alimentatie ruimte

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

Het ziet er naar uit dat mijn ex in de bijstand komt en de sociale dienst zal bij mij aankloppen om (een deel) van die bijstand op mij terug te verhalen.
Ik wil dat mijn draagkracht op nuhil komt te staan. Ik ga in ieder geval minder werken.
Welke factoren spelen een rol bij het vaststellen van mijn draagkracht? en of hoe kan ik mijn draagkracht verlagen?
Bij voorbaat al hartelijk dank
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie ruimte

Bericht door The Driver »

Gewoon zorgen dat je maximum te besteden maandelijks bedrag lager is dan de bijstandsnorm !
Of minder dan de bijstand verdienen of zorgen dat door schulden uit de huwelijksperiode minder dan de bijstandsnorm overblijft.
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

Re: alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

Dank je wel. Zijn er nog meer tips? bv autokopen op afbetaling?
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie ruimte

Bericht door The Driver »

Auto kopen op afbetaling ?

Dat gaat niet mee tellen helaas. Die schuld kan je oplossen door de auto weer te verkopen
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

Re: alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

een onderhandse lening afsluiten met een van mijn kinderen misschien?
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

Re: alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

auto heb ik wel nodig voor woon/werkverkeer
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

Re: alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

misschien moet ik iets meer toelichten.Mijn ex heeft nu nog een ww uitkering. In oktober zal ze bijstand kunnen aanvragen. De echtscheiding zal over ca 5 weken geregistreerd staan bij de burgerlijke stand. In het convenant staat dat mijn draagkracht nihil is. Over 5 weken wil ik zo snel mogelijk een appartementje kopen en voor de sociale dienst (Rotterdam in dit geval) bij mij aanklopt zal het wel jan 2015 zijn. Voor die dat had ik gedacht schulden te maken.
En vriendelijk bedankt voor alle moeite
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie ruimte

Bericht door The Driver »

Een nihilstelling in een convenant is niet rechtsgeldig voor de gemeentelijke sociale dienst. Pas als daar een gerechterlijke uitspraak over is, dan moet de sociale dienst zich daar wel aanhouden.
Ik zou met het aankopen van een appartement wel uitkijken, het is lang niet zeker dat de volledige hypotheek aflossing als vaste lasten voor de kinder- en partneralimentatie gaat gelden. Dan zou iedereen wel onder de alimentatie uit kunnen komen, als er maar genoeg hypotheekrente en aflossing betaald moet worden.
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

Re: alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

en alweer hartelijk bedankt.
Wij hebben samen een advocaat/mediator. Die beweert dat er mogelijkheden zijn om de alimentatieruimte laag of nihil te houden. Zou zij mij misleiden?
Zij heeft ook gezegd dat de sociale dienst Rotterdam slecht eenmaal je draagkracht toets. en dat niet ieder jaar herhaalt. Kun je daar iets over zeggen?
m. vr.gr en bedankt en waardering voor je inzet
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie ruimte

Bericht door The Driver »

Samen één mediator zou kunnen, maar samen één advocaat is een cruciale fout. Altijd een aparte advocaat nemen. Één advocaat kan nooit dezelfde strijdende partijen dienen. Zeker als het gaat om partner- en kinderalimentatie en echtscheiding. Dan kan de onderlinge verstandhouding nog zo goed zijn, als het gaat om financiën, dan loopt het heel snel fout.

De gemeentelijke sociale dienst zal elk jaar een automatische controle uitvoeren in samenwerking met de belastingdienst wat je inkomen is. Als er ook maar een Euro te halen is, dan zijn ze er bij.
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: alimentatie ruimte

Bericht door Jeroen2102 »

Volgens mij is de scheiding al ingediend aangezien jij aangeeft dat het over ca 5 weken bij de burgelijke stand is ingeschreven en dan moet er dus een berekening zijn voor alimentatie en die toetst de rechter, maar zal wel bij jou al geweest zijn ?

Je kan wel schulden maken, maar heb jij daar zelf wat aan ?
Jij met die berekening laten zien dat jij geen draagkracht hebt, maar een sociale dienst kan natuurlijk bij al jouw zaken, dus pas daarmee op.

Ik vraag me wel af waarom jij pertinent niet wilt betalen, als het niet kan kan het niet en anders is het helaas de wet
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

Re: alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

Ik wil liever niet betalen. Mijn ex woont in Rotterdam en kan geen werk vinden. Maar als er een busje komt met oosteuropeesche mensen dan hebben die binnen een week wel werk. Mijn ex gaat een dag boodschappen doen en poetsen bij haar vader. een dag per week naar dierentuin Blijdorp, en de rest van de week naar vriendinnen, lezen en op allerlei websites fotos van dieren insturen.
Regelmatig met een vriendin naar een andere dierentuin om fotos te maken.
Het leven is een groot feest terwijl ik hard werk. Allerlei werk kan ze niet, zegt ze. Ze is niet commercieel, verkoopster ziet ze niet zitten. Tomatenplukken ook niet. Ze heeft theologie gestudeerd en daar kun je weinig mee. Wel reunies met oude studiegenoten. Daarvoor betalen, daar heb ik dus geen zin meer in.
jos57
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 20 sep 2014, 10:21

Re: alimentatie ruimte

Bericht door jos57 »

de mediator heeft inderdaad een draagkrachtberekeing gemaakt. Uitgegaan is van woonlasten van €800,- maar dat is fictief. Ben op zoek naar woonruimte, zit nu op een kamer. Uitgegaan is van het feit dat ik per 1 januari minder ga werken. Draagkracht komt uit op nihil. Reacties, adviezen en praktijkvoorbeelden zijn welkom
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: alimentatie ruimte

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Jos,

Als ze nu zijn uitgegaan van 800,-- en je huidige werktijden (en salaris) en jij straks minder gaat werken en dus aantoonbaar minder verdient wordt je draagkracht nog minder en kun je dat ook aantonen, hou wel rekening bij een nieuwe woning/kamer dat de sociale dienst dit kan controleren, dus geen illegale onderhuur, desnoods dat je bij familie laat inschrijven ??
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: alimentatie ruimte

Bericht door The Driver »

Maak je maar niet ongerust hoor, als ze eenmaal in de bijstand zit, zal ze worden verplicht om te gaan werken. Bejaarden eten geven en schoonmaken in bejaardentehuizen is tegenwoordig erg in bij de sociale dienst.
Plaats reactie