Alimentatie en schuldverdeling

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door robb »

Heeft er iemand ervaring hiermee ?
Mijn expartner en ik hebben een krediet die ook verdeeld moet worden, waarna de alimentatie berekend kan worden. Nu heeft zij een parttime baan die straks aangevuld moet worden door bijstand, wanneer mijn alimentatie niet voldoende is voor levensonderhoud. Maar hoe verdeel je een lening wanneer zij een minimaal inkomen heeft, ze kan er natuurlijk geen afsluiten voor de helft van het krediet. Kom steeds nieuwe zaken waar ik tegenaanloop. Iemand ideeen hierover ?
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door Danny54 »

Hoi Robb!

Hier min of meer hetzelfde probleem gehad. Kan je vertellen hoe we het hier hebben gedaan, maar duurt nog een paar maandjes voor ik je kan vertellen hoe slim dit was, pfft...

Hier zaten we met een onverkoopbaar woonhuis dat onder water stond, een krediet, en inderdaad ook een expartner zonder baan. Ze besloot ook niet te gaan werken, maar weer te gaan studeren. Geen kans dus dat zij een krediet op naam kon zetten, of geld had om hem af te lossen.

Uiteindelijk er voor gekozen dat huis met onderwaarde en kredieten op mijn naam bleven staan. Dat kon ook kwa de bank, als de partneralimentatie dan op een bepaald bedrag maximaal gezet zou worden (minder dan de berekening dus).

Dat staat netjes in het convenant, bank is akkoord, boel is geregeld (dit was allemaal sinds mei). Nu dan de valkuil: na het overzetten van de onderwaterhypotheek en kredieten, kwam ex met een advocaat op de proppen omdat ze meer partneralimentatie wil. Ik denk niet dat die vlieger op gaat... maar begin dit jaar gaan we er achter komen. :)
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door robb »

Dat zou helemaal mooi worden zeg, dat ze nu toch nog meer partneralimentatie gaat ontvangen. Het is toch zo afgesproken ? Ze mag blij zijn dat ze schuldenvrij is.
Hier het zelfde verhaal inderdaad. alleen krijg ik het waarschijnlijk niet voor elkaar om de hypotheek en de lening op mijn naam alleen te krijgen. Van ex hoef ik niets te verwachten, ze wil ook niet afzien van de kinderalimentatie. Wat voor mij makkelijker maakt om de hypotheek in elk geval op mijn naam alleen te krijgen. Partneralimentatie doet ze niet moeilijk over. |Zij snapt ook wel dat het niet meer dan fatsoenlijk is hier van af te zien wanneer ik de schulden op me neem.
Denk alleen niet dat het met de lening gaat lukken, dus ze zal wel mee moeten betalen dan.

Maar jij hebt toch neem ik aan geen draagkracht meer om haar ook nog alimentatie te gaan betalen ?
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door Danny54 »

Altijd leuk he, die draagkrachtberekeningen? Volgens de draagkrachtberekeningen zou ik meer hebben kunnen betalen; maar dan ging de bank niet akkoort met alle schulden op mijn naam.

(De bank, overigens, is ook niet gecharmeerd van achteraf dit weer open breken; ze hebben namelijk ex ontslagen uit de hypotheek /vanwege/ het convenant met lagere partneralimentatie. Kan nog een hele leuke worden :) Bank zegt ook "Ja, maar dat kan ze zomaar niet...!")

Kinderalimentatie doet als het goed is helemaal niks voor het wel/niet op naam krijgen van hypotheken en kredieten bij de bank. Ligt natuurlijk wel dwars voor wat je daadwerkelijk in de maand aan geld overhoud :P Is bij ons ook een bijzondere i.v.m. co-ouderschap.
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door kiekiek »

Danny54 schreef:Altijd leuk he, die draagkrachtberekeningen? Volgens de draagkrachtberekeningen zou ik meer hebben kunnen betalen; maar dan ging de bank niet akkoort met alle schulden op mijn naam.
Ik zou het toch even laten uitzoeken, maar zover ik weet is een huis, vermogen of schuld niet relevant voor de hoogte van PA en KA, waar naar gekeken wordt is inkomen minus hypotheeklasten. Voor je je rijk gaat rekenen ...
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door The Driver »

Natuurlijk is een schuld wel relevant voor de draagkrachtberekening.

En zeker als de belastingdienst al loonbeslag heeft gelegd. Dan heeft ook het L.B.I.O het nakijken. De beslagvrije voet is bijna onaantastbaar. Dan kan een derde natuurlijk nog wel beslag leggen op je bankrekening, maar dat is altijd maar éénmalig en kost ze ook nog geld en hebben ze nog steeds geen geld, als er niets op staat.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door Voiceless »

De PA ligt vast in het convenant en kan gewijzigd worden op basis van gewijzigde omstandigheden, van behoefte, verdiencapaciteit en draagkracht.

Het convenant betreffende alimentatie kan worden gewijzigd of ingetrokken, indien zij is aangegaan met grove miskenning van de wettelijke maatstaven. Verder moet er altijd sprake zijn van gewijzigde omstandigheden zijn wil ze rechtsgeldig een beroep doen op wijziging van de alimentatie. Bij parteralimentatie is dat niet zo eenvoudig, zeker als het om een verhoging gaat.

Was haar advocaat of een andere advocaat bij de opstelling can het convenant betrokken?
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door Danny54 »

Voelt een beetje alsof ik Rob z'n topic heb gekaapt nu (... sorry Rob ;) )

Maar in mijn geval:

1. Bij opzetten convenant is een PA berekening gedaan door mijn advocaat, die *hoger* is dan de het afgesproken bedrag. Gewoon accuraat berekend volgens de maatstaven, en daarna samen van afgeweken.

2. Bij opzetten convenant zijn nog een notaris (mediator) en gezamelijke advocaat betrokken geweest. Ook mocht ex het convenant natuurlijk nog aan een eigen advocaat voorleggen.

Gewijzigde omstandigheden zijn er niet, geen informatie is achtergehouden, en de wettelijke maatstaven waren bekend (net als de gevolgen van die aanhouden, expliciet op papier gezet door de bank). Vooral interessant om te zien straks hoe een rechter hier tegenaan kijkt. :)

Loopt er ook nog een discussiepunt over kinderalimentatie; voor beide kinderen bij haar was een bedrag X berekend, uiteindelijk afgesproken 1 bij haar en 1 bij mij (co-ouderschap) , dus bedrag X/2 (KA voor 1 kind) wordt betaald. Is ze het ook niet mee eens... maar als het goed is betaal je geen KA voor een kind die hoofdverblijf bij jezelf heeft (en waar je dus alle kosten voor betaalt).

Heel veel waar het interessant is om te zien hoe het stand gaat houden. Maar het was in ons geval sowieso gunstiger om de kredieten/hypotheken bij mij onder te brengen, zodat ze a) betaalt konden worden en b) het thuis niet 'verloren' zou gaan voor de kids. Als de afspraken rondom PA dan ook blijven staan, is het in mijn ogen een goede oplossing voor het gegeven probleem :)
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door ll2014 »

Danny54 schreef:maar als het goed is betaal je geen KA voor een kind die hoofdverblijf bij jezelf heeft (en waar je dus alle kosten voor betaalt).
Dat dacht ik ook, maar toch moet ik voor 1 maal een lang weekend in de twee weken nog 137,50 KA betalen....
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door Danny54 »

Meer van dat soort verhalen gehoord... ben dus ook benieuwd waar dat naar toe gaat. Eerste keer rechtszaak, dus we gaan het maar eens zien...?

Ergens hoop je dat een rechter ook eens zal roepen 'Maar mevrouw, moet u eigenlijk niet ook gewoon werk zoeken?', maar dat zal te veel hopen zijn :P

(Zal sowieso de uitkomst delen als het zover is)
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door kiekiek »

Danny54 schreef:
Ergens hoop je dat een rechter ook eens zal roepen 'Maar mevrouw, moet u eigenlijk niet ook gewoon werk zoeken?', maar dat zal te veel hopen zijn :P
Helaas is de echtscheidingswet nog uit 1913 en in die tijd stond de vrouw nog achter het aanrecht. De wijziging in rollenverdeling is daar wettelijk eigenlijk nooit op aangepast. Maar ik ben het met je eens dat rechters meer zouden moeten kijken naar verdienmogelijkheden en kansen op de arbeidsmarkt voor vrouwen. Je ziet nu toch veel teveel dat vrouwen na scheiding bijstandsmoeder gaan spelen en niet geprikkeld worden om te gaan werken. Daarom zou het ook goed zijn dat er een verdere beperking op de tijdsduur van de PA zou komen. Een overgangsperiode prima, maar die hoeft geen 12 jaar te duren.
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door Danny54 »

Inderdaad... Maar die van mij zit niet thuis hoor, maar is weer student geworden :)
kiekiek
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 633
Lid geworden op: 01 nov 2014, 07:26

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door kiekiek »

Wat hexen al niet doen om hun handje te kunnen ophouden :lol:
Ik weet ook lang niet alles, maar door gemaakte fouten uit het verleden, probeer ik anderen op een positieve manier te helpen.
The Driver
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 843
Lid geworden op: 29 dec 2009, 23:37

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door The Driver »

Mijn hex heeft het jaren tegen kunnen houden, maar nu is ze toch verplicht door de sociale dienst om "vrijwillig" schoonmaakwerk in het ziekenhuis te doen.
Op straffe van korting op haar bijstand.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie en schuldverdeling

Bericht door ll2014 »

Danny54 schreef:Ergens hoop je dat een rechter ook eens zal roepen 'Maar mevrouw, moet u eigenlijk niet ook gewoon werk zoeken?', maar dat zal te veel hopen zijn :P
lijkt inderdaad voorlopig ijdele hoop, toen mijn zaak begon hadden we nog een co-ouderschap, maar hex beleef overal moeilijk over doen zodat dat niet werkte en zijn was de rechtszaak begonnen om de volledige behoefte van mijn zoon op haar rekening te krijgen zodat ik niets meer kon bepalen.
Advocaat van hex vond dat KA is om inkomens gelijk te maken, en rechter ging er in mee. Ze zei dat het goed was om naast de zorg ook de financiën te verdelen.
Mijn opmerking dat het dan goed zou zijn om ook het werk gewoon te verdelen viel blijkbaar niet in goede aarde want daar kwam direct de opmerking op dat de rechtbank daar niets mee te maken had.
Plaats reactie