Niet nakomen ouderschapsplan

Bent u gescheiden na 1 maart 2009, geef hier u ervaringen weer over het ouderschapsplan.
Wat kan er allemaal mis gaan en waar men op moet letten bij het opstellen
Plaats reactie
David
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 okt 2014, 16:06

Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door David »

Ben voor het eerst op deze site beland omdat ik vastloop.
Ben sinds 2012 gescheiden, betaal maandelijks keurig alimentatie voor mijn dochter. In ons convenant staat dat wij jaarlijks moeten evalueren en moeten kijken naar de huidige omgangsregeling. En als wij hier niet uitkomen, dat wij een mediator in dienen te schakelen. Nu wens ik graag te praten over de omgang, ik zou mijn dochter graag vaker willen zien. Antwoord van mijn ex; Ik acht het niet in het belang. Als je het er niet mee eens bent, kun je naar een advocaat gaan.
Mijn melding, afspraak is, praten met een mediator, wordt simpelweg aan de kant geschoven. Hoe kan dit zomaar?
En dit is slechts een klein stukje, nog maar niet gesproken over;
1. de alimentatie niet gebruiken voor mijn dochter, maar om haar schulden af te lossen.
2. liegen in de rechtbank om meer alimentatie te krijgen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat is hieraan te doen buiten voor de zoveelste keer een rechtzaak te starten?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door Casper »

Hoe kan dit zomaar?
Dit kan zomaar. Convenant is maar een stukje papier.

Het lijkt me iets te vroeg om (opnieuw?) naar de rechter te stappen om OF een nieuwe omgangsregeling en kinderalimentatie voor te stellen OF de huidige omgangsregeling (plus afspraak omtrent mediation) af te dwingen (denk dan aan een dwangsom of zoiets). Hoe oud is je dochter? Misschien is het over een jaar of twee kansrijker. Ondertussen kun je misschien wel dingen doen om je dochter meer te zien; bijv. helpen op school, vrijwilliger bij haar sport (indien van toepassing), etc.
CEGE
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2015, 11:36

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door CEGE »

David, klinkt heel herkenbaar.
Ook ik had dat de eerste jaren na mijn scheiding. Ik betaalde kinderalimentatie en daarnaast nog een forse portie aan partneralimentatie waar ze heel veel geld aan overhield. Dat ging allemaal naar haar eigen spaarrekening, ook het gedeelte van kinderalimentatie dat apart gehouden zou worden voor studiekosten van de kinderen als ze 18 jaar zijn. Heb ik mooi inzicht in gekregen toen ze voor de rechtbank haar boekhouding moest laten zien... :shock: Vanaf dat moment ging de kinderalimentatie omlaag en hoefde ik geen partneralimentatie meer te betalen :D

Voet bij stuk houden, als het op afspraken nakomen aankomt. En tegelijkertijd een dossier opbouwen. En als het niet met de zachte hand kan, dan zit er niks anders op dan dreigen met de RB. Helaas werkt dat laatste ook niet altijd.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door Thbafani »

Dat is toch eigenlijk best vreemd dat er verder niks aan vast hangt....
Je moet duidelijke afspraken maken tbh van de kinderen, maar als iemand zich daar niet aan houdt kun je helemaal niks.
Ook mijn ex houd zich regelmatig niet aan bepaalde afspraken, ik stuur er om de zoveel tijd een mail achteraan met de mededeling dat ze zich er niet aan houd en wat de afspraak is. Dan komen we weer in discussie en uiteindelijk blijft zij doen wat ze wil.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door kiekiek »

Aangites doen en een kort geding en gelijk een dwangsom verzoeken voor de toekomst.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
MandRay
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 81
Lid geworden op: 07 nov 2014, 20:15

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door MandRay »

Maar dit is precies waar het in Nederland om draait.... Vrouwen krijgen alles gedaan, en wij vaders worden met een kluitje het riet ingestuurd..... Mijn ex komt ook de afspraken niet na, en komt met alles weg... (ja, zelfs diefstal, en valse aangiftes...), maar zodra jij boos word, ben jij als man de "agressor..."?
Benadeelde
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 79
Lid geworden op: 26 feb 2015, 13:51

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door Benadeelde »

Hoi allemaal,

Iedere keer hetzelfde soort berichten, de ene ellende nog groter dan de andere en waarom ?

Wordt het niet eens tijd dat er een algemene vraag komt van al diegene die te maken hebben met een frustreerde omgang want zoals het nu gaat dat ieder voor zijn eigen kind de strijd aan moet gaan werkt hoofdzakelijk niet.

Toch vreemd want een kind heeft het recht om beide ouders te zien en bewezen is dat het beter voor het kind is om beide ouders te blijven zien.

Het wordt tijd dat alle vaders, moeders , opa's en oma's met elkaar samen gaan strijden voor het recht van het kind namelijk omgang met beide ouders op een veilige manier.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door ll2014 »

Ik denk dat er al een hoop te winnen is als het standaard uitgangspunt bij scheidingen wordt dat kinderen 50 procent van de tijd bij vader en 50 procent van de tijd bij moeder zijn, schijnt in België overigens zo te zijn.
Dan wordt ook automatisch de financiële verdeling geregeld.
Natuurlijk zijn er situaties waarin dit niet kan, maar dan moet in die gevallen maar bewezen worden waarom dat niet kan.
In de huidige situatie komt het veel te veel voor dat moeders de boel frustreren omdat zij (of eventuele "adviseurs") weten dat frustreren meestal als resultaat oplevert dat ze de zorg voor de kinderen (vrijwel) volledig krijgen toegewezen en daarnaast ook nog eens een flinke financiële bijdrage door de ex te betalen krijgen toegewezen.
Gevolg is dat er dan ook totaal geen stimulans is om zelf productief te worden of blijven.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Niet nakomen ouderschapsplan

Bericht door kiekiek »

Probleem is dat het zogenaamd verplichte ouderschapsplan in de praktijk maar voor de helft wordt opgesteld. Voordat er gescheiden en verdeeld kan worden, zou het ouderschapsplan als beschikking vastgelegd moeten zijn.

Daarna kan je pas scheiden en verdelen.

De kinderen moeten helemaal voorop gesteld gaan worden. Zoals het nu is, zijn de kinderen domweg de sluitpost, waarbij de vrouw de kinderen kan misbruiken om financiele zaken door te drukken en daarmee de man kan afpersen. Te gek voor woorden!
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie