Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor?

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Plaats reactie
TweedeHans
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014, 07:10

Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor?

Bericht door TweedeHans »

Ik ben nieuw hier dus in het kort mijn verhaal:

In januari besloten mijn vrouw en ik te gaan scheiden. Alles in onderling overleg afhandelen was de afspraak. Wij hebben twee kinderen en een huis. Ex sommeerde me het huis te verlaten. Nadat ik een tijdelijk onderkomen had geregeld, schakelde zij meteen een advocaat in, ondanks de afspraak dit samen zoveel mogelijk te regelen. Om een lang verhaal kort te maken. Er is een voorlopige voorziening aangevraagd; de rechter heeft besloten dat ik de kinderen om het weekend op zaterdag en zondag mag zien. Mijn zoon zie ik sindsdien wel, mijn dochter niet. Volgens ex wil ze niet, volgens dochter lukt het nooit omdat moeder andere activiteiten regelt en desbetreffende weekenden.
De hypotheek kunnen wij beide niet overnemen dus ik wil dat ons huis verkocht wordt. Ex wil er blijven wonen en wil niets van verkoop weten.

Dit is natuurlijk een verhaal in notendop, maar mijn eerste vraag hier is; hoe kan ik mij het beste voor bereiden voor de rechtszitting? Waar moet ik op letten? Wat gaat de rechter mij vragen? Krijg ik spreektijd?
Het is lastig dit alles aan mijn advocaat te vragen omdat ik, vanwege de hoge kosten, zoveel mogelijk zelf moet regelen.

Alvast bedankt voor het meedenken.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door ll2014 »

Tijdens een zitting krijg je wel de mogelijkheid iets te zeggen, maar stel je daar niet teveel van voor. Je zult je ondanks de hoge kosten toch samen met je advocaat op moeten voorbereiden. Zonder voorbereiding kan jouw advocaat je ook moeilijk verdedigen.
Zelf heb ik heel slechte ervaringen met de rechtbank, ik had het idee dat de rechter vooraf al in het voordeel van de moeder had besloten, en nauwelijks kennis van zaken had.
Nadat ik in beroep was gegaan had ik wel veel betere ervaringen met het gerechtshof, daar wordt de zaak ook beoordeeld door 3 rechters, maar dan ben je ook zo weer 7000 euro verder...

Het belangrijkste is dat jij zelf weet wat je wilt en wat je kunt. Het uitgangspunt van de rechter zou altijd het belang van het kind moeten zijn, voor jou is het dus belangrijk duidelijk te maken dat wat jij wilt in het belang van het kind is.

Ik mis in je notendop verhaal hoe oud je kinderen zijn, hoe ouder hoe meer een rechter rekening met ze hoort te houden.
Vanaf 12 jaar is de rechter verplicht ze te vragen of ze gehoord willen worden.
TweedeHans
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014, 07:10

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door TweedeHans »

Ik heb mijn advocaat nauwelijks gesproken maar wel heel veel via de mail aangeleverd. Correspondentie van instanties waar ik heb aangeklopt, meldingen die gedaan heb bij de politie vanwege het niet nakomen van de voorlopige voorziening, "bewijzen" dat ik contact heb gezocht met school van mijn oudste om te vragen hoe het met haar gaat, dat soort dingen. Hij heeft een zeer compleet verhaal en ik weet wat ik wil. Mijn jongste is gehandicapt, wat het nog wat lastiger maakt. Ze zijn 15 en 9 jaar.
Mijn ex is vanaf het moment dat de advocaat in het spel was, bezig geweest mij af te schilderen als slechte vader. Ik zou nooit wat hebben gedaan en mij niet voor de kinderen hebben geïnteresseerd. Ik heb alles geprobeerd om deze aantijgingen te weerleggen. Ik denk dit vooral ter sprake zal komen tijdens de rechtszitting, dat ik geen goede vader was/ben.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door ll2014 »

Dat moddergooien wat je ex doet, daar kijkt een rechter vaak redelijk door heen.
Het is altijd beter om zelf duidelijk te maken dat jij een goede band met je kinderen hebt en het beste met ze voor hebt dan de ander zwart te maken.
Een kind van 15 zal zeker door de rechter om zijn of haar mening worden gevraagd en als volgende week de zitting is had dit al gebeurd moeten zijn.
Als jij denkt dat dit in jouw voordeel is, zou ik zeker bij het kind navragen of dit zo is.
Het zou immers ook zo kunnen zijn dat je ex de brief niet heeft doorgegeven. Een kind is niet verplicht om daadwerkelijk gehoord te worden. Als het goed is hoort tijdens de zitting wel verteld te worden dat een kind gehoord is.
Of ook verteld wordt wat het kind heeft gezegd hangt af van het feit of het kind daar toestemming voor heeft gegeven.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door The Driver »

En wat je huis betreft, als je ex niet mee wil werken met de verkoop, gewoon stoppen met het betalen van de hypotheek.
En zelf zo duur mogelijk gaan huren, dat scheelt in de berekening van de alimentatie die je moet gaan betalen.
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door JCC »

Ik was voor de eerste ook erg zenuwachtig en was compleet van de kaart toen ik mijn kinderen voor het eerst in jaren uit de zaal zag komen. Die waren gehoord en hadden de rechter verteld wat voor een grote klootzak ik was. De rechter deed hier uitvoerig verslag van en voor mij was het moeilijk om het grijnzende gezicht van de tegenpartij te negeren.

Waar je vooral op moet letten is dat je laat merken dat je daar in het belang van je kinderen bent en je moet je dus niet door emoties mee laten slepen in je verhaal.

Verder weet ik niet hoe klaar je bent met je as. ex maar denk ook financieel aan jezelf. Wat er vast komt te staan komt voor jaren vast te staan, ik ben hiermee helaas het schip in gegaan omdat ik de situatie niet kon en wilde geloven en dacht te kunnen redden met coulance. Hier wordt doorgaans keihard misbruik van gemaakt.

Enkel zakelijk blijven dus, je bent vader dus je hebt in de basis rechten!
TweedeHans
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014, 07:10

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door TweedeHans »

Bedankt voor de reacties tot nu toe.
De rechter gaat mij ook dingen vragen? Ik probeer me voor te bereiden op welke vragen dat dan zullen zijn... Moet ik mij verdedigen als de tegenpartij vertelt dat ik geen goede vader ben? Maar hoe doe je dat? Eigenlijk van de zotte dat ik mij moet verdedigen en er van uit wordt gegaan dat het waar is wat moeder beweert...
TweedeHans
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 okt 2014, 07:10

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door TweedeHans »

Wat betreft het huis, ik betaal niets meer, zij betaalt alles. De bank doet niets zolang de hypotheek betaald wordt. Kleine toevoeging; zij kan alles betalen omdat wij een behoorlijk extra inkomen hadden en hebben vanwege ons gehandicapte kind. Dat maandelijkse bedrag wordt gebruikt voor heel andere dingen dan waar het voor bedoeld is. Ook een reden om de zorg niet te willen delen...
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Volgende week eerste rechtzitting, hoe bereid ik me voor

Bericht door Casper »

Moet ik mij verdedigen als de tegenpartij vertelt dat ik geen goede vader ben? Maar hoe doe je dat? Eigenlijk van de zotte dat ik mij moet verdedigen en er van uit wordt gegaan dat het waar is wat moeder beweert...
Inderdaad. De rechter zal als moeder iets verteld heeft jou om een reactie vragen (en andersom). Probeer het zelf wel netjes te houden en geef feiten, feiten, en nog eens feiten om aan te tonen dat moeder haar verhalen uit haar duim zuigt. Val moeder niet aan, maar geef zo concreet mogelijk aan hoe de vork wel in de steel zit.

Overigens, al het moddergooien is de rechter welbekend in dit soort zaken en het gaat hem/haar toch om de juridische aspecten. Dat maakt het niet minder pijnlijk.
Plaats reactie