Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
SvOekel
Frequent schrijver
Frequent schrijver
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 sep 2014, 08:49

Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door SvOekel »

Binnenkort moet ik voorkomen voor bepaling kinderalimentatie. Is het raadzaam om mijn verzekeringspolis nu voor januari 2015 te updaten naar maximaal verzekerd zodat mijn draagkracht omlaag gaat?
De laatste polis die mijn ex van mij heeft is die van 2013. Nu twee jaar later krijg ik opeens vanuit het niets een procedure alimentatie aan mijn broek omdat ze lucht heeft gekregen dat ik bijverdiensten heb (voor mijn lieve advocaat te betalen ben ik begonnen met vakanties en weekenden extra te werken).
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door ll2014 »

Volgens mij is er geen enkele verzekering die je draagkracht voor de bepaling van kinderalimentatie kan verlagen.
Rocco
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 179
Lid geworden op: 06 okt 2014, 16:36

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door Rocco »

ll2014 schreef:Volgens mij is er geen enkele verzekering die je draagkracht voor de bepaling van kinderalimentatie kan verlagen.
Jawel hoor. Je zorgverzekering is verplicht. En telt daarom mee in de vaste lasten.

@Sjef, ik weet niet of je trucje zal werken als de advocaat van je wederpartij slim is. Maar goed dat is 10tjes werk. Of je nu de helft aan haar betaald of helemaal aan de verzekeraar...
Je bijverdienste. Daar zou ik mij drukker om maken. Kun je daar niets vanaf. For the time being.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door kiekiek »

SvOekel schreef:voor mijn lieve advocaat te betalen ben ik begonnen met vakanties en weekenden extra te werken
Je hebt vast dezelfde advokate als ik :mrgreen:

Voor je bijverdiensten zou je kunnen overleggen met je werkgever dat je een maand normale uren krijgt betaald en de maand erna met overuren van twee maanden. Je gebruikt de eerste loonstrook richting tegenpartij. Doen ze moeilijk, verklaar dan dat je door de week op wisselende dagen vrij bent en daarvoor in de plaats wel eens in het weekend en in de vakanties werkt. Zij heeft vermoedens, laat haar dan het bewijs maar leveren van het tegendeel. Kan ze een prive detective gaan inhuren a raison -tig euro per uur.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door The Driver »

Maar als de tegenpartij in februari om de jaaropgave vraagt, ga je alsnog nat.

Hoe zou het eigenlijk zitten met een arbeidsongeschiktheidverzekering voor een ZZPér. De premie hiervoor gaat al heel gauw naar € 600.- per maand en dan heb je nog 14 dagen eigen risico. Dat tikt wel aan natuurlijk.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door ll2014 »

Rocco schreef:Jawel hoor. Je zorgverzekering is verplicht. En telt daarom mee in de vaste lasten.
Nee, klopt niet, in de nieuwe berekeningswijze sinds april 2013 telt deze niet mee bij de berekening van de kinderalimentatie, lees de trema normen er maar op na.
Ook huur en hypotheek tellen niet mee.
Met al deze zaken is al forfaitair rekening gehouden in de draagkrachttabel.

Voor de berekening van partneralimentatie tellen deze zaken wel mee.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door ll2014 »

The Driver schreef:Maar als de tegenpartij in februari om de jaaropgave vraagt, ga je alsnog nat.

Hoe zou het eigenlijk zitten met een arbeidsongeschiktheidverzekering voor een ZZPér. De premie hiervoor gaat al heel gauw naar € 600.- per maand en dan heb je nog 14 dagen eigen risico. Dat tikt wel aan natuurlijk.
Uit het officiele rapport alimentatienormen 2014:
Premies inkomensvoorzieningen
Sommige werknemers, de resultaatgenieter, de ondernemer en de directeur grootaandeelhouder, komen
niet in aanmerking voor de werknemersverzekeringen en/of pensioenvoorzieningen. Uitgaven voor
inkomensvoorzieningen, bijvoorbeeld in verband met arbeidsongeschiktheid of pensioen, kunnen, indien
deze niet bovenmatig zijn, in aanmerking worden genomen. Bij de vaststelling van kinderalimentatie
wordt daartoe het netto besteedbaar inkomen verminderd met de netto premie, dat wil zeggen de premie
verminderd met eventueel fiscaal voordeel
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door kiekiek »

ll2014 schreef:
Rocco schreef:Jawel hoor. Je zorgverzekering is verplicht. En telt daarom mee in de vaste lasten.
Nee, klopt niet, in de nieuwe berekeningswijze sinds april 2013 telt deze niet mee bij de berekening van de kinderalimentatie, lees de trema normen er maar op na.
Ook huur en hypotheek tellen niet mee.
Met al deze zaken is al forfaitair rekening gehouden in de draagkrachttabel.

Voor de berekening van partneralimentatie tellen deze zaken wel mee.
Hier is de KA een paar maanden geleden vastgesteld en er werd wel degelijk rekening gehouden met de kosten zorgverzekering en de hypotheeklasten. De zorgverzekering van jezelf telt mee en de hypotheeklasten (of huur) voor de helft als je weer samenwoont, anders de gehele hypotheeklasten of huur.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door kiekiek »

The Driver schreef:Maar als de tegenpartij in februari om de jaaropgave vraagt, ga je alsnog nat.
Hier hebben we de volgende truc toegepast:

De koopwoning staat op naam van mijn vrouw, waardoor ik niet aangifteplichtig ben voor de belastingaangifte. In 2013 had ik twee verschillende werkgevers wat niet bekend was bij mijn hex. Ik heb een van de twee jaaropgave´s aan de advokaat van mijn hex verstrekt, waardoor het jaarinkomen aanzienlijk werd gedrukt.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door Stiefmamma »

Wat slim kiekiek! Wij zitten nu ook in een nieuwe zaak om de alimentatie en ik vond het al vreemd dat de zorgkosten niet meer werden meegenomen.

Nu maar hopen dat de rechtbank het belastingvoordeel niet meer automatisch meeneemt want dat vervalt per 1 januari natuurlijk voor iedereen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door ll2014 »

kiekiek schreef: Hier is de KA een paar maanden geleden vastgesteld en er werd wel degelijk rekening gehouden met de kosten zorgverzekering en de hypotheeklasten. De zorgverzekering van jezelf telt mee en de hypotheeklasten (of huur) voor de helft als je weer samenwoont, anders de gehele hypotheeklasten of huur.
Als het gaat om KA volgens de nieuwe methode dan is er dus een fout gemaakt, in de oude methode telde dit wel mee, maar in de nieuwe methode is het meegenomen in de draagkrachttabel.
zie http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... 2014-2.pdf
hoofdstuk 4.5 geeft duidelijk aan dat voor KA alleen de punten t/m 121 worden meegenomen met uitzondering van de punten 80-83
In de bijlage bij het rapport http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... -helft.pdf staat een compleet rekenmodel en daar vind je de woonlasten terug op 123 en de ziektekosten op 124, dus deze tellen niet mee voor de draagkrachtbepaling voor KA!
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door ll2014 »

Stiefmamma schreef:ik vond het al vreemd dat de zorgkosten niet meer werden meegenomen.

Nu maar hopen dat de rechtbank het belastingvoordeel niet meer automatisch meeneemt want dat vervalt per 1 januari natuurlijk voor iedereen.
Kosten van zorgverzekering zitten verwerkt in de draagkrachttabel en worden dus niet afzonderlijk meegenomen.

Over het belastingvoordeel wordt blijkbaar morgen overlegd.
http://www.rechtspraak.nl/Procedures/La ... -2015.aspx
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door kiekiek »

De KA berekening voor 2014 is eigenlijk alleen maar complexer geworden ipv eenvoudiger. Sinds dit jaar wordt ook steeds meer gekeken naar het inkomen van een nieuwe partner van de niet-verzorgende ouder. Is wel het nodige over te vinden door op internet te zoeken op ´kinderalimentatie samengestelde gezinnen´. Die berekening is zo complex dat veel advokaten er al niet eens aan beginnen en nog steeds werken met de berekening van het jaar daarvoor.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door ll2014 »

"samengestelde gezinnen" is iets heel anders dan een nieuwe partner.
Als die nieuwe partner van de niet verzorgende ouder nog geen kinderen heeft veranderd er eigenlijk helemaal niets.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Zorgverzekering maximaliseren om draagkracht te drukken?

Bericht door kiekiek »

ll2014 schreef:"samengestelde gezinnen" is iets heel anders dan een nieuwe partner.
Door een nieuwe partner dalen je eigen woonlasten, waardoor er meer ruimte voor KA ontstaat. Hier is wel iets over te lezen:

http://www.vzb.nl/blogberichten/kindera ... -zaak.html

http://wetten.overheid.nl/BWBR0002656/B ... 21-05-2013
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie