Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door ll2014 »

Ik zit in de ongelukkige situatie dat ik een ex heeft die er alles aan doet om zoveel mogelijk te parasiteren.
Ik heb met mijn ex een zoon van ondertussen 13 jaar. Toen hij 11 was wou mijn ex stoppen met onze relatie en aangezien we niet getrouwd zijn leek dat redelijk eenvoudig. Onze zoon zou bij ons allebei om beurten kunnen zijn en daar zouden we samen financieel voor zorgen.
Helaas is de werkelijkheid wat anders geworden, mijn hex heeft blijkbaar ergens opgevangen dat ze rijk kan worden van mij.
Ze vond dat ik flink voor mijn zoon zou moeten betalen. Aangezien ik niet wil dat hij tekort zou komen heb ik gevraagd hoe ze dit voor zich zag en of we er dan niet beter een deskundige bij zouden kunnen halen.
Haar reactie was dat dit wel voor de rechter uitgevochten kon worden en wilde niets weten van mediation of iets dergelijks.
Op zich zag ik dat met vertrouwen tegemoet, want een rechter zou toch wel tot een eerlijke oplossing komen.
Hoe naïef kan een mens zijn......
Voor de rechter werd door haar advocaat een compleet arsenaal aan leugens naar voren gehaald, slinks genoeg natuurlijk pas op de zitting zodat ik geen mogelijkheid had bewijsstukken aan te dragen. Zelf zag ze kans om haar vermogen van 150.000 euro gewoon weg te praten bij de berekening omdat ze er geen vrije beschikking over zou hebben.
Het resultaat was dat mijn zoon om de week een hele week bij mij mocht zijn en ik daarnaast zijn volledige berekende behoefte van 550 euro aan haar moest gaan betalen. De hex weigert algemene kosten voor mijn zoon die ik altijd al had betaald en overigens nog steeds betaal over te nemen, daar was volgens haar de alimentatie niet voor bedoeld.
Ik betaal dus nog steeds minstens 75% van de kosten van mijn zoon en daarnaast nog eens 100% via de alimentatie.
Vanzelfsprekend ben ik in beroep gegaan tegen deze idiote beslissing van een rechter.
Af gelopen juni is de zitting in hoger beroep geweest en ik had gehoopt er nu wel van af te zijn.
Helaas heeft het gerechtshof ondertussen de uitspraak voor de derde keer op rij aangehouden en wacht ik nog steeds.
Mijn zoon heeft aan de rechter gevraag of hij niet langer bij mij kan zijn en alleen eens in de twee weken een lang weekend bij zijn moeder.
Als het omgekeerd was, was het vast goed gekomen, maar ik ben er niet gerust op. Als vader lijk je hier altijd aan het kortste eind te trekken. Omdat ik ondertussen op een uitspraak gerekend had was ik gestopt met alimentatie betalen, er is immers een goede kans dat ik nu veel te veel betaal, en de alimentatie moet ik iedere keer van mijn spaargeld betalen.
De hex neemt hier natuurlijk geen genoegen mee en heeft zonder mij ook maar iets te vragen onmiddellijk LBIO ingeschakeld.
Tegen mijn zoon zit ze iedere keer te klagen dat er nergens geld voor is en dat is natuurlijk een regelrechte leugen.
Ik wil niet dat mijn zoon tekort komt, dus betaal ik alles maar voor hem.
Zelfs als de rechter mij eventueel straks in de beroepszaak in het gelijk stelt ben ik bang dat ik kan fluiten naar de duizenden onterecht betaalde euro's.
Kan ik LBIO vragen te wachten op een uitspraak in beroep? Zou nu na 4 maanden na de zitting toch wel een keer moeten komen. Wat zijn de mogelijkheden om eventueel teveel betaalde alimentatie terug te vorderen. Kan ik de door mij gemaakte kosten claimen? Ervaringen en tips zijn welkom.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door The Driver »

Het LBIO zal je tot aan het graf achtervolgen voor de alimentatie, zou daar geen enkele compassie van verwachten. Gewoon betalen en alles wat je nu teveel betaald volgens het hoger beroep ben je echt kwijt.
Ik zou het gewoon even uitleggen aan je zoon en geen cent meer betalen dan wat je eigenlijk aan alimentatie en het LBIO zou moeten betalen.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door Casper »

en geen cent meer betalen dan wat je eigenlijk aan alimentatie en het LBIO zou moeten betalen
Inderdaad. In de alimentatie zitten alle kosten voor je zoon. Als je die extra dingen niet betaalt wordt het tegen je gebruikt, maar sowieso word je wel zwart gemaakt door je ex. Die centen kun je dus beter in je zak houden.

Hopelijk valt de uitspraak goed uit en komt het snel.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door The Driver »

Je moet je poot wel stijf houden voor die kosten voor je zoon. Allerlei officiële instanties tot aan gerechtsdeurwaarders en zelfs kantonrechters zullen proberen die kosten je alsnog in je schoenen te schuiven.

Zelf ben tot 3 maal toe door een kantonrechter op het matje geroepen, omdat ik de schoolkosten van één van mijn kinderen niet wilde betalen. Uiteindelijk viel het kwartje mijn kant op, omdat ik de schoolinschrijving niet mede ondertekend had. Alhoewel dat wel wettelijke verplicht is voor de school.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door ll2014 »

Er lijkt gerechtigheid te bestaan!!
Vandaag heb ik via mijn advocaat de uitspraak in beroep ontvangen.

De wens van mijn zoon om langer bij mij te zijn is volledig gehonoreerd.
Hij moet van de rechter weer bij mij ingeschreven worden en er komt een omgangsregeling waarbij hij 1x per 2 weken een lang weekend bij moeder is.

Daarnaast heb ik blijkbaar voldoende duidelijk kunnen maken dat ik tot nu toe alles heb betaald voor mijn zoon.
Daarom hoef ik de alimentatie van 550 euro per maand met terugwerkende kracht tot 12 februari 2013 niet meer te betalen en in plaats daarvan wordt het redelijk geacht dat ik betaal voor de verblijfkosten bij zijn moeder omdat de alimentatie nog volgens de oude rekenmethode was. Het gaat dan om een bedrag van 76 euro per maand. Ik kan dus voor iets van 18 maanden een bedrag van 550-76 euro per maand terug gaan vorderen. Of dit lukt is natuurlijk maar zeer de vraag, maar ik ben wel nieuwsgierig of ik in het geval de hex niet terugbetaald dan in ieder geval de teveel betaalde alimentatie mag verrekenen met de te betalen alimentatie in de toekomst.
Overigens opvallend detail is dat voor de toekomstige alimentatie de nieuwe rekenmethode wordt gebruikt en deze voor mij wat minder gunstig is omdat de draagkracht van de hex op nihil wordt gesteld (niet geheel terecht) en ik dus dan het bedrag van de zorgkorting (25% van 550 euro) maandelijks aan haar moet betalen.
Maar mij hoor je daarover verder niet klagen.....

Opvallend was wel dat ik vandaag ook nog een brief van LBIO kreeg dat ze willen gaan incasseren op grond van de uitspraak die nu in hoger beroep vernietigd is.
Ik heb ze gelijk gebeld en kreeg als antwoord dat ik dan morgen maar tijdens het telefonisch spreekuur tussen 9 en 12 moest terugbellen.
Daarop ben ik enigszins uit mijn slof geschoten en heb verteld dat ik ze nu meedeel dat ze met een vernietigde uitspraak werken en dat ik daarmee aan mijn informatieplicht heb voldaan.
Het zou genoteerd worden en ze zouden mij er eventueel wel over terugbellen.
Wat een verschrikkelijk arrogante organisatie is dat LBIO!!

Het zou goed zijn als LBIO werd opgeheven, wat zorgt die instantie voor een ellende!
Hex kan met een simpele vraag even een gratis incassobureau krijgen en ik moet allerlei moeite doen en kosten maken om aan mijn geld te komen. Merkwaardige wereld leven we toch in!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door ll2014 »

Nog even een aanvulling op voorgaande.

Hoewel ik financieel volledig in de behoefte van mijn zoon moet voorzien volgens de uitspraak van het Hof, vind de advocaat van mijn hex de uitspraak voor wat betreft de alimentatie innerlijk tegenstrijdig en absurd en gaat ze onderzoeken of cassatie mogelijk is. Met de bepaling van het hoofdverblijf en contactregeling gaat ze wel akkoord oftewel mijn hex hecht meer waarde aan geld dan aan het bij haar hebben van haar zoon....

Ik zie eigenlijk niets tegenstrijdigs in de uitspraak wat in cassatie voor mijn hex voordeel kan brengen, maar zoveel verstand heb ik nu ook weer niet van cassatie.
Wel vind ik het vreemd dat de advocaat zegt dat ze de mogelijkheden tot cassatie gaat onderzoeken. Daar zijn toch normaal speciale advocaten voor?

Is er iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? De uitspraak staat hier: http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2014:7082

Ik ben natuurlijk dolblij dat de rechter de belangen van mijn zoon heeft laten tellen bij de toewijzing, maar welk risico loop ik op enorm kostbare zinloze procedures omdat mijn hex een soort rupsje nooitgenoeg is en op zoek blijft naar meer geld omdat ze zelf niet van haar luie reet af wil komen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door The Driver »

Gelukkig is in cassatie niet een nog hoger beroep. Cassatie gaat alleen over de vraag of er procedure fouten zijn gemaakt en dat zijn zeker speciale advvocaten, want het is zeer ingewikkeld proces. Een huis tuin en keuken advocaat in het familierecht gaat dat zeker niet tot een goed einde brengen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door ll2014 »

Via mijn advocaat kreeg ik het proces-verbaal van de mondelinge behandeling van mijn zaak bij het Hof in Leeuwarden. Aangezien wij het niet hebben aangevraagd moet dat door de tegenpartij zijn gebeurd, waarschijnlijk voor het vragen van een cassatieadvies.

Naar aanleiding van de uitspraak van het Hof http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... :2014:7082 heb ik mijn ex gemaand de teveel betaalde alimentatie aan mij terug te betalen.
Via mijn advocaat kreeg ik een brief van haar advocaat dat het vragen om terugbetaling op moest houden omdat dit niet in het belang van het kind is en als ik dat niet doe gaat ze een beschermende maatregel aanvragen.
Het zou volgens haar ook beter zijn om de verrekening uit te stellen tot het laatste woord is gesproken in deze zaak, waarmee ze dus inderdaad hint op een cassatie. Zelf probeerde ze nog via LBIO te incasseren op een oude uitspraak terwijl die door het Hof ondertussen vernietigd was....

Ik zie dit alles als een pure bedreiging, die een negatieve invloed op mijn zoon.
Ik ben best bereid om de uitspraak volledig te accepteren, ook als is die financieel eigenlijk nog steeds in het voordeel van de moeder.
Graag zou ik een eind maken aan deze ellende, maar ik zie er eigenlijk geen mogelijkheden voor.
Wat ik niet snap is dat een moeder zo slecht voor haar eigen zoon kan handelen en dat ik dat al die jaren nooit heb gezien dat ze eigenlijk een in en in slecht mens is.

Heeft iemand hier nog tips? Ik heb zelf al zitten denken aan het feit dat soms een aanval de beste verdediging is en zou zelf aangifte kunnen doen bij AMK, maar ben bang dat daar ook gelijk weer in het voordeel van moeder wordt gekeken.

Gewoon afwachten dan maar en hopen dat er geen cassatie komt?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door The Driver »

Ik zou niet bang zijn voor een cassatie, nogmaals dat is geen nieuw hoger beroep.
Gaat er dan alleen om of de juiste gerechterlijke procedures zijn gevolgd. Cassatie kan overigens makkelijk nog een tweetal jaren duren.

Tenzij in de laatste beschikking staat dat de toekomstige alimentatie verrekend mag worden met de teveel betaalde eerdere bedragen zou ik mij daarin zelfstandig niet wagen. Zo te zien zal het LBIO zeer snel aan de deur staan dan.

Gewoon afschrijvingen die bedragen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door ll2014 »

The Driver schreef:Tenzij in de laatste beschikking staat dat de toekomstige alimentatie verrekend mag worden met de teveel betaalde eerdere bedragen zou ik mij daarin zelfstandig niet wagen.
Als je de uitspraak leest (link hierboven) zal je zien dat er heel bewust een berekening is uitgevoerd ook voor de al afgelopen periode. Daar volgt volgens mij onmiddellijk uit dat ik minder verschuldigd was dan er betaald is. Als het niet de bedoeling zou zijn om dat te verrekenen of terug te betalen had die berekening niet gemaakt hoeven worden.

Ik vraag mij ook af wat LBIO nu zou kunnen doen, ik kan immers aantonen dat ik op dit moment veel meer heb betaald aan kinderalimentatie dan tot op heden volgens de beschikking verschuldigd is.

Om de cassatie maak ik mij ook niet zo druk, ik zit veel meer in over het dreigen met het aanvragen van een beschermende maatregel. Hoewel moeder hier niets mee heeft te winnen, kan ze natuurlijk wel haar macht demonstreren op die manier. Als ze inderdaad melding gaat doen bij AMK, moet er vast weer e.e.a. onderzocht worden en hoewel mijn zoon op zijn verzoek en met volledige instemming van de rechter bij mij woont (zie uitspraak) ben ik daar toch niet helemaal gerust op.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door The Driver »

Met alleen een berekening ga je het niet mee redden. Elke advocaat of (gerechts) deurwaarder maakt daar kachelhout van.
Er zal explisiet in de beschikking moeten staan, dat moeder het teveel betaalde bedrag terug moet betalen of dat het verrekent mag worden met de toekomstige alimentatie.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door Casper »

Via mijn advocaat kreeg ik een brief van haar advocaat dat het vragen om terugbetaling op moest houden omdat dit niet in het belang van het kind is
En zo zien we weer een fraai voorbeeld van het misbruiken van de frase "het belang van het kind". Fraai, als het niet zo triest was! :x
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door ll2014 »

The Driver schreef:Met alleen een berekening ga je het niet mee redden. Elke advocaat of (gerechts) deurwaarder maakt daar kachelhout van.
Kan je dat uitleggen, ik heb toch bewijs over wat ik heb betaald als alimentatie door bijvoorbeeld bankafschriften.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door ll2014 »

Zat net nog even te googelen en vind deze ook wel interessant: http://www.sliepenbeekvancoolwijk.nl/si ... olwijk.pdf
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie en onderhoud kind betalen.

Bericht door The Driver »

Ook al heb je een prima berekening, meer is het dan niet.
Eigen ervaring hoor.
Dan heb je nog steeds geen gerechterlijke beschikking dat je ex die terug moet betalen, hoe logisch dat dan ook is.
Plaats reactie