Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
radjatoe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2014, 09:33

Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door radjatoe »

Goedemorgen,

ik zit met het volgende. In 2010 zijn wij gescheiden en hebben 1 dochter van 9 nu. Wij woonden beide in Apeldoorn maar na de scheiding is zij (in overleg) met onze dochter naar Eerbeek gegaan (dorpje 15 minuten rijden verder) omdat haar ouders daar wonen en zo haar in de middag konden opvangen van school. Ik "heb" mijn dochter om het weekend van vrijdagmiddag tot maandagochtend dat ik haar naar school breng, en ik haal haar iedere woensdagmiddag op van school en breng haar donderdagochtend weer naar school. Zo is het ook duidelijk omschreven in het ouderschapsplan en we hebben een co-ouderschap.
Tussendoor probeer ik haar zo veel mogelijk te zien. De dagen dat ik vrij heb haal ik haar op van school en blijft ze bij mij slapen.
De relatie is stuk gelopen omdat zij een buitenechtelijke relatie had met een (nu nog steeds) getrouwde man. Zij is nu in 2 jaar tijd 4x verhuisd binnen Eerbeek. paar maanden bij haar ouders, toen samen gaan wonen met die vent(wat nu een jaar uit is) terug naar haar ouders en nu heeft ze een eigen huisje(weliswaar gehuurd van haar ouders) Onze dochter heeft veel opstartproblemen gehad(scheiden, verhuizen, andere school, andere kinderen) en heeft nu eindelijk sinds een 3/4 jaar haar rust en regelmaat weer terug.
Nu heeft mijn ex weer een vriendje maar die woont in Uden. Zij hebben sinds een paar maanden een relatie en madam wil gaan verhuizen naar Uden zodra hij zijn appartement daar heeft verkocht.
Dit is dus mijn grootste nachtmerrie aangezien mijn dochtertje WEER zou moeten verhuizen naar een totaal onbekende stad en weer die grote onrust krijgt.
Zij geeft ook dikwijls aan dat zij niet wil verhuizen en liever hier wil wonen. Ik heb ook voorgesteld naar mijn ex dat mijn dochter de basisschool hier moet afmaken en zodra ze 12 is zelf de keuze heeft waar ze gaat wonen, deze heeft ze nu dus weer niet. Maar dat kon niet, want anders zou zij onze dochter te weinig zien.
Hoe verder??
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Radjatoe,

Volgens mijn gegevens mag jouw ex nooit zomaar verhuizen en zal dit altijd in gezamenlijk overleg moeten.

De vraag hierin is wat jij wilt en wat je denkt dat jouw dochter zou willen, ik zou het niet rechtstreeks met haar bespreken, gezien haar leeftijd, maar een beetje in bedekte termen.

Ik kan me voorstellen dat het voor je dochter niet goed is om weer te verhuizen, wellicht dat ze bij jou of je schoonouders in ieder geval de basisschool kan afmaken en daarna zelf de keuze maken.

Ik zou in ieder geval in het belang van je dochter te vermijden om haar te laten kiezen, maar in eerste instantie als papa en mama proberen het belang van je dochter in te zien, het feit dat je ex aangeeft dat zij je dochter dan minder ziet is in haar belang en niet dat van je dochter.
radjatoe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2014, 09:33

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door radjatoe »

Dag Jeroen

bedankt voor je antwoord.

Wij zijn destijds een co-ouderschap aangegaan en wat ik vaak teruglees moeten beide ouders in redelijkheid(zeg 20 km) beide de kans krijgen om het kind (apart) samen te kunnen opvoeden. Ik wil voor mijn dochter de rust bewaren en haar sowieso de basisschool laten afmaken.
Dat ik helaas via de mond van mijn dochter moest vernemen dat zij naar Uden willen verhuizen (hetzij over een half jaar of eenjaar of wanneer dan ook zodra zijn appartement verkocht is) zonder het eerst te hebben overlegd met mij stak mij behoorlijk.
Dezelfde avond daar een gesprek aangegaan om het uit haar eigen mond te horen en helaas pindakaas, dit was dus echt haar plan.
Ik wil niemand in de weg staan voor zijn of haar geluk, maar niet over de rug van mijn kind, die heeft geen keuze.
Zodra zij de basisschool af heeft is ze ook 12 en weer een stuk wijzer. Kiezen tussen ouders is nooit goed, ik wil dat zij in haar eigen vertrouwde omgeving blijft. En dat is dus niet Uden.

gr Martijn
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Jeroen2102 »

Martijn,

Als dat dus is wat jij wilt zou ik zeggen: zeg dat tegen je ex, probeer het een stukje uit te leggen aan je dochter zonder gevoel te geven dat ze een keuze moet maken, maar leg haar uit hoe jij erover denkt.

Vraag desnoods alvast advies bij degene die jullie scheiding heeft geregeld (mediation of advocaat) en probeer voor jezelf uit te werken hoe JIJ ervoor kan zorgen dat je dochter haar basisschool daar kan vervolgen, zou jij haar volledig kunnen verzorgen of zou dat met steun van haar opa en oma kunnen of wellicht anderen ?

Jij staat ook niet het geluk van je ex in de weg, maar je zal moeten staan voor het geluk van je dochter.

Ik lig nog in scheiding en mijn aanstaande ex heeft ook aangegeven dat ze wilt verhuizen, maar dat is direct even onder tafel geveegd door mijn advocaat, dus volgens mij kan jouw ex dit nooit maken, ik wens je heel veel succes en sterkte.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Casper »

Dezelfde avond daar een gesprek aangegaan om het uit haar eigen mond te horen en helaas pindakaas, dit was dus echt haar plan.
Sluit me aan bij Jeroen2102. Als je dit echt wil voorkomen, en moeder in haar plannen lijkt te volharden, span dan een kort geding aan, in overleg met je advocaat, met als eis dat dochter niet verhuist. Als moeder het namelijk toch doet, is het veel moeilijker om het achteraf terug te draaien. Zie verschillende topics op dit forum. Succes!

Nb, het is niet zo dat dochter vanaf 12 jaar echt kan "kiezen". Bij een meningsverschil over de verblijfplaats zal dochter door de rechter gehoord worden, maar is het nog steeds de rechter die beslist.
radjatoe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2014, 09:33

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door radjatoe »

Pffff

nieuwe wending

Haar vriend belde mij eergisteren op...met de mededeling dat ze het beide ook inzagen dat het beste voor mn dochter nu is dat ze de basisschool afmaakt op haar huidige school..

Nou daar was ik dus gerust om...addertje is dat ze willen vastleggen dat als ze dan klaar is met de basisschool, dat ze het voortgezette in Uden gaat..streep MOET volgen.. Daar ga ik niet mee akkoord, wel dat als mijn dochter zelf ervoor kiest om dat te doen.. Niet dat het nu al wordt vastgelegd dat zij het voortgezette in Uden gaat volgen.

Gaat ze dan echt aan alles voorbij, begrijpt ze het niet? Ik wil deze afspraak vast leggen in een brief door beide ondertekend dat ze de basisschool hier afmaakt en dat zodra het voortgezette komt kijken dat we dan verder kijken en niet nu al hard willen vastleggen dat ze naar Uden MOET...

grrrrmmmbblll

Iemand tips welke zinnen ik moet gebruiken in mijn brief?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Casper »

Fijn dat moeder dat nu ook inziet. Je hebt gelijk dat het te vroeg is om e.e.a. over het vervolg nu al vast te leggen. Ik denk dat je dat netjes geformuleerd hebt. Zet er vooral bij dat het belang en de mening van het kind voorop moeten staan. Dat is ook een reden om niet nu al te beslissen: het is heel belangrijk om te zien hoe zij zich in de komende jaren ontwikkelt (mede vanwege de scheiding), en het is nu niet te voorzien hoe dit gaat uitpakken.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door The Driver »

Even advocaat van de duivel spelen.

Jullie kunnen nu wel onderling vastleggen dat ze de basisschool hier blijft volgen en dat er niet verhuist wordt, maar wat als het zo de bedoeling is om je in slaap te sussen ?
Als er toch verhuisd wordt dan kan je dat niet meer terugdraaien en dat zal de rechter ook niet doen.
De enige aangewezen weg is toch een kort geding met dwangsom, dat er gewoon niet verhuisd wordt.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Jeroen2102 »

Martijn,

Zorg ervoor dat je de brief opstelt met enkel het belang van je dochter voorop. Het is goed om in te zien dat je ex het zo wilt, maar inderdaad de adders zijn er divers onder de ex-en, wees op je hoede.

De waarde van een brief is zelfs ook iets wat niet vast te stellen is, straks zegt je ex dat je haar handtekening hebt vervalst. Ik sluit me aan bij advies van the driver, kort geding of afspraken via advocaat/mediator/notaris laten vastleggen. Nog geen woord over voortgezet onderwijs, wie weet wil je dochter dat niet eens.

sterkte
radjatoe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2014, 09:33

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door radjatoe »

Nou, zoals ik al aangaf... deze mail kreeg ik, voorafgaand met "hoihoi"

AANVULLENDE OVEREENKOMST CONVENANT


WOONPLAATS EN SCHOLING NA BASISONDERWIJS
Zoals tussen vader en moeder reeds mondeling overeen is gekomen, *ik* en *ex*, zal dochter, na het afronden van haar basisschool: te Eerbeek, het voortgezet onderwijs voortzetten in Uden.
Het kind, zal woonachtig zijn (hoofdverblijf) bij moeder en tevens op haar adres worden ingeschreven in de gemeentelijke basisadministratie van deze gemeente.

Ik vind het belangrijk dat duidelijk in het convenant wordt opgenomen dat vader en moeder deze afspraak samen overeen zijn gekomen en dit is wat geldt voor in de toekomst, na afronding van de basisschool.
De hoofdverblijfplaats van kind is na afronding van de basisschool bij moeder.

Het voortgezet onderwijs zal door vader en moeder gezamenlijk bepaald worden in deze gemeente.

De kosten voor aanpassing/aanvulling van dit convenant zal door moeder worden voldaan. Gezien zij deze aanvulling in het convenant vastgelegd wil hebben.

Mijn factuuradres:
.....


:? Ze snapt het niet...ze gaat voor haar eigen geluk... Mijn dochter zet ze buitenspel..
Laatst gewijzigd door radjatoe op 22 aug 2014, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Martijn,

Wat verschrikkelijk zeg, wat ik je zou adviseren is dus NOOIT te tekenen, enkel het stuk van basisschool afmaken, de rest niet.

Ik zou buiten je ex om proberen om op het niveau van je dochter proberen te achterhalen wat zij zou willen (over 2 jaar) en daar kun je dan op gaan anticiperen.

Ik wens je veel succes
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Casper »

radjatoe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2014, 09:33

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door radjatoe »

Thx voor de support..

Vrijdag is m'n dochter flauw gevallen op school... Ze waren buiten met water aan t spelen en een klasgenootje kreeg iets van ijzer per ongeluk op zijn voor tand en deze brak half af..

Dat zag zij van dichtbij en piepp, daar ging ze, plat voor een aantal seconden.

Via de ouders van haar beste vriendinnetje kreeg ik te horen wat er nu werkelijk speelde...
Ze zei tegen haar beste vriendinnetje de volgende dingen, haar opa is in februari overleden, verhuizen naar Uden wat speelt, en dat kon ze emotioneel niet aan (en dan net die tand die afbrak op dat moment)

Ik vind het toch heel ernstig dat zij nu al zo vol vd stress zit...kan wel janken joh.. :?

Zo, dat moest ik even kwijt
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door Jeroen2102 »

Martijn,

Verschrikkelijk zeg, ik hoop dat je binnenkort een moment hebt met je dochter en dat je dan wellicht haar kan helpen en een stukje haar stress weghalen. wat zal jij je machteloos voelen !!!

sterkte (maar eigenlijk meer voor je dochter)
radjatoe
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 jul 2014, 09:33

Re: Advies gevraagd, ex wil verhuizen

Bericht door radjatoe »

Zucht, volgende gestuurd


Dag *ex*,

ik zou vandaag nog terugkomen op de mail die je mij hebt gestuurd.

Om te beginnen wil ik nogmaals aanhalen dat B en H niet in dit verhaal betrokken hoeven te worden. (iig geen cc in de mail of aanwezigheid in gesprekken die wij samen voeren over het belang van *kind*)

Over het belang van *kind* gesproken staat buiten kijf dat zij de basisschool in Eerbeek, in haar eigen belang, afmaakt. Zoals je zelf ook aan hebt gegeven heeft *kind* inderdaad best veel meegemaakt na onze scheiding, o.a. verhuizingen van jou en schoolwisseling, en verhuizing/samenwonen van mij. Inmiddels is ze geheel gewend bij ons en ondervinden wij geen problemen met haar. Nu staat de spanning bij haar behoorlijk hoog door de gewenste verhuizing naar Uden.

Het stoort me dat je zegt: Ik doe water bij de wijn en jij doet helemaal niks! M.a.w: jij laat *kind* de basisschool afmaken, en daarna moet ze meegaan naar Uden. *kind* moet hierin van jou meegaan. En dat is nu net hetgeen wat me dwars zit. Hier ga je dus helemaal aan het punt voorbij dat het hier om *kind* gaat en niet om jou of mij! Het is allemaal in het belang van *kind*.

Wat betreft het laten kiezen van een kind tussen beide ouders: Jij geeft aan dat ik *kind* die keuze laat maken nadat ze van de basisschool afgaat. Je zegt dat je die keuze niet bij een kind van 12 kan neerleggen, maar ik ben van mening dat die wet er niet voor niets is gekomen. Er MAG eindelijk geluisterd worden naar een kind! Nogmaals, het is niet mijn bedoeling dat ze tussen jou en mij gaat kiezen. Het gaat erom dat ze mag kiezen waar ze de opleiding wil gaan volgen straks. Indien zij ervoor kiest om dat in Uden te doen....geen enkel probleem! Maar dan moet die keuze echt door haar gemaakt worden. Ik zal daar nooit en te nimmer boos of verdrietig naar haar om doen. En dat is ook wat ik van jou verwacht indien zij ervoor kiest de opleiding hier in de buurt te gaan volgen. *kind* is nl geen bezit. Ze is een individu die prima kan leren kiezen zonder dat daar een vervelend gevolg aan vast zit. Wij zullen samen (jij en ik) met *kind* scholen (Voortgezet Onderwijs) gaan bezoeken zowel in Uden als in Apeldoorn e.o.

Het verhaal " vreemd gaan" is anders verteld door mij dan je nu suggereert. (is een aanname)
Ik weet dondersgoed wat ik kan zeggen en wat niet.

Nogmaals, is er iets wat je wilt bespreken met mij (1 op 1) dan weet je me te bereiken. Ik ga absoluut niet meer met z'n vieren om de tafel omdat ik B & H niet op de inhoudelijk afspraken wil betrekken.

Met vriendelijke groet,

Ik



waarop gedreigd werd met een whatsapp van haar vriend die ze net 7 maanden kent, dat als ik niet akkoord met de vorige aanpassing van het convenant, dat we alles heel zwart wit doen, dus *kind* tussendoor niet meer naar mij zou mogen...of nog verder dat het voor het gerecht zou komen.

Haar "angst" is dat *kind* kiest om hier te blijven en dat ze *kind* wat minder zou gaan zien. Ik vroeg nog wat dan het probleem zou zijn, bekijk het eens van mijn kant...maar nee, dat had er niets mee te maken.

Diepe zucht..

Ik snap ook werkelijk niet dat zij dus voor haar eigen geluk wil kiezen en dat *kind* daar ook maar in mee moet gaan..
Plaats reactie