblik? Ook ongeveer 50-50?
Communicate was redelijk. Inmiddels is alle redelijkheid vertrokken. In praktijk heeft zij 60% en ik 40% de kinderen. In praktijk betaal ik 100% aan huiskosten. waardoor ik te weinig overhou om uberhaupt iets te kunnen huren
- Alimentatie: er zijn rekenmodellen om tot een bedrag te komen. Hangt natuurlijk ook af van co-ouderschap of niet (perverse prikkel: hoe minder vader de kinderen ziet, hoe meer alimentatie moeder "verdient"). Kijk ook eens op http://alimentatie.startpagina.nl/prikbord/ voor voorbeelden/expertise.

Dat is inderdaad een scheef model. Wil alles behalve weglopen van mijn verantwoordelijkheden. Maar wil wel zelf kunnen leven en een huis kunnen huren waar ook de kinderen een basis hebben. Kinderen zijn 8 en 9, dus redelijk jong. Ik hoorde toevallig gister iets over dat de alimentatie berekend word over 70% van loon. zodat vader van de 30% zelf kan leven?


Dank je wel
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Scheiding algemeen

Bericht door Casper »

Het is moeilijk om de knoop door te hakken. Zo kan het echter niet blijven doorgaan. Misschien is mediation nog een idee?

Als je tot een 60-40 zorgregeling kan komen, blijft de alimentatie ook binnen de perken. Probeer een dossier samen te stellen (zwart op wit) dat je nu en in het verleden die 40% ook haalde.
Ik hoorde toevallig gister iets over dat de alimentatie berekend word over 70% van loon. zodat vader van de 30% zelf kan leven?
Het is zo dat 70% van een deel van het inkomen, waar vaste lasten e.d. vanaf zijn afgehaald, beschikbaar is voor kinderalimentatie - dat betekent niet dat je automatisch 70% moet betalen. Huur dus niet zo goedkoop mogelijk.
Stu
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:12

Re: Scheiding algemeen

Bericht door Stu »

Excuus voor mijn late reactie. Had geen melding gekregen.

Hebben inmiddels drie mediation sessies gehad. Waarbij er iedere keer weer verassingen voorbij komen. Wil plots wel partner alimentatie bijvoorbeeld waar ze eerder aangaf dat niet te willen.
Ben dus bang dat het "vechten" wordt met ieder een eigen advocaat.

Begrijp ik het goed dat er dan gekeken wordt naar het inkomen na mijn vaste lastern als bijvoorbeeld zijnde een huis?
MeoAuxilio
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 72
Lid geworden op: 15 okt 2012, 15:35

Re: Scheiding algemeen

Bericht door MeoAuxilio »

Voor het berekenen van de alimentatie bestaan richtlijnen.
Of je nu 38% 42% etc voor de kinderen zorgt of wat j in het verleden deed is minder relevant. er zijn 3 percentages waar men rekening mee houdt.
Er wordt niet zo zeer naar het verleden gekeken tenslotte verandert de situatie nu en wordt er gekeken naar wat het beste voor de kinderen zou zijn (uitkomst blijft discutabel)
Wat beteft woonlasten dit mag maar een beperkt percentage van je inkomen zijn.
Wat betreft de schuld als je woning gedwongen verkocht moet worden, deze schuld zal je draagkracht beïnloeden.
De vraag is wel of je überhaubt deze schuld kan dragen anders zal je de schuldhulp sanering ingaan.

Je bent nu eenmaal in een andere fase van je scheiding gekomen.
Wellicht heeft zij met andere gesproken die haar erop hebben gewezen waar ze wellicht recht op heeft of misschien juridisch advies ingewonnen.
Hoe dan ook je zal er mee moeten leven dat het als goede vrienden met vrijwel gesloten beurs uit elkaar gaan wel over is.

Met vr gr

Meo Auxilio
www.meoauxilio.nl/echtscheiding
Stu
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 6
Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:12

Re: Scheiding algemeen

Bericht door Stu »

Dit is zeer zeker een interessant antwoord.
Dank je wel.

Dus ik zal vooral een goede oplossing voor het huis moeten vinden.
Voor de rest een huis huren welke ik uiteraard kan betalen , maar ik hoef dan geen rekening te houden met de alimentatie welke ik nog zal moeten betalen?
Plaats reactie