Hoe nu verder?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
geenidee
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2014, 20:41

Hoe nu verder?

Bericht door geenidee »

Beste allemaal,

Allereerst wil ik laten weten het fijn te vinden dit ontdekt te hebben. Ik wil jullie graag wat voorleggen.

Mijn ex-partner en ik zijn ouders(gezamelijk gezag) van kinderen en wonen in een huurhuis welke beide op onze namen staat. Inmiddels is er ook een ouderschapsplan(60/40) opgesteld.

Mijn ex heeft op dit moment een urgentieaanvraag ingediend daar zij, indien zij in de woning achter zou blijven met de kinderen, de lasten daarvoor niet kan dragen. Zij heeft op dit moment geen inkomsten en zal terecht komen in de bijstand. Deze aanvraag heb ik ook onder ogen gezien. Uiteraard ben ik in de wetenschap dat ik in zekere zin geen kans van slagen heb wanneer ik de woning zou claimen. Heikel punt is dat zij die urgentieaanvraag heeft ingediend -voor zover ik weet- zonder de woning te hebben geclaimd. Na wat speurwerk blijkt dat er ook een woontoeslag bestaat bovenop de huurtoeslag. Daarom een tweetal vragen:

- Hoe weet ik of er daadwerkelijk een claim is ingediend?
- Hoelang duurt het proces van het claimen van de woning?

Los van bovenstaande ben ik ook benieuwt of het voor mij, gezien bovenstaand verhaal, kansrijk is om de woning te claimen daar zij, in de wetenschap dat zij dit huis zou krijgen wanneer ze het claimt, toch probeert elders te gaan wonen in plaats van de woning te claimen daar zij grotendeels zorgt voor de kinderen.

Los van de feiten is het een treurige situatie. Neemt niet weg dat ik wil voorkomen dat ik op een punt komt te staan dat ik de woning op korte termijn moet verlaten. Dit houdt ook in dat, zolang ik geen nieuw onderkomen heb, de zorg van de kinderen niet kan dragen. Ik ben bang dat dit consequentie zal hebben aangezien ik dan de afspraken uit het ouderschapsplan niet kan nakomen!

Bedankt voor het lezen alvast!
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Geen idee,

En hoe denkt k ex over het voorstel om een woning/kamer apart te huren waar degene die dan niet de zorg heeft voor de kinderen verblijft zodat de verzorgende ouder de woning gebruikt op het moment dat de kinderen bij hem/haar zijn ?

het feit dat jij de aanvraag onder ogen hebt gezien en blijkbaar nog steeds in de woning verblijft lijkt aan te geven dat jullie nog contact hebben ??
Praat desnoods hierover en stap naar de verhuurder van de woning voor jouw vragen, indien het particulier gehuurd is of boven de sociale huur heb je natuurlijk geen recht op toeslagen.

Kijk desnoods of jij wellicht in aanmerking kan komen voor urgentie of toch wellicht via een particulier (tijdelijk) woonruimte kan huren.

Succes ermee
geenidee
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2014, 20:41

Re: Hoe nu verder?

Bericht door geenidee »

Inmiddels is haar urgentieaanvraag goedgekeurd. Zij zal de woning gaan verlaten. Het viel haar wel tegen dat ze niet mag reageren op een eengezinswoning.

Is het nu mogelijk om het huis te claimen? Zij gaf nog voor de urgentie aan dat ik met spoed op zoek moest naar wat anders vanwege de "situatie". Nu zij een urgentie heeft verkregen lijkt het mij niet meer dan normaal dat zij dan ook niet alle tijd neemt (max6 maanden) om op zoek te gaan naar..
Ronald81
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 apr 2014, 13:45

Re: Hoe nu verder?

Bericht door Ronald81 »

Beste geen idee,

een urgentie aanvraag is maar beperkt geldig. In normale omstandigheden zal zij dan ook binnen 3 maanden een andere woning hebben. Dus 6 maanden is zeker een redelijke termijn.

ze moet wel zelf willen uiteraard, maar gezien het feit dat ze de urgentie heeft aangevraagd zal het wel loslopen.

Mvg ronald
geenidee
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 jun 2014, 20:41

Re: Hoe nu verder?

Bericht door geenidee »

Hoi Ronald,

Bedankt voor je reactie en excuus voor mijn vertraagde reactie.

Inmiddels is zij vertrokken naar haar nieuwe woning, inclusief de kids. Dit is overigens op een vervelende manier gegaan. Zonder het te melden heeft zij de halve woning leeggehaald. De eerste weekeinden dat de kinderen bij mij waren hebben zij het er nog over gehad. Dit heeft dus een diepe indruk op ze gemaakt, helaas.

Uit bovenstaande kun je opmaken dat ik de "oude woning" nog bewoon. Dat is dus goed nieuws!
Plaats reactie