Kinderalimentatie in 2015 niet meer aftrekbaar

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Kinderalimentatie in 2015 niet meer aftrekbaar

Bericht door JCC »

Velen zullen het wel weten: https://www.jurofoon.nl/nieuws/7438-kin ... aftrekbaar

Het zal niemand verbazen dat in onze rechtstaat dit verschil geheel moet worden gedragen door de plichtige, in overleg met de moeder kan het bedrag worden verlaagd aldus onze minister. Zo zie je dat ministers niet met hun voeten in de realiteit staan, overleggen met je ex zal een groot succes worden.

Ben benieuwd of de trema magistraten er ook nog een indexatie doorheen duwen voor volgend jaar.
renesdam
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jul 2010, 11:14

Re: Kinderalimentatie in 2015 niet meer aftrekbaar

Bericht door renesdam »

Ook ik betaal netjes mijn alimentatie voor mijn kids daar heb ik geen problemen mee het zijn mijn kids. Ik lees bijzondere stukjes over de aftrek van de kinderalimentatie in de belasting. Dit komt van mensen die niet met deze materie te maken hebben waarschijnlijk. Tot voor 2013 werd netjes uitgerekend wat je als vader kan betalen aan kinderalimentatie, alles volgens de wet en de regel die er toen voor stonden. Helemaal geen problemen mee dat daar een bedrag uit kwam wat redelijkerwijs klopte met de bestaande levenswijze van het gezin en de kinderen. Dat dat bedrag veel hoger lijkt dan de werkelijke kosten zijn dat kan zo zijn maar het zal zo zijn. Het probleem wat nu ontstaat is, is dat boven op de berekende draagkracht dus het bedrag dat je als vader maximaal kan betalen standaard het belasting voordeel werd opgeteld. dus b.v. ik kon per kind 200 euro betalen volgens de berekening geen probleem. Maar het belasting voordeel b.v. 40 euro werd daar automatische bij op geteld, zo dat de alimentatie i.p.v. 200 automatische 240 euro werd. Als vader kreeg je dat geld via de belasting terug dus kon je dat extra betalen je kreeg het tenslotte terug van de belasting. Maar het fijt blijft dat uit de berekening maar 200 euro was gekomen. Nu dus die 40 euro via de belasting kwam er automatisch bij. Nu deze aftrek weg valt kan ik nog steeds maar die 200 euro missen maar moet die 40 euro dus gewoon blijven betalen, dit terwijl uit de berekening bleek dat ik maar 200 euro per kind kan betalen. De aftrek vervalt dus zou die 40 euro ook moeten vervallen en zou de alimentatie naar 200 euro per kind moeten gaan. Niks meer dan normaal lijkt me als het eerst automatisch er bij geteld word toch en nu het vervalt het niet er automatisch af gehaald kan worden, De ex nu gaat er niet mee akkoord waarschijnlijk terwijl zij er toen geen problemen mee had. Bij de huidige alimentatie berekeningen word het belasting voor deel niet meer mee gerekend meden omdat het gaat vervallen. Het is dus helemaal niet zo dat vaders geen alimentatie meer willen betalen in de meeste gevallen, maar het stukje dat je niet kon betalen maar wat er wel bij opgeteld is dat is weg gevallen het belasting voor deel. Nu word je als vader dus opgezadeld met het deel wat je niet kan betalen maar wat er wel bij opgeteld is. Dit is het asociale van deze wijziging dat je nu zelf moet oplossen waar je toen niks aan kon doen om dat het belasting voordeel er was en automatisch mee gerekend werd. Nu wel het laten vervallen en niet het mogelijk maken dat dat deel dan ook automatisch vervalt uit het alimentatie bedrag. Dat is het probleem wat er nu is. De moeder hebben recht op de kinderalimentatie die uit de draagkracht berekening tevoorschijn kwam het belasting voordeel erbij was een extraatje boven op de alimentatie die de vader kon betalen. Dat extraatje vervalt nu. En nu mag de vader een recht zaak gaan starten om dit geregeld te krijgen????????????????????????? Ik stel voor om in januari het belasting voordeel in mindering te brengen op de kinderalimentatie, dan maar eens afwachten wat het recht van de moeder daar op is. Wat je niet terug krijgt kan je ook niet doorgeven toch?????????????????? Wat begrijpt de minister hier niet aan??????????????
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Kinderalimentatie in 2015 niet meer aftrekbaar

Bericht door JCC »

De minister begrijpt het wel maar in het laatste regeerakkoord stond ook dat de groep vrouwen en kinderen beschermd moeten worden en dat worden ze dus ook. Niemand die zich durft te branden aan het eerlijker maken in de praktijk van de status van niet zorgende ouder en dus ook veelal de alimentatieplichtige.

De mensen die het voordeel (100 euro bij mij) hebben zien opgeteld worden bij hun berekening moeten maar kijken en dat is precies de groep waarin je zit.

Niet betalen of in mindering brengen omdat er geen overleg mogelijk is bekomt je waarschijnlijk slecht, toevallig is er voor de beschermde groep ook een prachtig inningsbureau opgezet.

Laten we maar niet te hard schreeuwen en eerst afwachten of er misschien een negatieve indexatie aankomt voor 2015. Het "gerecht" kan hier toch niet aan voorbijgaan? Al zou het me niets verbazen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Kinderalimentatie in 2015 niet meer aftrekbaar

Bericht door Rocco »

JCC schreef:De minister begrijpt het wel maar in het laatste regeerakkoord stond ook dat de groep vrouwen en kinderen beschermd moeten worden en dat worden ze dus ook. Niemand die zich durft te branden aan het eerlijker maken in de praktijk van de status van niet zorgende ouder en dus ook veelal de alimentatieplichtige.

De mensen die het voordeel (100 euro bij mij) hebben zien opgeteld worden bij hun berekening moeten maar kijken en dat is precies de groep waarin je zit.

Niet betalen of in mindering brengen omdat er geen overleg mogelijk is bekomt je waarschijnlijk slecht, toevallig is er voor de beschermde groep ook een prachtig inningsbureau opgezet.

Laten we maar niet te hard schreeuwen en eerst afwachten of er misschien een negatieve indexatie aankomt voor 2015. Het "gerecht" kan hier toch niet aan voorbijgaan? Al zou het me niets verbazen.

Hoe realistisch denk je dat een negatieve indexatie is? Dit is namelijk per dossier anders en dus niet een standaard regeling te gieten. Alimentatie wetgeving en IB zijn simpelweg 2 speelvelden die los staan van elkaar. Bij de IB schrappen ze gewoon een aftrekpost. Dat is het punt waar dit omgaat, waarschijnlijk een klein winstpuntje in het terugbrengen van de overheidsuitgaven. Daarbij geld dat de alimentatiegerechtigde ook fiscale voordelen kwijtraakt. Dus aan die kant gaat de behoefte omhoog.
Hij heeft niets met de redelijkheid van de alimentatieplicht te maken. Zie ook mijn topic over aanpassingen in de alimentatiewetgeving.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Kinderalimentatie in 2015 niet meer aftrekbaar

Bericht door JCC »

Ik bedoelde dat negatief cynisch, natuurlijk gaat die omhoog, dat is in het belang van de stijgende kosten van kinderen. Jij maakt maar een paar overuren extra.

Zoals je zelf al schreef zijn alimentatie regels scheef, bij de meesten is hun "voordeel" opgeteld bij hun maandelijks te doneren bedrag wat je nu dus nu achteruit boert, of je kan contact opnemen met een advocaat.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Kinderalimentatie in 2015 niet meer aftrekbaar

Bericht door Rocco »

Ja en de business case herziening vs het maandelijks voordeel zal niet snel in zwarte cijfers uitslaan.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie