Herziening alimentatie

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Plaats reactie
JLR
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2014, 09:10

Herziening alimentatie

Bericht door JLR »

Goedemorgen,

Ik heb de volgende vraag in 2010 is mijn KA bepaald op € 367,- per maand voor mijn dochter die inmiddels 14 jaar oud is. Is door indexatie opgelopen tot € 385,- De zorg korting is toen door de rechter bepaald op € 60,- per maand. Mijn dochter verblijft 3 dagen in de week bij mij (3 overnachtingen). Ik weet dat sinds 1 april 2013 als bij 3 dagen in de week een zorg korting heb van 35%. Ik woon tegenwoordig weer samen.
Ten eerste heeft een herziening aanvragen zin ?
Ten tweede tijdens scheiding was haar zorgbehoefte € 412,- blijft dat zo of kan dit bedrag hoger uitvallen als ik de alimentatie laat herzien.
Vriendelijke groet JLR
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Herziening alimentatie

Bericht door Rocco »

Hoi JLR,

Ik zit met een soortgelijke situatie. Zie het topic hieronder. Wat ik uit contact met mijn advocaat weet is dat de kind behoefte op het moment van scheiden wordt vastgesteld. Het wordt dus in principe niet meer dan dat bedrag obv tremanormen.

De zorgkorting is in principe 35% vanaf 1 april 2013, bij een 60-40 zorgverdeling. Maar als je berekeningen van voor 1 april 2013 zijn vraag ik mij af of je die regels op KA berekening mag laten toepassen. Dit zou niets te maken moeten hebben met het feit dat je samenwoont. Voor eventuele PA is dit wel van belang. Als je het risico loopt dat je bij een herziening ineens PA moet gaan betalen zou ik over een herziening even goed nadenken. Mocht je ex inmiddels samenwonen/gehuwd zijn dan hebben zij waarschijnlijk ook een groter deel van de kindbehoefte op zich te nemen.

In het algemeen, € 412 - 35% = € 267. Dat is € 100 minder per maand dus € 1200 op jaarbasis (obv 2010) x nog 7 jaar (tot 21 jaar) is € 8.400. Minus de kosten (uitgaande dat je ex het er niet mee eens zal zijn) om tot een verlaging te komen maakt dat je business case, in geval van PA risico niet perse gunstig hoeft te zijn.

Ofwel, om iets concreter over de case te kunnen discussiëren is er iets meer achtergrond info nodig.

Groet Rocco
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
JLR
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 okt 2014, 09:10

Re: Herziening alimentatie

Bericht door JLR »

Hallo Rocco dank je wel voor het antwoord. Ik hoef zo wie zo geen PA te betalen alleen KA. Je hebt mijn volgende vraag ook al beantwoord want het ging erom of behoefte van het kind bij herziening kon worden verhoogd. Maar uit jou antwoord blijkt dat het op het moment van scheiding is bepaalt m.b.v. de Tremanorm en dat dan ook zo blijft.
Dank en een fijne avond
javaho68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:24

Re: Herziening alimentatie

Bericht door javaho68 »

Hi JLR,

Is niet helemaal zo.... De kinderbehoefte wordt wel degelijk aangepast bij herziening.

Er zijn twee manieren. Als je meer dan 2x zoveel verdient dan het gezinsinkomen ten tijde van de scheiding is de richtlijn dat de kinderbehoefte opnieuw wordt vastgesteld op basis van je huidige loon. De tweede manier, en dat dat heb ik ook net gehad, is dat de kinderbehoefte uit 2010 wordt geindexeerd met de alimentatieindex van 2010 tot 2014. Dat zou betekenen dat de zorgbehoefte nu € 432 is.

Ik zou sowieso nog even wachten met herziening totdat er meer duidelijkheid is over de wijzigingen in de kinderegelingen (afschaffen fiscaal voordeel levensondehoud kinderen <27 en verhogen van kindgebonden budget). Als je ex een laag inkomen (<€20.000) heeft dan kan dat een behoorlijk grote impact hebben....
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Herziening alimentatie

Bericht door ll2014 »

De officiële tremanormen spreken niet van indexatie en ook niet van 2x zoveel verdienen als voor de scheiding.
Met ‘inkomen’ in de tabel is bedoeld het netto besteedbare gezinsinkomen tijdens het huwelijk (de relatie), dus van beide ouders opgeteld, dan wel na de (echt)scheiding het netto inkomen van de ouder(s) afzonderlijk, dus niet bij elkaar opgeteld, ingeval dit inkomen van één van de ouders het voormalige
gezinsinkomen te boven gaat. Dit netto besteedbare inkomen wordt in de regel gevormd door de middelen die de ouder(s) op het moment van het verbreken van de samenleving of – in geval van stijging van het inkomen na het verbreken van de samenleving – nadien ter beschikking staan, dat wil zeggen de daadwerkelijke inkomsten (uit arbeid, uitkering en/of vermogen), verminderd met de op dit inkomen drukkende belastingen en netto uitgaven inkomensvoorzieningen, zoals bijvoorbeeld de premie arbeidsongeschiktheidsverzekering..
Waar heb je deze informatie vandaan?
In mijn geval heeft het gerechtshof ook niet geïndexeerd ook al zijn wij sinds 2011 uit elkaar.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Herziening alimentatie

Bericht door kiekiek »

Indexeren zal jezelf moeten doen en het nieuwe indexcijfer wordt in november bekend gemaakt. Voor 2015 is het vastgesteld op 0.8 procent. Je kan ook het oude bedrag betalen en kijken wat er gebeurd ;)
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Herziening alimentatie

Bericht door ll2014 »

Opvallend vind ik dat in mijn geval in november 2013 door de rechtbank alimentatie is vastgesteld op basis van de behoefte zoals die was in augustus 2011.
In mijn beroepszaak daartegen is in september 2014 ook weer exact dezelfde behoefte als uitgangspunt gebruikt, dus niet de ondertussen geïndexeerde behoefte, maar de oorspronkelijk bepaalde.
javaho68
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 aug 2013, 11:24

Re: Herziening alimentatie

Bericht door javaho68 »

Hi ll2014,

Die twee keer heb ik in m'n hoofd, ik zal zoeken of ik het nog ergens kan vinden. Voor wat betreft de indexatie: een paar jaar geleden is onze oudste zoon bij mij komen wonen en mijn ex vond dat ik hetzelfde bedrag moest blijven betalen. Na een tijdje sparen voor de advocaat heb ik begin dit jaar de herzieningszaak gehad. In de beschikking is de kinderbehoefte van 2001 geindexeerd met de alimentatieindex naar 2014 (van €487 naar €612)....

In het rapport tremanormen staat overigens wel:
Stijging van het inkomen van een ouder voor zover dit hoger is dan het (gezins)inkomen tijdens het huwelijk behoort in beginsel wel invloed uit te oefenen op de vaststelling van de behoefte: indien het huwelijk zou hebben voortgeduurd, zou die verhoging immers ook een positieve invloed hebben uitgeoefend op het bedrag dat ten behoeve van de kinderen zou zijn uitgegeven. Voor het geval het inkomen van één van de ouders het voormalige gezinsinkomen overschrijdt, is daarom dat hogere inkomen van die ouder de maatstaf voor de bepaling van de kosten van de kinderen.

Groet
JavaHo
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Herziening alimentatie

Bericht door kiekiek »

javaho68 schreef:Voor het geval het inkomen van één van de ouders het voormalige gezinsinkomen overschrijdt, is daarom dat hogere inkomen van die ouder de maatstaf voor de bepaling van de kosten van de kinderen.
Lijkt erop dat dit zinnetje dan nieuw is t.o.v. een paar jaar geleden. Toen werd als maatstaf genomen het gezamenlijke inkomen ten tijde van het einde van het huwelijk. De redenering daarachter was dat de kinderen dezelfde welvaart zouden houden als tijdens het huwelijk.

Kennelijk mogen ze meeprofiteren in het geval de man meer zou gaan verdienen na het huwelijk.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie