Alimentatie per 1 jan

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Condat47 »

Ter info, de nieuwe tremanormen voor 1 januari 2015 en de nieuwe draagkrachtberekeningen zijn te vinden op internet. Wie weet heb je daar wat aan maar als er geen wijziging van omstandigheden is, is er geen reden voor herziening.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Door de nieuwe wet kindregelingen en het vervallen van het fiscaal voordeel voor de alimentatie betaler is er wel degelijk sprake van een wijziging /reden voor herziening dat staat in het nieuwe tremarapport.
evenmailen
Nieuwe schrijver
Nieuwe schrijver
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2015, 13:31

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door evenmailen »

Beste allen,
ben nieuw op deze site en werd geattendeerd dat per januari 2015 wat zaken fiscaal gaan veranderen v.w.b. de KA. De overheid verandert de fiscale aftrekbaarheid, maar legt vervolgens de vertaling hiervan neer tussen de alimentatieplichtige en de - gerechtigde. Eerdere pogingen om met mijn ex tot een vergelijk te komen strandden. Wie heeft tips hoe je met de veranderingen en het gegeven dat het kindgebonden budget tot max 3050 pe rjaar wordt verhoofd, kunt omgaan i.r.t. wat je zelf moet betalen aan KA? Ik zou graag een eenvoudige weg vinden, maar hoe?

Via een zus die bij een advocatenknatoor werkt, zou er wel het een en ande mogelijk zijn. Ik laat mij ook via hen aanvullend informeren, maar met elkaar weten we misschien meer?

Groet
evenmailen
JCC
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 121
Lid geworden op: 30 dec 2010, 09:46

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door JCC »

De overheid legt niks bij beiden neer. De overheid heeft besloten dat het "leed" automatisch volledig voor rekening komt van de plichtige.

Als oplossing geeft de minister aan dat je in overleg kan/moet met je ex. Jurofoon loopt er warm voor en daar kan je uitgebreid lezen hoe de vork in de steel zit. Er is zelfs al een standaard brief opgemaakt voor als de betalende partij blijkt te gaan verzuimen.

De boodschap is dus gewoon betalen en als je er niet uitkomt --> rechtbank.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Wij hebben inmiddels een berekening kinderalimentatie bij het LBIO ingediend.
Heeft iemand hier ervaring mee? om voor 50€ de berekening te laten maken?
robb
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 144
Lid geworden op: 12 nov 2014, 08:31

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door robb »

Onze scheiding verloopt ook alles behalve soepel. Uiteraard is alimentatie een favoriet woord. Inmiddels een nieuw verzoek binnengekregen, het verzoek is verhoogd, of ik nu even 500 kinderalimentatie en 400 partneralimentatie kan betalen. Waar dit op gebasseert is begrijp ik niet, haar advpocaat mist geloof ik nog wat financiele stukken.

Is het de moeite hier in overleg in te gaan of maar wachten tot de rechter hier iets te zeggen iver heeft?
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Danny54 »

robb schreef:Onze scheiding verloopt ook alles behalve soepel. Uiteraard is alimentatie een favoriet woord. Inmiddels een nieuw verzoek binnengekregen, het verzoek is verhoogd, of ik nu even 500 kinderalimentatie en 400 partneralimentatie kan betalen. Waar dit op gebasseert is begrijp ik niet, haar advpocaat mist geloof ik nog wat financiele stukken.

Is het de moeite hier in overleg in te gaan of maar wachten tot de rechter hier iets te zeggen iver heeft?
Loop je stap voor op mij nog steeds. Ik weet alleen dat ze het omhoog wil... maar nu twee-en-een-halve-maand verder, en alsnog geen bedragen gehoord. :P

Ik ben van nature een prater, en geloof dat het altijd zin kan hebben om in overleg te gaan als je rustig kan blijven. Maar met zo een situatie, zou ik mijn advocaat er niet aan gaan spenderen, het geld niet waard... (nu ja, dat geld heb je dan nodig voor de advocaat voor de zaak die er alsnog wel komt; maar zonde om dat in een overleg te stoppen denk ik dan...)

Hier blijf ik hopen dat mijn ex toch op een gegeven moment gaat bedenken dat we met praten verder komen :)
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Voiceless »

De wijzigingen rondom de fiscaliteit zijn volgens LBIO wel een reden om alimentatie herziening aan te vragen.

Zie:
http://www.lbio.nl/nieuws/2014/11/19/be ... nuari-2015
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Condat47 »

Thbafani,

Ook ik heb gisteren de papieren bij het LBIO ingeleverd om een nieuwe berekening te maken.

Heb jij al reactie terug met een berekenen Thbafani?

Ik heb ze een aantal keren gebeld en ik moet zeggen dat ik toch netjes te woord ben gestaan. Wie weet doet het LBIO ook nog eens iets goed :shock: .

Daana begint het spel pas natuurlijk want hoe gaan we ex overtuigen dat ik minder moet gaan betalen en hoe gaan we dat vastleggen.

Wordt vervolgd.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door ll2014 »

Condat47 schreef:Wie weet doet het LBIO ook nog eens iets goed :shock: .

Daana begint het spel pas natuurlijk want hoe gaan we ex overtuigen dat ik minder moet gaan betalen en hoe gaan we dat vastleggen.

Wordt vervolgd.
Misschien dat het feit dat de berekening door LBIO gedaan wordt haar voldoende overtuigt?
Condat47
Deskundige schrijver
Deskundige schrijver
Berichten: 186
Lid geworden op: 17 feb 2014, 08:49

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Condat47 »

II2014,

Dat is precies waar ik op hoop. Kan het altijd proberen natuurlijk.
Gelukkig hoevewn jullie niet meer zo extreem lang te betalen aan ex.

Wij zitten er helaas nog 17 jaar aan vast.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Nee nog geen reactie.
Moet zeggen ook pas gisteren alles opgestuurd.
Hoop dat ex ook alles heeft opgestuurd en dan kunnen ze gaan berekenen.
Ex heeft gezegd dat ze meewerkt en dat wat de uitkomst is hetgeen is om verder over te onderhandelen.
Ik hoop ook dat dit (LBIO). Reden genoeg is... Helemaal omdat je op hun site leest dat ze de tremanormen aanhouden wat een rechter ook doet met berekeningen.

We wachten af...
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Arizona »

Ik hoor graag uitkomsten van jullie berekeningen en aanvragen…
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Heb helaas nog geen reactie van het LBIO... Nu weet ik natuurlijk niet of dit ligt aan de instantie of aan ex die laat of misschien nog niet de papieren heeft opgestuurd.

Condat47 heb jij al reactie?
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Danny54 »

Hier net (gisteren) al mijn papieren opgestuurd naar mijn advocaat, voor naar adocaat van ex, voor een berekening daar. Zal als ik wat terug hoor laten weten wat de verschillen zijn ten opzichte van het jaar daarvoor :)
Plaats reactie