Alimentatie bij samenwonend kind van 19 jaar

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
huizen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2014, 12:23

Alimentatie bij samenwonend kind van 19 jaar

Bericht door huizen »

Graag zou ik het volgende willen voorleggen.

Ik ben in 2007 gescheiden en opnieuw gaan samenwonen.
Op basis van deze situatie is er kinderalimentatie vastgesteld op basis van: de moeder had geen partner en geen baan ik had een baan en een partner. De kinderen bleven bij de moeder wonen. Uiteraard een duidelijke situatie en een correcte vaststelling van de alimentatie.

Nu zeven jaar later is de situatie volstrekt anders. Mijn zoon is inmiddels 24 jaar, en mijn dochter is 19 jaar en is sinds januari gaan samenwonen met haar vriend, beide zijn student en mijn dochter heeft diverse bijbaantjes. Ook is de moeder in kwestie in 2009 gaan samenwonen en heeft ze al enkele jaren een vaste baan.

Tot op heden betaal ik nog steeds de alimentatie die in 2007 is vastgesteld maar wat zijn nou mijn rechten m.b.t. de alimentatieplicht (levensonderhoud) naar mijn dochter.
Het zou mij logisch lijken (maar wat is logisch als het over alimentatie gaat) dat zowel de moeder als ik een deel voor levensonderhoud betalen.
Het kan in mijn opinie niet zo zijn dat ik alleen verantwoordelijk ben nu ze (inmiddels alweer 8 maanden) niet bij haar moeder meer woont.

Tot op heden heeft mijn dochter het standpunt ingenomen dat ik wilde scheiden dus verplicht ben alimentatie te betalen en is ze eigenlijk niet tot realiteit te bewegen.

Wie heeft hier ervaring mee?
Graag reactie.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Alimentatie bij samenwonend kind van 19 jaar

Bericht door Casper »

a) wellicht ten overvloede, voor de zoon van 24 is neem ik aan de kinderalimentatie opgehouden bij zijn 21e.

b) het argument van dochter houdt natuurlijk geen water. De situatie zoals die bij er bij de scheiding was, is nu volkomen anders. Het samenwonen op zich levert geen grond op voor verlaging van de kinderalimentatie, de bijbaantjes en het inkomen van moeder wel. In overleg zou dit toch duidelijk gemaakt moeten kunnen worden. Als zij daarvoor niet vatbaar is, zijn er twee mogelijkheden: doorbetalen tot haar 21e en dan stoppen, of naar de rechter stappen en verlaging aanvragen.
huizen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2014, 12:23

Re: Alimentatie bij samenwonend kind van 19 jaar

Bericht door huizen »

Casper bedankt voor je reactie.

Inderdaad voor mijn zoon is het gestopt.
En naar de rechter is mij ook bekend maar dan begint het spel met advocaten en dit heeft me eerder al een paar duizend euro gekost, dus lak en brief verhaal.
Of is er een snellere oplossing om het opnieuw vast te laten stellen eventueel met restitutie?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Alimentatie bij samenwonend kind van 19 jaar

Bericht door Casper »

Of is er een snellere oplossing om het opnieuw vast te laten stellen eventueel met restitutie?
De rechter is de enige die het (rechtsgeldig) vast kan stellen als er geen akkoord is. Misschien kun je je dochter voorstellen samen een berekening te laten maken door een onafhankelijke partij, met de afspraak (vooraf) dat jullie je daar beiden aan houden (die afspraak tussen jullie is ook rechtsgeldig). En anders is het aftellen naar de 21e verjaardag...
huizen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 aug 2014, 12:23

Re: Alimentatie bij samenwonend kind van 19 jaar

Bericht door huizen »

Nog iemand een tip voor betaalbare rechtsbijstand (Advocaat) die resultaat gericht eerder met dit bijltje heeft gehakt?
Plaats reactie