Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door robb »

Ik zit midden in het hele circus. Het ziet er naar uit dat ik meer alimentatie moet gaan betalen dan ik daadwerkelijk kan, volgens eigen berekeningen. Dus daaar kan niet ik niet mee akkoord gaan. Nu is mijn vraag, ga ik spoed zetten achter een redelijke berekening, zodat alles rond en helder is voor dat mijn expartner een eigen woning heeft en de bijstand inkomt (ze werkt parttime dus dat moet aangevuld worden), of ga ik dat juist niet doen en wachten op de berekening van de bijstand, zodat ze mij onderhoudsplichtig gaan stellen, zodat ik niet aan expartner hoef te betalen maar aan de gemeente ?
Stiefmamma
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 aug 2012, 15:31

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door Stiefmamma »

Volgens mij maakt het niet uit, zodra ze in de bijstand komt willen ze waarschijnlijk toch een nieuwe berekening zien. Pas op voor de bijstand overigens, ze zullen alles doen om zoveel mogelijk geld van jou te krijgen zodat zij zo min mogelijk bijstand aan je ex hoeven betalen.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door robb »

Daar was ik al bang voor ja, maar kan er weinig aan doen ben ik bang. Of moet haar zoveel aanvullen dat ze geen bijstand meer nodig heeft.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door Condat47 »

Beste Robb,

Wij hebben gewacht op de brief van de Gemeente.
Wat je alvast kan doen is op de website van de gemeente het beleid doorlezen omtrent verhaalsplicht.

In de brief die wij kregen vroeg men om alle financiele stukken MAAR als men die niet inleverede dan werd het bedrag automatisch vast gesteld op de toen € 136,- euro per maand (2013). Dit was het bedrag wat je minimaal moest betalen om iets terug te krijgen via de belastingdienst. Wij hebben dus GEEN financiele stukken ingeleverd en het bedrag werd vastgesteld op 136,- euro.
We betaalde dan ook aan de gemeente.

Echter heeft Ex via haar advocaat laten weten dat ze een eigen berekening wilde, en je raad het al, het bedrag wat we moesten gaan betalen is om hoog gegaan naar 170,- euro niet aan de gemeente betalen maar aan haar zelf.

Zo ben je dus ook de controle kwijt OF ze nog wel in de bijstand zit.

Als ik jou was zou ik dus eerst het beleid van de gemeente zien te achterhalen en dan een keuze maken.

Succes.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door The Driver »

Is die € 170.- dan via de rechtbank opgelegd en betaald de gemeente dan € 170.- minder bijstand uit ?
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door Condat47 »

Het bedrag van 170,- euro is inderdaad via de rechtbank bekrachtigd.

Wij hebben dit direct doorgegeven aan de gemeente.
Ik ga er vanuit dat de gemeente dit van haar bijstand aftrekt aangezien we vorige week een brief hebben gekregen van de gemeente met de indexering voor 2015. Ze zijn dus wel degelijk op de hoogte om welk bedrag het gaat.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door robb »

Condat: ik heb gezocht hiernaar (het beleid omtrent verhaalsplicht), maar kan het niet vinden.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door Condat47 »

Is er op de website van de desbetreffende gemeente niets te vinden over de bijstand en verhaal?

Anders eens telefonisch contact opnemen met de gemeente en achter het beleid vragen.

Succes Robb.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door The Driver »

Het zijn gemeenteambtenaren he, zou gewoon wachten totdat je van de gemeente bericht krijgt, dat je € 170.- moet gaan betalen. Dat zal niet aan je hex moeten gebeuren, maar aan de sociale dienst van de gemeente zelf.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door robb »

Ik begrijp dat er het zelfde bedrag uit zal komen. Maar misschien dan wijzer om wel een alimentatie afspraak te maken, want wanneer ze meer gaat werken en geen bijstand meer nodig heeft, krijgen we anders weer een rechtzaak i.v.m. de vaststelling alimentatie.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door Condat47 »

Robb,

Ook als de alimentatie officeel is vastgesteld en bekrachtigd door de rechter zal er een advocaat aan te pas moeten komen als ze gaat werken en het bedrag opnieuw verdeeld moet worden. Die kosten krijg je dan toch ook.

Ik zou het lekker afwachten want bij ons was het bedrag van de gemeente LAGER dan de uiteindelijke vast gestelde bedrag via de advocaat.

Heb je zelf al eens een voorzichtige brekening gemaakt op hoeveel je alimentatie uit zou komen via de trema normen? Anders zou ik dat eerst doen.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door robb »

De kinderalimentatie wijzigd toch niet als ze gaat werken, hier hebben we het namelijk over. Ik ben nog bezig met een berekening hiervoor, omdat het nog niet helder is hoe we het kunnen regelen met de woning (hypotheek)ed.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door ll2014 »

robb schreef:De kinderalimentatie wijzigd toch niet als ze gaat werken
Dat hangt er vanaf hoeveel ze gaat verdienen lijkt mij.
Mijn hex vertikt het om meer te gaan werken, want ze weet dat ik haar dan geen KA meer hoef te betalen en misschien moet ze dan mij wel KA gaan betalen.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door Condat47 »

Robb,

De kinderalimentatie kan wel degelijk wijzigen voor jou als ze gaat werken.
Nu ze in de bijstand zit moet ze vaak maar 25 euro bijdragen aan de verdeling kinderalimentatie en jij de rest.
Op het moment dat ze gaat werken kan ze wellicht MEER bijdragen waardoor de verhouding voor jou anders komt te liggen.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Kinderalimentatie of onderhoudsplicht bijstand

Bericht door kiekiek »

Het is en blijft een spel, voordat de KA wordt vastgesteld en nadat het is vastgesteld. Beide partijen proberen de andere partij om de tuin te leiden. Hexen zullen proberen meer binnen te harken, terwijl mannen eronder uit proberen te komen. Werkzaamheden worden verzwegen en mogelijk wordt de ander in de gaten gehouden. Vermoedens en aannamens, het wantrouwen jegens de ander is groot en werk en inkomen wordt angstvallig weggehouden bij de kinderen uit vrees dat het doorgelinkt wordt naar de andere partij. Inkomsten kunnen nu aardig zijn, maar over een jaar totaal anders zijn. Hoe lang moet er nog betaald worden, voor hoeveel kinderen en wat voor bedrag? Wat kost een advokaat en dat misschien meerdere keren? Het zijn afwegingen die moeilijk zijn te maken. Ga er maar eens aanstaan als vader en als moeder.

Zou het niet makkelijker zijn dat jaaropgave´s van beide partners aan het eind van het jaar automatisch met elkaar gekoppeld worden en worden vergeleken, zodat er automatisch een nieuwe beschikking uitrolt waar beide partners zich weer een jaar aan moeten houden? Dit geldt niet alleen voor de KA, maar ook voor de PA. De huidige regeling is gewoon gruwelijk verouderd en speelt al helemaal niet in op de huidige situatie van vaak kort durende werkzaamheden en soms sterk wisselende inkomsten vanwege de huidige crisis. Werk en inkomen wordt steeds meer flexibel en variabel, de KA en PA is en blijft star en rigide.

Spekkopers met de huidige situatie zijn de rechtbank en de advokatuur. De kinderen zijn de dupe!

Tijd voor een upgrade 8)
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie