verhuizen

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: verhuizen

Bericht door kiekiek »

Ik heb het recent ook maar eens uitgeprobeerd bij het LBIO. Ik heb 2 maanden minder KA betaald door er zorgkorting vanaf te trekken waar je wettelijk gezien als vader recht op hebt. De hoogte daarvan is afhankelijk van hoe vaak de kinderen bij je zijn.

Het LBIO is onvermurwbaar en houdt zich aan de KA beschikking, waar dus (in mijn geval) de zorgkorting niet in staat vermeld. Wil je het wel geregeld hebben, dan absoluut de zorgkorting in de KA beschikking laten openen.

De enige die kans zouden kunnen hebben is iemand zonder vaste woon- en verblijfplaats en snel wisselende werkgevers en dan zorgen dat het bedrag 2 1/2 jaar lang oninbaar is.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: verhuizen

Bericht door Rocco »

robb schreef:Ik was toch in de veronderstelling dat dit wel geregeld zou zijn.
Helaas Robb, veel plezier hier nog op het forum. Je zult verstelt staan van wat je hier nog gaat lezen. En mbt je eigen scheiding, veel sterkte. En wees niet naief. Laat je niet in de luren leggen door je ex die nog te veel op je ego inspeelt. Krijg geen medelijden met haar in het belang van je kinderen. De afspraken die nu vast komen te staan richting haar gaan in principe 12 jaar mee. Das lang en in beton gegoten. Je kunt als je niet oplet je eigen leven ruineren zonder dat je er stil bij staat.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: verhuizen

Bericht door Rocco »

kiekiek schreef:Ik heb het recent ook maar eens uitgeprobeerd bij het LBIO. Ik heb 2 maanden minder KA betaald door er zorgkorting vanaf te trekken waar je wettelijk gezien als vader recht op hebt. De hoogte daarvan is afhankelijk van hoe vaak de kinderen bij je zijn.

Het LBIO is onvermurwbaar en houdt zich aan de KA beschikking, waar dus (in mijn geval) de zorgkorting niet in staat vermeld. Wil je het wel geregeld hebben, dan absoluut de zorgkorting in de KA beschikking laten openen.

De enige die kans zouden kunnen hebben is iemand zonder vaste woon- en verblijfplaats en snel wisselende werkgevers en dan zorgen dat het bedrag 2 1/2 jaar lang oninbaar is.
Ja LBIO leest enkel en alleen welke bedrag er in de beschikking staat. Hoe het is opgebouwd is voor hen niet van belang. Als je omlaag wilt kun je daar nooit op eigen houtje naar handelen. En nu?
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: verhuizen

Bericht door robb »

Ik wil niemands leven ruïneren, die van mij niet, die van haar niet en helemaal niet die van de kinderen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: verhuizen

Bericht door kiekiek »

Rocco schreef:Als je omlaag wilt kun je daar nooit op eigen houtje naar handelen. En nu?
Gewoon betalen om de eer aan mezelf te houden, gelukkig is het niet al teveel.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: verhuizen

Bericht door Rocco »

robb schreef:Ik wil niemands leven ruïneren, die van mij niet, die van haar niet en helemaal niet die van de kinderen.
Het is simpelweg onmogelijk dat niemand er onder lijdt. Je zult van dezelfde inkomsten nu 2 huishoudens moeten runnen. Je kunt nu eenmaal niet allebei evenveel voor de kinderen zorgen. Het is geen ideale wereld. Anders ging je niet uit elkaar.

Het is heel nobel van je dat je niemands leven wilt ruineren. Maar als je tijdens de procedure deze houding aanhoudt, ben jij waarschijnlijk degene die gaat toegeven. Dus je loopt het risico dat je je eigen leven gaat ruineren. Je ex heeft straks een eigen verantwoordelijk voor haar leven, maar op het moment dat jij leegloopt om haar te sponsoren, leef jij op bijstandsniveau terwijl het financieel relatief goed heeft.
Geloof op je medestanders, inclusief mijzelf, heb geen medelijden met haar. Over een half jaar sla je jezelf voor je kop dat je niet genoeg voor jezelf gevochten hebt.
Heeft zij er moeite mee om deze absurde van je te eisen? Zie daar alleen al het verschil hoe zij en jijzelf in de wedstrijd zitten.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: verhuizen

Bericht door robb »

Het gaat mij ook geheel niet enkel alleen om de alimentatie voor de kinderen, maar juist de verblijfplaats die ik graag zou bespreken. Gevolg is dat uiteraard ook dat de alimentatie anders berekend gaat worden. Waarom moet ik het doen met twee van de drie weekeinden en niet zij bijvoorbeeld ?
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: verhuizen

Bericht door Rocco »

robb schreef:Het gaat mij ook geheel niet enkel alleen om de alimentatie voor de kinderen, maar juist de verblijfplaats die ik graag zou bespreken. Gevolg is dat uiteraard ook dat de alimentatie anders berekend gaat worden. Waarom moet ik het doen met twee van de drie weekeinden en niet zij bijvoorbeeld ?
Omdat dit historisch gezien nu eenmaal een vrouwelijke verworvenheid is.
Daar moet je het in feite simpelweg mee doen. Als je ex daar niet aan wilt meewerken, zul je helaas met heel veel moeite voor elkaar kunnen krijgen wat II2014, na heel lange strijd is gelukt. Maar daar waren ook redenen voor. Heeft jouw ex die reden ook? Zo nee, dan gaat het gewoon niet gebeuren. Helaas is dat de realiteit.

Als je doel is dat je kinderen bij jou zullen wonen, zul je daar je strategie op moeten opbouwen. Maar ik denk dat als je even gezellig een kop koffie pakt en topics gaat lezen, dat je weet dat het realistisch gezien niet gaat gebeuren als je ex ook haar voordelen in de strijd gooit. En je weet dat ze dat al zal doen als ik je voorgaande reacties lees. Een strategie zou kunnen zijn dat je 50-50 voorstelt en daar hun reactie op afwacht. Laat hen maar met bezwaren komen waar jij op kunt reageren. Als jij het ouderlijk huis behoud, heb je in elk geval alle faciliteiten tot je beschikking bijvoorbeeld.
Zij moeten dan met redenen komen om niet 50-50 te doen. Die kun jij dan ontkrachten als het onzin blijkt.

Kijk voor jezelf wat je realistisch vindt qua zorg voor je kinderen. Steun vind je hier.

Kijk ook naar hoe je wilt dat je leven er over 1 of 2 jaar bij zou moeten staan. Misschien ben je daar nog niet klaar voor maar het is wel belangrijk.
Wil je openstaan voor een nieuwe liefde bijvoorbeeld. Maak een inschatting van hoe je ex daar op zal reageren. Heel vaak ontstaat een bak ellende op het moment dat een van beide weer een nieuwe relatie aangaat.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: verhuizen

Bericht door ll2014 »

Rocco schreef:Als jij het ouderlijk huis behoud, heb je in elk geval alle faciliteiten tot je beschikking bijvoorbeeld.
En meer dan dat alleen, voor een kind kan het ook een voordeel zijn om in het vertrouwde huis te wonen, kan een aanvullend argument zijn, eventueel in combinatie met vriendjes en vriendinnetjes of afstand tot school e.d.
Zonder de keuze van je kinderen zal je het niet redden, en onder druk zetten van je kinderen is verwerpelijk en kijken sommige rechters ook onmiddellijk doorheen.
En als de rechter het niet doet zal je hex met haar advocaat mogelijk proberen zo'n verklaring van een kind ter discussie te stellen.
Voor de zitting werd daar in mijn geval tenminste mee gedreigd door de advocaat van de tegenpartij, maar tijdens de zitting heb ik daar niets meer van vernomen.
Misschien was dat omdat de voorzitter van de drie rechters uitgebreid verslag deed wat er allemaal met mijn zoon was besproken tijdens het horen en alles wees erop dat dat in een uitermate ontspannen sfeer was gebeurd, dus weinig mogelijkheden om dat ter discussie te stellen.
Vanaf 12 jaar is een rechter verplicht kinderen te horen, maar ook bij jongere kinderen mag dit, eventueel op verzoek van de kinderen.
Als jouw kinderen echt liever bij jou willen wonen zou je ze naar een kinderrechtswinkel kunnen laten gaan om daar een verklaring te laten afleggen.
Zij zorgen er dan voor dat die verklaring bij de rechter terecht komt, en ik kan me voorstellen dat een rechter eigenlijk niet om zo'n reactie heen kan.
Natuurlijk moet je wel vooraf voor je zelf bedenken wat voor gevolgen deze keuze kan hebben. Ik heb zelf een volledige baan en alleen omdat ik veel vanuit huis kan werken is dit goed te combineren met de verzorging van een kind, temeer omdat mijn zoon al 13 is.
Als jij duidelijk kan maken dat je hier toe in staat bent, en je kinderen dit ook aangeven met goede argumenten (zie uitspraak in mijn zaak), dan ben je zeker niet kansloos.
Veel hangt dan natuurlijk er ook nog van af hoe je ex het gaat spelen voor de rechter, maar als ik de verhalen hier lees zijn de meeste exen vooral uit op geld en dat kan in zo'n situatie ook tegen ze werken.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: verhuizen

Bericht door robb »

Al is het uit elkaar gaan niet mijn keuze, ik sta wel open voor een nieuwe relatie, samen is gezelliger dan alleen. Dat gaat mijn ex ongetwijfelt niet leuk vinden, net als de rest wat ze niet leuk vind. Ik denk niet dat ze vooral uit is op geld, maar dat ze zich mee laat slepen door de advocaat. Al heeft ze zelf natuurlijk ingestemd met dit plan.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: verhuizen

Bericht door ll2014 »

robb schreef:Ik denk niet dat ze vooral uit is op geld, maar dat ze zich mee laat slepen door de advocaat.
Ik zou voorzichtig zijn met die conclusie, ik heb zoiets in het begin ook gedacht, maar weet nu wel beter.
En hoezo laten meeslepen door de advocaat, niemand heeft haar toch gedwongen een advocaat in de arm te nemen? Ik denk dat het feit dat ze een advocaat in de arm heeft genomen genoeg zegt, dat is NOOIT in het belang van kinderen, maar uitsluitend voor een financieel belang.....
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: verhuizen

Bericht door robb »

Ik begrijp wat je bedoeld, denk wel dat ze er financieel het eea uit probeerd te slepen, maar of ze het slecht voor heeft met de kinderen, lijkt me niet.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: verhuizen

Bericht door Rocco »

robb schreef:Ik begrijp wat je bedoeld, denk wel dat ze er financieel het eea uit probeerd te slepen, maar of ze het slecht voor heeft met de kinderen, lijkt me niet.
Beste Robb, als ze het beste voor heeft met de kinderen dan zal het onderwerp de kinderen zijn. En wat het beste is voor hen. Volgens mij heeft ze er belang bij om zoveel mogelijk zorg voor de kinderen te hebben. Juist omdat het financiële aspect hierdoor in haar voordeel uitvalt. Probeer feiten en emotie los van elkaar te zien. Ik heb er ook ervaring mee, net als II2014. Je moet je focussen op hoe je leven er volgend jaar om deze tijd uit moet gaan zien. Onthoudt ook, je ex heeft blijkbaar het initiatief genomen. Zij staat hierom emotioneel al op voorsprong. Dat is een wapen dat zij in handen en waar jij rekening mee moet houden. Het is niet in het belang van je kinderen dat jij geen kwaliteit van leven meer hebt.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: verhuizen

Bericht door robb »

Ze wil inderdaad de kinderen grotendeels bij haar hebben, maar heeft wel een uitgebreide regeling voor gesteld, twee van de drie weekeinden. Dat hoor je niet vaak toch ? Emotioneel heeft ze zeker een grote voorsprong, ik wil dit namelijk helemaal niet. Hou ze het liefst alle vier hier bij me. Ik moet het wel over de alimentatie hebben omdat ik het doodgewoon niet kan betalen en bovendien vind ik het ook raar om te betalen voor haar keuze.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: verhuizen

Bericht door kiekiek »

robb schreef:Al is het uit elkaar gaan niet mijn keuze, ik sta wel open voor een nieuwe relatie, samen is gezelliger dan alleen. Dat gaat mijn ex ongetwijfelt niet leuk vinden, net als de rest wat ze niet leuk vind.
Dat is dan haar probleem robb, zij wilde scheiden, dan zijn daar gevolgen aan verbonden. Een van die gevolgen is dat ieder zijn eigen weg gaat bewandelen. Zij mogelijk met een nieuwe partner en jij met een nieuwe partner. Je kan erop wachten, maar de kans is aanzienlijk dat dat bij beiden gaat gebeuren. Probeer je te richten op je eigen toekomst over (pak hem beet) vijf tot tien jaar, waar wil je naar toe, wat wil je bereiken, welke zaken uit het verleden wil je niet meer en vooral: wat wil je gaan doen wat voorheen niet mogelijk was?
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie