wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Heeft U de RvdK in de nek. Schrijf Uw ervaringen hier neer.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

hoi allemaal,

wij zijn al ruim 11 maanden bezig om dochter (net 14) naar mij en mijn vrouw te halen. Zal even vertellen wat er aan de hand is.

Dochter wil al jaren (ongeveer 6 jaar) bij mij wonen. Nooit wat mee gedaan zo van we zien wel als je 12 a 13 bent. Dochter blijft volharden in het feit dat ze dit wilt. Op de dag dat ze 12 werd zei ze ik ben nu 12 en ik kom bij jou wonen... nou ja dat gaat niet zo makkelijk hebben wij ook gezegd. Mama moet meewerken (weten van te voren al dat dit never gaat gebeuren) Veel gesprekken met haar gehad, wat ze verwacht, wat ze wil bereiken en ga zo maar verder.

Uiteindelijk dochter eindelijk zover gekregen met moeder te gaan praten (dec 2013) moeder dacht zal wel puber gedrag. Ze gelooft er niets van was het antwoord. Feb 2014 weer aangegeven bij moeder uiteindelijk gesprek bij ons thuis geweest. Afspraak dat moeder en dochter dingen zouden bespreken als ze het dan nog steeds wilde zou moeder haar niet tegenhouden... (dit heeft ze alleen gezegd ter geruststelling dochter en was sowieso nooit van plan om mee te werken)
Nou je raad het volgende dag belt ze .... nee hoor ze wil niet meer bij jullie wonen. Dag erna dochter gebeld wel hoor niets van waar wat moeder zegt... uiteindelijk in april dochter brief naar kinderrechter geschreven. IN de tussentijd na de zoveelste ruzie was ze weggelopen naar ons (2 uur met de trein) jeugdzorg etc... ingeschakeld je raad het al... waar het op uit draait ik moet met moeder in mediation om samen te bepalen waar dochter woont. Zijn al 10 jaar uit elkaar. (kinderrechter heeft dit advies van jeugdzorg overgenomen. Er is totaal niet geluisterd naar dochter. Dochter had ook andere rechter als die wij hadden en zich niet ingelezen had hoe dochter haar standpunt was) en nu in november 2014 mediation gestaakt door meerdere factoren. Jeudzorg staat compleet achter moeder terwijl ze dochter al 7 maanden überhaupt niet meer gesproken hebben..... Inmiddels heeft onze advocaat wijzigen hoofdverblijf aangevraagd omdat dochter het niet meer trekt thuis.

En wat word daarop gezegd nou ja dus je geeft dochter hoop (bjz) en als rechter beslist dat ze bij moeder moet blijven wat dan. Dus ik zeg dan is dat zo en zal dochter daarmee moeten leren omgaan. En ze vinden het ook zorgelijk dat ik aan dochter heb verteld dat ik een advocaat heb genomen. En onze advocaat zegt juist je moet het dochter vertellen zodat ze niet voor verrassingen komt te staan.

Ik weet het ook niet ik word er echt moedeloos van.... 1 ding weet ik wel zeker zal nooit meer BJZ inschakelen voor wat ook. Ik dacht dat anno 2014 er wel wat veranderd zou moeten zijn dat moeders wil wet is.... 1 pluspunt nog 2 jaar dan is ze klaar met school en dan komt ze sowieso bij ons 1 minpunt hoe is dochter er dan aan toe....

wie heeft er ervaring wijze raad hoe hier mee om te gaan.
gr daniel
Laatst gewijzigd door Daniel op 27 nov 2014, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Casper »

Inmiddels heeft onze advocaat wijzigen hoofdverblijf aangevraagd omdat dochter het niet meer trekt thuis.
Volgens mij als ik het zo lees hebben jullie dit heel zorgvuldig en goed aangepakt en is dit nu de juiste stap. Sterkte!
kinderrechter heeft dit advies van jeugdzorg overgenomen
Wat ik niet begrijp is wat toen de eis was?

Tja, BJZ wil haar waarschijnlijk het liefste onder toezicht plaatsen, dan rinkelt de kassa. Het welzijn van dochter speelt bij die organisatie een ondergeschikte rol.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

@ casper dank voor je reactie... zal het eea nog even een beetje toelichten.

Dochter heeft zelf een verzoek gedaan bij kinderrechter voor wijzigen hoofdverblijf en heeft gesprek gehad met rechter.
Daarna ik met heks en toen we daar kwamen bleek het een andere rechter te zijn dan die zij heeft gesproken. (die had zich niet ingelezen dacht dat ze 12 was en wist ook niet dat ze al op voortgezet onderwijs zit)

De vrouw van Rvdk vond het zorgelijk omdat een 13 (inmiddels 14) jarig meisje de gevolgen niet overziet van haar keuze en dat ze haar familie en broertjes in de "steek" zou laten.
Dit hebben wij in de treure besproken met haar en ze zegt zelf ik wil nou wel eens mijn zusje en jou en partner en verdere familie beter leren kennen. En ze voelt zich hier veilig en begrepen en bij moeder dus totaal niet. Dus tja daar valt dan niets meer op in te brengen toch!

ik bedoelde dus rvdk ipv jeugdzorg

gr daniel
Laatst gewijzigd door Daniel op 22 nov 2014, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
EDA
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 856
Lid geworden op: 03 feb 2007, 23:22
Locatie: The more problems you have, the more you can learn!

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door EDA »

Concentreer je op wat je kind wil en richt je ZAKELIJK met advocaat tot de rechter met dat verzoek.

Wat anderen zeggen van je af laten glijden en je focussen op jullie gezamenlijk doel.

Dat er tegengeluiden opduiken is niet vreemd. Maar laat het met rust.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

Daniel schreef: en als rechter beslist dat ze bij moeder moet blijven wat dan. Dus ik zeg dan is dat zo en zal dochter daarmee moeten leren omgaan.
Je kunt ook in beroep gaan tegen de uitspraak van een rechter, mijn ervaring is dat een gerechtshof met 3 rechters vaak heel wat zorgvuldiger te werk gaat.
In mijn geval had de rechter in eerste instantie ook helemaal geen rekening gehouden met de wensen van mijn zoon, en volgens mij al voor de zitting besloten dat moeder haar zin moest krijgen.
Vooral omdat mijn zoon daar heel ongelukkig mee was ben ik in beroep gedaan en daar is gelukkig wel goed naar hem geluisterd.
Belangrijk is dat je dochter bij de rechter ook duidelijk aangeeft waarom ze bij jullie wil wonen, en dat het niet van jou uitgaat.
Mijn zoon heeft op een gegeven moment op school met een counselor een lijstje gemaakt van voor- en nadelen van wonen bij papa of mama. Zo'n lijstje geeft dan direct aan dat een kind wel terdege kan overzien wat de gevolgen zijn en dat er dus goed over nagedacht is. Praktische zaken als dichter bij school kunnen dan ook meetellen.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

@il2014

ja dochter gaat met maatschappelijk werk op school praten binnenkort.

@ Eda dank voor de tip

wij hebben besloten dat ik het dossier op ga vragen bij bjz en ga kijken wat er allemaal in vermeld staat en idd een zakelijk verslag schrijven hoe wij de kant zien en hoe het traject al bezig is sinds december 2013 (en daarvoor natuurlijk)

hoop doet leven.
maar zijn ervan overtuigd dat dit uiteindelijk voor de relatie tussen dochter en moeder een groot probleem gaan opleveren aangezien dochter helemaal er klaar mee is en al aangegeven heeft haar moeder voorlopig niet meer te willen zien als alles rond is of dat nu is of als ze 16 is.... we wachten af!
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

En het drama gaat veder.... had met moeder afgesproken dat dochter met schoolmaatsch. werk zou praten omdat die dan wellicht duidelijkheid in het verhaal kan schaffen... je raad het al. Heks heeft mwerker gebeld en haar kant van het verhaal bellicht en kwam al snel van ja misschien moet dochter toch ergens anders gaan praten... (conclusie trekken en dit überhaupt zonder dochter zelf gesproken te hebben.) Ik zelf erachteraan gebeld. Ik wil dat je met dochter zelf gaat praten en dan pas conclusie trekt. En ga met haar mentor praten die weet hoe het zit. (gelukkig staat mentor achter dochter en begrijpt haar verhaal en weet ook dat dochter dit echt meent).

Nu maar hopen dat mwerker dit ook daadwerkelijk gaat doen.
morgen mentor maar weer even proberen te bereiken om een afspraak te maken voor de ouderavond. Daar ga ik sowieso nu niet samen met heks heen omdat ik gewoon even haar wil spreken hoe ze het nu vind gaan en mijn en dochters gevoel geeft aan dat mentor ook niet zo een hoge pet op heeft van heks dus ik hoop dat uiteindelijk zij wat voor ons zou kunnen betekenen....

word ongetwijfeld vervolgd
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

Daniel schreef:je raad het al. Heks heeft mwerker gebeld en haar kant van het verhaal bellicht en kwam al snel van ja misschien moet dochter toch ergens anders gaan praten... (conclusie trekken en dit überhaupt zonder dochter zelf gesproken te hebben.)
Dat is weinig professioneel dan....
Gelukkig is dat op de school van mijn zoon beter. Mijn hex had aan de mentor gevraagd of ze mijn zoon kon helpen met de scheidingsproblemen zonder dat ze mij daar van in kennis had gesteld.
Ik kwam er achter doordat mijn zoon dit met mij ging bespreken. De mentor had hem doorverwezen naar de schoolcounselor.
Ik heb toen die schoolcounselor verteld dat het initiatief hiervoor door moeders was genomen zonder enig overleg met mij en heb aangeboden om eventueel mijn kant van het verhaal te vertellen.
Hij heeft mij daarop geantwoord dat hij van de mentor verder geen details heeft meegekregen en dus uitsluitend een aantal sessies met mijn zoon wou hebben.
Uiteindelijk heeft dit er toe geleid dat hij samen met mijn zoon een lijst van voor- en nadelen van het wonen bij vader of moeder heeft opgesteld en hem het advies heeft gegeven naar de kinderrechtswinkel te gaan. Hier heeft hij zijn verhaal gedaan en een brief opgesteld voor de rechter.
De rechter heeft hem vervolgens gevraagd of hij ook nog gehoord wou worden en dat is uitgebreid gebeurd.
Eindresultaat: zoon heeft nu zijn hoofdverblijf bij mij :D
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door robb »

En zo hoort het natuurlijk ook te gaan, een onafhankelijke blik op de situatie.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

@II2014

wat goed van die maatschappelijk werker.

bij ons ligt het traject wel andersom zoals je al gelezen hebt. Wij zitten al in het traject rechtbank. En hebben jou tip aan dochter meegegeven om samen met counseler een voor en nadelen lijstje te gaan maken.

In januari hebben we de zitting. Dus hoop dat er wat uitkomt. En zoals jij al eerder schreef als het nu niet lukt dan inderdaad in beroep (wel in overleg met dochter natuurlijk). Ben erg geholpen met jou tips want dit heeft voor ons al heel wat duidelijkheid verschaft. En vooral ook hoop dat er naar dochter geluisterd gaat worden wat bij BJZ dus totaal niet gebeurd. Daar word alleen geluisterd naar moeder.


@robb ik heb dus ook niets van mijn kant van het verhaal verteld bewust laat dochter maar haar verhaal vertellen voordat ik mijn kant laat horen. Moeder probeert echt alle mogelijke manieren om dochter bij een praatgroep te krijgen (volgens haar heeft ze een loyaliteitsconflict en heeft ze last van de scheiding...ehm 10 jaar terug) dus met andere woorden dat er met haar wat mis is. En dat is echt niet zo het is gewoon een puber meid die lekker opstandig is thuis... geef haar eens ongelijk
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

Daniel schreef:bij ons ligt het traject wel andersom zoals je al gelezen hebt. Wij zitten al in het traject rechtbank.
Is niet helemaal waar, wij zaten ook al in het traject rechtbank.
Hex had alimentatieverzoek en bepalen hoofdverblijf aan de rechtbank gedaan, en gelijk gekregen, tegen schriftelijke verklaring van mijn zoon en mij in.
Hij was, net als ik overigens, heel erg boos dat er helemaal niet naar hem geluisterd was.
Tussen deze zaak en mijn daarop ingestelde beroep is hij naar de counselor en de kinderrechtswinkel gegaan.

Als jij al in het traject rechtbank zit, zal je dochter als ze tenminste 12 is, een uitnodiging krijgen van de rechtbank voordat de zitting is.
Deze uitnodiging wordt verstuurd naar het adres van inschrijving, dus lijkt het me wel handig dat je dit in de gaten houdt, jij weet het best hoe je je hex kunt vertrouwen.
Als zij de post openmaakt en denkt dat het beter is als dochter er niets van weet, is er geen haan die er naar kraait en is er een kans om haar mening te geven misschien verloren gegaan.
De brief is persoonlijk aan het kind gericht, en herkenbaar afkomstig van de rechtbank.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door Daniel »

@II2014

ik snap wat je bedoeld... dochter is 14 dus die brief zal ze zeker moeten krijgen. Maar het zal niet voor het eerst zijn dat hex post achterhoudt voor dochter. Wij houden het in de gaten.
Weet jij of dit dan op dezelfde dag is of op een andere dag dat dochter gehoord wordt?
Anders bel ik naar de rechtbank voor een kopie brief dit heb ik al eens eerder gedaan en dan krijg je dit ook toegestuurd.
Maar ik heb gelukkig wel een gehaaide advocaat als hex ervoor zorgt dat dochter niet gehoord word dan frustreert zei de rechtsgang en gaan we sowieso in beroep.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door The Driver »

Het is simpel, als jij een uitnodiging krijgt als belanghebbende dan moet je dochter er ook een krijgen.
Tenzij een gezinsvoogd bijvoorbeeld iets anders regelt ( andere datum ) dan zal de rechtbank een minderjarige altijd voordat de ouders binnen geroepen worden als eerste het kind horen ( alleen )
Als je dochter geen brief heeft gekregen, gewoon melden aan de rechtbank tijdens de zitting. Je dochter moet uiteraard gewoon naar de zitting gaan.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door kiekiek »

Mijn zoontje kreeg zelf een uitnodiging per brief en die werd eerst apart gehoord en een week later beide ouders. In het begin van je eigen zitting wordt er kort en bondig verteld wat je kind heeft gezegd, maar niet helemaal in detail. Zou strategie van de rechter kunnen zijn om een open discussie te krijgen. Concentreer je op de RvdK en eventueel gezinsvoogd als die aanwezig zijn. Die gooien snel meer roet in het eten dan een hex, omdat hun mening zwaar wordt meegewogen. Mogelijk worden er ook vragen gesteld door de RvdK die dat ook mag. Probeer de Raad mee te krijgen in je verzoek dan sta je heel sterk in de uiteindelijke beslissing, vooral als je je billijk opstelt. Stelt de RvdK geen vragen of wordt die niet om haar mening gevraagd, vraag dan gerust om hun mening. Mijn ervaring met de RvdK is dat ze een veel neutralere opstelling hebben dan BJZ die bij voorbaat al de kant van de vrouw kiest. De aanwezigheid van je hex moet je maar zien als ruis. Bij mij ging het om een wijziging van de omgangsregeling.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf en jeugdzorg

Bericht door ll2014 »

The Driver schreef:Tenzij een gezinsvoogd bijvoorbeeld iets anders regelt ( andere datum ) dan zal de rechtbank een minderjarige altijd voordat de ouders binnen geroepen worden als eerste het kind horen ( alleen ).
Mijn zoon kreeg een brief waarin hem gevraagd werd of hij het liefst voor de zitting gehoord wou worden of op een ander moment.
Hij heeft daarop bewust aangestuurd op een moment dat hij volgens de op dat moment geldende regeling bij mij was zodat ik hem naar het gerechtshof kon brengen. Dat had hij liever dan dat hij daar met moeders heen moest....

Aan het begin van de zitting, ongeveer een week later is uitgebreid verslag gedaan van wat er is besproken met hem. Ik weet natuurlijk niet zeker of het een volledige weergave is, maar ook vrij kleine details werden genoemd.

Er wordt ook aan het kind gevraagd of de inhoud van het gesprek mag worden genoemd waar de ouders bij zijn.
Als het kind dat liever niet heeft, gebeurd dat niet en wordt hooguit aangegeven dat er bij een besluit rekening is gehouden met de wensen van het kind.
Plaats reactie