Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
cogito
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2014, 10:49
Locatie: Zevenbergen

Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Bericht door cogito »

Ik ben nieuw hier op het forum en had een vraag met betrekking tot de hoogte van partneralimentatie en kinderalimentatie...

Ik heb vorige week de beschikking omtrent de voorlopige voorziening binnengekregen en tot mijn grote schrik de bedragen gezien die ik mijn aanstaande ex zou moeten gaan betalen. ik zal niet in absolute bedragen spreken maar in percentages. Ik zou van mijn netto salaris 65% af moeten staan aan mijn vrouw en 23% van mijn netto salaris voor mijn jongste zoon (oudste is al ouder dan 21 jaar).

dit betekent dat ik van slechts 12% van mijn netto salaris rond zou moeten komen, iets wat schier onmogelijk is, het dekt net mijn ziektekostenverzekering en water,gas en licht en dan is het op....

In eerste instantie dacht ik dat dit echt onmogelijk was en het natuurlijk nooit zou kunnen, maar de harde realiteit is anders, zelfs met de voorlopige belasting teruggave (wat ik begrepen heb gaat dit zeker 2 maanden duren voordat ik dit krijg) is het niet mogelijk om hiervan rond te komen.

Verder heeft mijn vrouw de zorg van de jongste aangevraagd en toegewezen gekregen en er zelfs geen omgangsregeling in op laten nemen.In mijn verweer heb ik op laten nemen dat ik wil dat er een bemiddeling wordt gedaan tussen mij en mijn aanstaande ex om een omgangsregeling tot stand te laten komen. Dit is wel gehonoreerd echter is er geen dwang bij opgenomen. Dit betekent als mijn aanstaande ex hier niet aan mee wil werken of niet op komt dagen ik dus niets heb om haar hiertoe te dwingen.

Mijn vragen aan jullie;
- heeft iemand ervaring met het traject van bemiddeling in omgangsregeling dat eventueel uitgebouwd kan worden naar co-ouderschap?
- Zij heeft totaal geen behoefte aan hoeven tonen voor de partneralimentatie en de rechter heeft dit absurde bedrag aan haar toegekend ondanks dat iedereen kan begrijpen dat ik dan ver onder het (sociaal) minimum kom te zitten
- kun je uberhaupt in beroep tegen een voorlopige voorziening??


natuurlijk is er veel achtergrondinformatie die misschien relevant is, maar ik heb getracht het te beperken tot de essentie hiervan. Dus als er aanvullende vragen zijn....fire away, zou ik zeggen
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Bericht door Jeroen2102 »

Beste Cogito,

Als er voorlopige voorzieningen zijn is er een zitting geweest, heeft jouw advocaat liggen slapen of zo ?
Er moet toch een berekening aan ten grondslag liggen, als ik het nareken betaal ik momenteel ca 50% aan "partneralimenatie" in de vorm van hypotheek en levensverzekering, daarnaast 5% aan kinderalimentatie voor 4 kinderen (6-11 jaar) dus jouw percentages zijn niet normaal.

Ik denk dat je in beroep zou moeten gaan met een andere advocaat.

Hetzelfde voor het onderhandelen, dat had je moeten opnemen in de voorlopige voorzieningen, alsmede een omgangsregeling.

Ik zou zeggen: andere advocaat
Gebruikersavatar
cogito
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 okt 2014, 10:49
Locatie: Zevenbergen

Re: Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Bericht door cogito »

Jeroen2102 schreef:Beste Cogito,

Als er voorlopige voorzieningen zijn is er een zitting geweest, heeft jouw advocaat liggen slapen of zo ?
Er moet toch een berekening aan ten grondslag liggen, als ik het nareken betaal ik momenteel ca 50% aan "partneralimenatie" in de vorm van hypotheek en levensverzekering, daarnaast 5% aan kinderalimentatie voor 4 kinderen (6-11 jaar) dus jouw percentages zijn niet normaal.

Ik denk dat je in beroep zou moeten gaan met een andere advocaat.

Hetzelfde voor het onderhandelen, dat had je moeten opnemen in de voorlopige voorzieningen, alsmede een omgangsregeling.

Ik zou zeggen: andere advocaat

Ik ben bij de zitting geweest, mijn advocaat heeft vroegtijdig verweer ingediend en onderbouwd met jurisprudentie etc. Het kwam op mij over dat de voorzieningenrechter het dossier niet of nauwelijks kende en er alleen op draagkracht gefocussed werd. De lasten zijn compleet vergeten of niet in beschouwing genomen.

Verder hadden we een dwang opgenomen in het verweer (nl. het niet betalen van kinderalimentatie) zolang er geen omgangsregeling tot stand was gekomen. Dit vanwege de niet-constructieve houding van mijn aanstaande ex.

Letterlijk alles van onze tegenargumenten zijn eigenlijk van tafel geveegd en zo'n beetje alle ongefundeerde eisen van mijn aanstaande zijn toegewezen. Dit gaat voorbij aan alle ratio :shock: :shock:

De houding van zowel de voorzieningenrechter (en de wederzijdse advocaten) was een beetje van "het is maar een tijdelijke voorziening".... Dat klopt natuurlijk wel, maar gezien het traject dat we tot nu toe hebben afgelegd is mijn verwachting dat de uitspraak van de scheiding wel een jaar of zo in beslag gaat nemen en wordt voor de duur tot de definitieve uitspraak geconfronteerd met deze totaal stupide uitspraak.

Ik begin me zo langzaam toch een beetje radeloos te worden en kan me voorstellen dat er m.n. mannen zijn die toch wat minder rationeel gaan handelen in zo'n situatie :roll:
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Bericht door ll2014 »

Die 23% voor je zoon vind ik op zich niet zo vreemd, NIBUD gaat er ook van uit dat je bij één kind 17% van het gezinsinkomen aan het kind besteed en als je ex ook een klein inkomen had ten tijde van je huwelijk is de behoefte van je kind dus hoger dan 17% van jouw inkomen.

Is je jongste zoon te jong om er zelf wat van te mogen vinden?

Zo op het eerste gezicht lijkt de 65% voor partneralimentatie volkomen belachelijk.

Overigens vind ik de 5% kinderalimentatie van Jeroen wel heel weinig, ik betaal voor één kind dat uitsluitend 1 lang weekend per twee weken bij zijn moeder is nog 5% van mijn netto inkomen naast de verzorging door mij...
Gebruikersavatar
Jeroen2102
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 117
Lid geworden op: 06 jun 2014, 07:01
Locatie: IJsselstein

Re: Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Bericht door Jeroen2102 »

Beste IL2014, mijn netto ligt rond de 2600,--, ik betaal ruim 1200,-- aan hypotheek, levensverzekering, woz ed, dan krijg ik wel de rente vergoed dus netto ca. 900,-- en ik betaal 152,-- per maand aan kinderalimentatie.
ik geef toe er is eea kunstmatig veranderd in inkomen (dure auto, extra aflossingen ed), maar ik heb ervoor gezorgd dat mijn kinderen in het huis kunnen wonen waar ze vertrouwd zijn, dat ik net aan rond kom en mevrouw spaart elke maand een paar honderd euro, maar geeft het niet toe, echter de kentering komt straks als mijn hypotheekrente vervalt, want dan daalt mijn draagkracht enorm.

Het gaat ook om het totaalplaatje, ik zal wel teveel "partner" betalen en te weinig kinder, maar komt allemaal bij dezelfde hoop uit
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Bericht door Rocco »

Jeroen2102 schreef:Beste IL2014, mijn netto ligt rond de 2600,--, ik betaal ruim 1200,-- aan hypotheek, levensverzekering, woz ed, dan krijg ik wel de rente vergoed dus netto ca. 900,-- en ik betaal 152,-- per maand aan kinderalimentatie.
ik geef toe er is eea kunstmatig veranderd in inkomen (dure auto, extra aflossingen ed), maar ik heb ervoor gezorgd dat mijn kinderen in het huis kunnen wonen waar ze vertrouwd zijn, dat ik net aan rond kom en mevrouw spaart elke maand een paar honderd euro, maar geeft het niet toe, echter de kentering komt straks als mijn hypotheekrente vervalt, want dan daalt mijn draagkracht enorm.

Het gaat ook om het totaalplaatje, ik zal wel teveel "partner" betalen en te weinig kinder, maar komt allemaal bij dezelfde hoop uit

Ik begrijp niet helemaal wat je schrijft. Als de hypotheekrente vervalt, daalt je draagkracht? Ontvang je nu een vergoeding voor die rente van je ex oid? En als je vergoeding vervalt gaan je lasten omhoog, omdat de rente wel betaald moeten blijven worden? Het is echt bijzonder vervelend dat je dit soort zaken op deze manier regelen. Maar je moet je idd verdedigen tegen dit soort wanpraktijken en wapenen tegen de houding van een ex partner die vanuit emotionele gronden op jacht is naar een vorm van emotioneel gewin bij degene waar wat geld te halen is.

Ik zou er trouwens niet blij mij zijn als ik "te weinig" KA betaal. Ik weet heel goed dat alles vanuit een lager KA bedrag betaal zal moeten worden. Maar het juridisch betaal ik liever meer KA, om toekomstige discussies over kosten voor kinderen een makkelijker positie te hebben.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Alimentatie in beschikking voorlopige voorziening

Bericht door Rocco »

cogito schreef:Ik ben nieuw hier op het forum en had een vraag met betrekking tot de hoogte van partneralimentatie en kinderalimentatie...

Ik heb vorige week de beschikking omtrent de voorlopige voorziening binnengekregen en tot mijn grote schrik de bedragen gezien die ik mijn aanstaande ex zou moeten gaan betalen. ik zal niet in absolute bedragen spreken maar in percentages. Ik zou van mijn netto salaris 65% af moeten staan aan mijn vrouw en 23% van mijn netto salaris voor mijn jongste zoon (oudste is al ouder dan 21 jaar).

dit betekent dat ik van slechts 12% van mijn netto salaris rond zou moeten komen, iets wat schier onmogelijk is, het dekt net mijn ziektekostenverzekering en water,gas en licht en dan is het op....

In eerste instantie dacht ik dat dit echt onmogelijk was en het natuurlijk nooit zou kunnen, maar de harde realiteit is anders, zelfs met de voorlopige belasting teruggave (wat ik begrepen heb gaat dit zeker 2 maanden duren voordat ik dit krijg) is het niet mogelijk om hiervan rond te komen.

Verder heeft mijn vrouw de zorg van de jongste aangevraagd en toegewezen gekregen en er zelfs geen omgangsregeling in op laten nemen.In mijn verweer heb ik op laten nemen dat ik wil dat er een bemiddeling wordt gedaan tussen mij en mijn aanstaande ex om een omgangsregeling tot stand te laten komen. Dit is wel gehonoreerd echter is er geen dwang bij opgenomen. Dit betekent als mijn aanstaande ex hier niet aan mee wil werken of niet op komt dagen ik dus niets heb om haar hiertoe te dwingen.

Mijn vragen aan jullie;
- heeft iemand ervaring met het traject van bemiddeling in omgangsregeling dat eventueel uitgebouwd kan worden naar co-ouderschap?
- Zij heeft totaal geen behoefte aan hoeven tonen voor de partneralimentatie en de rechter heeft dit absurde bedrag aan haar toegekend ondanks dat iedereen kan begrijpen dat ik dan ver onder het (sociaal) minimum kom te zitten
- kun je uberhaupt in beroep tegen een voorlopige voorziening??


natuurlijk is er veel achtergrondinformatie die misschien relevant is, maar ik heb getracht het te beperken tot de essentie hiervan. Dus als er aanvullende vragen zijn....fire away, zou ik zeggen

Ik herken dit wel uit mijn eigen scheiding. Mijn ex had al jaren geen inkomen (nu nog steeds niet overigens) Alle lasten waren wel gebaseerd op een dubbel inkomen. Je zult dus uit jouw inkomen nu "tijdelijk" 2 huishoudens moeten financieren. Zolang jullie niet officieel uit elkaar zijn (inschrijving in het GBA kan nog wel even duren, lees ik) zal er ook niemand zijn die jouw ex dwingt meer financiele verantwoordelijkheid te nemen. Gezien de percentages die je noemt, neem ik even aan dat zij op dit moment zelf geen inkomen heeft. En jij bent idd degene die het probleem heeft. Niet zij. Ja dat is belachelijk, maar je kun er binnen de huidige kaders niets aan veranderen. Zij heeft op deze manier weinig haast. Het huis wordt betaald, dus er ontstaan geen schulden, (waar woon jij nu eigenlijk?) en er is geld voor je zoon. Wat is haar haast?
Zo ging het bij mij. Heb "heerlijk" bij mijn ouders op zolder geleefd. Maar je kunt hier uitkomen. Dat is bij mij ook zo gegaan. Zorg ervoor dat je meer vaste lasten creëert. Bijvoorbeeld door huur te betalen aan je ouders ed. Er zijn kader voor hoe dit te realiseren. Een goede advocaat weet hier wel weg mee.

Verder lees ik dat je oudste zoon al 21 is geweest. Hoe oud is de jongste? 17 en dus volwassen genoeg om hier zelf een mening over te hebben? Of is hij pas 4. Indien 17, zou ik de omgangsregeling wat los laten als je jongste er ook zelf een mening over kan hebben. Bespreek dat de deur altijd voor hem openstaat. Ga hem niet claimen. Houd hem buiten de ruzie met je ex. Bijna volwassen kinderen begrijpen dit heel goed. Je ex probeert jou mentaal te raken door geen omgangregeling af te willen spreken. Het draait niet om je zoon. Zorg ervoor dat je ex mentaal zo min mogelijk punten heeft waarop ze je kan raken. Als hij pas 4 is ligt het uiteraard anders.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie