wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Heb je vragen? Klik dan hier, want hier kan je al je vragen kwijt. Kijk ook bij de anderen die een vraag geplaatst hebben, misschien kun je iemand helpen met een antwoord
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door Daniel »

vraagje wij hebben binnenkort zitting voor wijzigen hoofdverblijf (op verzoek van dochter).
Maar hoe gaat dat, je hebt de zitting maar wanneer krijg je dan uitspraak.
Is er dan weer een zitting of hoe werkt dat?

dank Daniel
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door kiekiek »

Aan het einde van de zitting krijg je te horen dat de rechtbank over 4 weken een uitspraak doet. Heb je pech als het druk is of er feestdagen tussen zitten, dan kan dat oplopen tot 5 weken. De uitslag gaat schriftelijk en per fax naar je advokaat en vervolgens naar jou.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door Daniel »

@kiekiek

dank voor je antwoord
wij hopen dat alles gaat lukken en dat dochter eindelijk rust in haar leven krijgt. En wij zitten net na de feestdagen dus hoop dat we snel antwoord hebben.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door ll2014 »

kiekiek schreef:Aan het einde van de zitting krijg je te horen dat de rechtbank over 4 weken een uitspraak doet. Heb je pech als het druk is of er feestdagen tussen zitten, dan kan dat oplopen tot 5 weken.
Met 4 weken heb je wel veel geluk, ik heb nog niet korter dan 6 weken meegemaakt, en de laatste keer is er zelfs 2x uitgesteld waardoor het ruim 3 maanden heeft geduurd.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door Daniel »

nou wij zijn er inmiddels achter dat dochter niet gehoord word omdat ze bij de informele rechtsgang die ze zelf heeft opgestart al eens gehoord is.
Dit vind ik raar aangezien de wijziging hoofdverblijf nu door mijzelf (op verzoek van dochter) is opgestart en dus een aparte rechtsgang betreft.

Dochter is het hier dan ook totaal niet mee eens omdat ze 8 maanden geleden gehoord is dus ze zegt ik wil hoe dan ook mijn verhaal doen. Want de rechter die mij en haar moeder spreekt wil ze zelf ook spreken om haar kant extra te onderbouwen. Ze is dus weer in de pen geklommen en heeft weer een brief geschreven uit haarzelf en wij hebben ook een verzoek bij onze advocaat neergelegd om dit aan te vragen.

Zo blijf je dus bezig. Het is zo jammer dat een 14 jarige een stem heeft maar als er dan ook eens naar geluisterd zou worden zou dat ook weleens heel fijn zijn voor haar want ze begint al haar vertrouwen in de wet te verliezen...

1 ding weet ik zeker als het nu niet lukt staat ze 1 seconde nadat ze 16 is buiten en trekt ze alsnog bij mij en mijn vrouw in. Aangezien ze dan zelf haar verhuizing kan doorgeven bij de gemeente kan moeder op haar kop gaan staan maar dan kan ze niets meer beginnen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door ll2014 »

Daniel schreef:Het is zo jammer dat een 14 jarige een stem heeft maar als er dan ook eens naar geluisterd zou worden zou dat ook weleens heel fijn zijn voor haar want ze begint al haar vertrouwen in de wet te verliezen...
Heel herkenbaar, mijn zoon van 13 begon ook aardig het vertrouwen te verliezen in onze rechtstaat, hij had het zelfs al over vertrekken uit dit land.

Ik vind het trouwens wel vreemd dat je dochter niet standaard gehoord wordt.
Mijn zoon heeft zowel bij de rechtszaak in eerste instantie als bij het beroep in tweede instantie een uitnodiging gehad.
Tussendoor is hij ook nog eens bij de kinderrechtswinkel geweest, en is er een brief opgesteld die via via ook bij de beroepszaak is terechtgekomen.
Hij kreeg ook keurig bericht dat ze zijn brief hadden ontvangen en de vraag of hij daarnaast ook nog gehoord wilde worden.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door robb »

Het lijkt wel alsof de procedures niet overal gelijk zijn. Kan toch niet zo zijn dat hier een willekeur ontstaat over wanneer een kind wel en niet gehoord mag worden ?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door kiekiek »

Inderdaad vreemd. Leidraad voor de rechtbank is of er een verandering van omstandigheden is wat een zitting zou kunnen rechtvaardigen. Vorig jaar schreef mijn zoon een brief naar de rechter met de vraag of hij meer naar zijn vader mocht. Dat werd vreemd genoeg niet gezien als een verandering. Moet ik er wel bij zeggen dat hij toen nog 11 jaar was, maar ieder kind (ongeacht de leeftijd) kan een brief naar de kinderrechter sturen. Uiteindelijk ben ik zelf een procedure voor wijziging van de omgangsregeling begonnen met die brief als bijlage. Die brief en zijn verzoek werd opnieuw niet gezien als verandering (vreemd maar waar), maar het feit dat de ots was beeindigd werd als doorslaggevende verandering gezien.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Daniel
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 45
Lid geworden op: 18 apr 2014, 10:03

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door Daniel »

robb schreef:Het lijkt wel alsof de procedures niet overal gelijk zijn. Kan toch niet zo zijn dat hier een willekeur ontstaat over wanneer een kind wel en niet gehoord mag worden ?

nou voor mij begint het er wel op te lijken. Ik hoop dan ook dat mijn dochter haar zin krijgt en gehoord word. ze is er zo klaar mee....
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door robb »

kiekiek: dat is toch ongehoord. Wanneer is er wel sprake van een verandering dan ? wat wordt het ongelovelijk moeilijk gemaakt voor vaders en kinderen. Of zijn er stiekem ook moeders die hier tegen aan lopen ?
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door kiekiek »

robb schreef:Wanneer is er wel sprake van een verandering dan ?
Ik denk dat dit toch een grijs gebied is robb. Als een kind voor de eerste keer zijn of haar mening naar buiten brengt en er voor de eerste keer een procedure wordt opgestart om een bepaalde reden lijkt het mij dat er verandering wordt gevraagd. Verandering van omstandigheden kan je denk ik ook denken aan een verslechterende situatie bij de andere partij. Wellicht dat rechtbanken er onderling anders mee omgaan, de tegenwerking die ik ondervond was bij de rechtbank in Arnhem.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door ll2014 »

De rechtbank in Assen werkte ook niet echt mee, hoort tot het zelfde district.
Daarentegen was de medewerking van het gerechtshof in Leeuwarden (ook hetzelfde district) uitstekend, was ook een begeleidende folder bij met voor kinderen een begrijpelijke uitleg.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door kiekiek »

Wellicht nog een hele andere optie die de moeite waard is om na te vragen bij het juridisch loket of bij een advokaat. Ik meen dat rechtshulp gratis is voor kinderen/jongeren tot 18 jaar. Een kind kan dus ook zelf een procedure aanvragen en wellicht wel een gratis advokaat toegewezen krijgen.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door The Driver »

Kinderen onder de 18 jaar kunnen wel gratis een advocaat op toevoeging krijgen, maar zelf nog geen procedure aanspannen meen ik. Dat zal een ouder met gezag moeten doen.
Overigens als een rechtbank een kind boven de 12 jaar niet uitnodigt om gehoord te worden in zaken die hem/haar aangaan, dan zou ik direct de rechter wraken.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: wijzigen hoofdverblijf hoe werkt de rechtsgang

Bericht door kiekiek »

Dat kan inderdaad schriftelijk nadat je de uitnodiging hebt ontvangen en het moment van de zitting. Wel even onderbouwen op grond van het Recht van het Kind en vervolgens mag je je verhaaltje doen bij de Wrakingskamer. Zou wel uniek zijn denk ik ;)
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Plaats reactie