Alimentatie met terugwerkende kracht

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie met terugwerkende kracht

Bericht door The Driver »

Er moet wel duidelijk zijn, welke spullen van jou zijn en welke spullen van je huisgenoot. Briefjes op de meubeltjes plakken ? Dat zijn dingen die nou juist je advocaat wel kan beantwoorden en/of je met die inboedelbeschrijving naar een notaris moet ? Moet je advocaat weten.
Fox
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2014, 11:10

Re: Alimentatie met terugwerkende kracht

Bericht door Fox »

pappie2007 schreef:En Fox, sterkte met jouw verhaal. Het is bij mij iets minder heftig omdat ik nu nog werk heb, als ik straks in de bijstand kom of niet dan zal ik aan je denken :mrgreen:
Hoi pappie2007,

Gezien het weigeren van de betalingsregeling door je ex, ben je al op een heikel punt beland.
Vandaar dat ik je quote heb aangehaald.
Het maakt voor je situatie niet zo veel meer uit of je nu werk hebt of in de bijstand beland.
Zij zal er op uit zijn je helemaal ten gronde te richten, zodat het langer duurt alvorens je weer op een niveau bent beland dat je; a. een gezonde financiële situatie hebt en b. je kan gaan regelen dat je een acceptabele omgang hebt met je kind.
Ik zie dit bij meerdere vaders die in zo'n situatie zijn beland en begint te lijken op een vast patroon in vechtscheidingen.
Ik vermoed dat advocaten deze strategie gebruiken om zo voor hun cliënt tijd te regelen en voor hunzelf een vast inkomen voor een bepaalde tijd bij deze cliënt.
Denk dat ik er niet ver naast zit. :roll:
Die tijd die er door problemen wordt geregeld, gaat in je nadeel werken om de omgang te frustreren en kan wel jaren gaan duren.

Je gedachte om je op een camping te laten inschrijven is een stap terug voor je, want daar zul je nooit een omgang op kunnen eisen.
Vooruit denken is wat ik je zou adviseren, door in ieder geval een eigen woonruimte voor jezelf te regelen. (laat je zo snel mogelijk inschrijven bij een woningbureau)
Om je spullen moet je in principe niet zoveel geven, die komen wel weer terug.
Belangrijkste nu, ben jij, en je fysieke en mentale gezondheid, want die heb je meer nodig dan een dood iets.
Ik zou ze allemaal (al dan niet fictief) verkopen aan degene waarbij je inwoont op dit moment en een hernieuwt huurcontract opstellen, waarbij je huurt inclusief gebruik inboedel.
Laat dat in ieder geval vastleggen bij een notaris, ter (juridische) bescherming van jullie beiden. (kost wel wat, maar dat is dan ook het enige wat dat kosten gaat)
Bij een bezoek is het laten zien van dat bewijs voldoende.
Maar je bent er nog niet, want de gerechtsdeurwaarder zal tegen je zeggen dat hij geen verhaal mogelijkheden ziet en dat als rapport aan het LBIO mede delen.
Die vervolgens beslag gaat leggen op je bankrekening. (kosten zo'n € 130,-)
Vaststellen van je beslagvrije voet is nu al niet meer relevant, want er is namelijk al een beslissing genomen door een rechter. (vandaar een gerechtsdeurwaarder en niet een deurwaarder, die moet dan eerst nog naar de rechtbank)
De druk die dat oplevert zal je bijna zonder geld laten zitten voor een bepaalde tijd, afhankelijk van de achterstand.

Daarvoor zul je nu direct een aanvraag moeten doen voor schuldsanering, zodat je iemand voor je kunt laten spreken die meer invloed kan uitoefenen.
Want jij hebt nu geen invloed meer, want die macht is je ontnomen, spreek uit ervaring.
Dus geef het uit handen aan iemand die jou kan helpen en niet uit handen aan het verloop, zogezegd.
En maak een dossier voor jezelf aan, zodat je nog enig overzicht behoud.

Niet om je angst mee te geven, maar je situatie is nijpender dan je denkt.
Ter vergelijking, ik was al enige tijd bezig met het regelen van de WSNP en dat kost aardig wat tijd en de gerechtsdeurwaarder kwam bij mij een maand voor toelating.
Zover ben je, zo ik het begrijp nog lang niet, dus ik zou niet zeggen minder heftig, maar zeker wel benauwder voor je.

Nog even een tip voor je.
De kosten gaan de pan uitrijzen, jij bent echt niet een uitzondering, deze hele affaire met het familierecht is een melkkoe uit de top 3 van ons land, vandaar dat verandering door de politiek een heel moeilijk punt is.
Ga de stroom van personeel maar na wie zich allemaal bezighoudt in dit segment.
Klinkt misschien raar, maar het hebben van werk, werkt je enigszins ook nog in je nadeel.
Tenminste zo liep ik er tegen aan.
Overal waar ik kwam voor hulp of het nu juridisch of qua hulpverlening was, kreeg ik te horen dat ik niet aan de voorwaarden voldeed.
En als dat je telkens geld gaat kosten, werkt dat dus dubbel op en val je sneller in een financieel zwart gat, dan je lief is.
Oké, het klinkt misschien was simplistisch, maar het werkte wel.
Ik kwam met de instelling, :arrow: Als je niet aan de voorwaarden voldoet, zorg je maar dat je aan de voorwaarden voldoet.
Ter voorbeeld, ik betaalde mijn advocaatkosten op een gegeven moment met het zetten van alleen maar mijn handtekening, waarbij zelfs de eigen bijdrage van de rechtsbijstand werd vergoed uit de bijzondere bijstand.

Wat ik er mee wil zeggen, dat jij nu door het systeem wat er heerst wordt gemangeld, daar je als het ware geen bescherming meer hebt.
Velen hebben dat te laat door en eenmaal in die molen is de weg terug zeer moeilijk.
Je zal mee moeten voeren met het systeem en er gebruik van maken i.p.v. er tegen te vechten, want dat win je toch niet.

Succes en loop je ergens tegen aan, schrijf het maar neer, er is vast een uitweg voor.

groet Fox
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie met terugwerkende kracht

Bericht door The Driver »

Speciaal de gerechtsdeurwaarder zal je vaste lasten moeten weten, want die moet de beslagvrije voet vaststellen. Je moet dus eerst woonruimte zien te regelen want die woonruimte telt mee voor je beslagvrije som.
Beslagvrije voet begint met je bijstandsuitkering ( € 660.- ? ) , daar komt dan je huur ( mogelijk gedeeltelijk ) bovenop, maar alles telt mee, ook je verzekeringen en dergelijke.
Dus blokkeer in ieder geval alle bankrekeningen, haal de spaarrekeningen van de kinderen leeg ( als jij het niet doet, dan doet je ex het wel ) )
Beslagleggen op je bankrekening is slechts éénmalig, alleen het geld wat er op een zeker moment op staat, daar kunnen ze beslag op leggen, zorg dus altijd dat het saldo 0 ( nul ) is.
Vroeger is het een tijdje geweest ja, dat de eigen bijdrage vanuit de bijzondere bijstand vergoed kon worden, maar voor tegenwoordig vergeet het maar.
toekijker
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 mar 2014, 09:54

Re: Alimentatie met terugwerkende kracht

Bericht door toekijker »

Pappie 2007 misschien een tip om de inboedel op naam van de ander te zetten en beide te laten ondertekenen. Dan kan de deurwaarder nog komen maar het is niet van jouw en jij betaald jouw deel van de huur aan die persoon dat is iets wat normaal is als je bij iemand inwoont en daar kunnen ze niet aan komen, hebben jullie een soort huurcontract? of alleen dat je de helft van de huur betaald?
pappie2007
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:32

Re: Alimentatie met terugwerkende kracht

Bericht door pappie2007 »

Hoi Fox en andere lezers,

Ik heb geen inboedel meer, nog een oude laptop en kleding. Die persoon waar ik bij inwoon, heeft gelukkig van bijna alles aankoopbonnen. We hebben inderdaad een huurcontract opgesteld en ik heb elke maand netjes mijn huur betaald. Dus dat lijkt me voldoende bewijs.
Mijn hex is inmiddels zo ver dat ik mijn zoon niet meer meekrijg en ik mag geen contact meer opnemen, zomaar zonder reden. Die is er echt op uit om me helemaal kapot te maken. Kort geding maar weer. Ik heb inmiddels ook geen werk meer, over een maand ga ik de bijstand in. Eat een gedoe allemaal.
Nou bedankt voor alle tips en meelezen!
Fox
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 feb 2014, 11:10

Re: Alimentatie met terugwerkende kracht

Bericht door Fox »

Hoi pappie2007,

Inderdaad, wat een gedoe.
Lijkt wel een kopie van mijn situatie aan het worden, of circuleert er een draaiboek voor de moeders, wat te doen bij ......
Je hoofd koel houden is nu belangrijk, al kan ik me levendig voorstellen dat dat niet zo maar lukt.
Ik vroeg me al af wanneer ze de kind-kaart zou uitspelen.
Ze creëren voor je nu gevechten op meerdere gebieden, waardoor je meer en meer gefrustreerd wordt.
Als je nu dus voor je omgang met je zoon gaat strijden, zal er waarschijnlijk een zielige ex in de rechtbank zitten, die gaat vertellen dat je zoon ernstige problemen ondervind zodra hij bij zijn vader is geweest of als hij gehaald wordt. Daarop vragen ze waarschijnlijk een onderzoek aan bij een kinderpsycholoog.
Die natuurlijk uit wordt gezocht door henzelf.

Dus hou je hoofd koel en zodra je een afspraak hebt met de medewerker van de bijstand, vermeld het wel dat je in die situatie verkeerd.
Jij hebt ook recht op een normaal bestaan en dat zul je wel af moeten dwingen bij zulke mensen.
Ze komen echter moeilijk van hun geld af, maar als je het als hulpvraag neer legt dan gaan die radars wel werken.
Die medewerker is door de jaren heen gedegradeerd tot aanwijsbord ipv allround hulpverlener zoals vroeger.
Dus gebruik hun dan ook op die manier en je zal zien dat zelfs je advocaatkosten worden vergoed, ongeacht wat driver erover zei.
Er is altijd wel ergens een potje waar dat uit betaald wordt.

groet Fox

Ps ga niet door het lint bij instanties, kost je geld, weet ik uit ervaring, al sta je in je recht
pappie2007
Zeer frequente schrijver
Zeer frequente schrijver
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 mar 2014, 11:32

Re: Alimentatie met terugwerkende kracht

Bericht door pappie2007 »

Hallo allemaal,
Het heeft even geduurd, er is weer veel gebeurd maar binnenkort is er een rechtzaak waarin de omgangsregeling wordt vastgesteld en hopelijk zie ik mijn zoon dan weer.

Het ouderschapsplan wat we een paar jaar geleden hadden opgesteld en getekend (zonder rechter) wordt nu door de rechter weer vastgesteld en hex zal hier aan moeten meewerken (of de rechter moet anders beslissen).
Ik heb inmiddels een baan waar ik wisselende diensten draai. Afspraak in het ouderschapsplan is dat ik mijn zoon om de weekenden ophaal, op vrijdagavond. Het komt dus voor dat ik vrijdagavond wel eens moet werken. Omdat ik er nog niet zo lang werk, vind ik het erg vervelend om steeds vrij te moeten vragen.
Hex kennende gaat ze vast niet goed vinden dat ik mijn zoon op zaterdag haal of een weekend omwissel.
Moet zoiets aangepast worden in het ouderschapsplan, dan kan ik het misschien meteen meenemen tijdens de rechtszaak?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Pappie!
Plaats reactie