Alimentatie per 1 jan

Plaats hier alles wat met alimentatie te maken heeft.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Ivm de wijzigingen enz. Zit ik erg in dubio wat nu daadwerkelijk over te maken op 1 januari?
De een zegt het bedrag wat je nu maandelijks niet meer terug krijgt van de belasting in mindering te brengen, de ander zegt zelf rekensom maken.

Behoefte = € .. - Kindgebonden budget ( kun je bij proefberekening op toeslagen.nl uitrekenen) =€..

Draagkracht van beide (pak je tabel erbij) om op het behoefte bedrag te komen.

Maar dit kan maar zo niet denk ik.


Ik heb het bij ex neergelegd via de mail, wilde graag een persoonlijk gesprek hierover maar daar had zij geen tijd voor of zin in. Ze heeft 11 dec gezegd dat ze er zsm op terug zou komen.
Wie weet komen we er nog uit voor de 31e...

Waarschijnlijk komt er pas in januari de nieuwe rekenvoorbeelden enz.

Wat doen jullie? Of zouden jullie me adviseren?
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Voiceless »

Als er een beschikking ligt dan moet je gewoon het geindexeerde bedrag over maken, anders heb je zo het LBIO op je dak. Verstandig is om met haar in gesprek te gaan en de nieuwe afspraak te laten vastleggen.

Ligt er geen beschikking, maar een ouderschapsplan. Dan moet je de route volgen die daarin beschreven staat.

Je kan het natuurlijk aanpassen zonder overleg, maar het hangt dan van haar reactie af. Je staat in ieder geval niet in jouw recht.

Bij de wijziging van de wet is genoemd dat hierdoor bedragen te hoog zouden zijn. De minister heeft toen gesteld dat je dan maar naar de rechter moest. Kan met de herziene berekening ook ongunstig voor je uitvallen.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Ja er ligt een beschikking, vandaar ook mijn twijfel.

Dat wat de minister heeft gesteld bij het wijzigen van de wet, kan zo nog maanden duren voor er een evt nieuwe beschikking ligt, maar de wet gaat wel in per 1 januari.
Kun je dit dan ook met terug werkende kracht rechtzetten?
Casper
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 968
Lid geworden op: 14 dec 2009, 11:18

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Casper »

Kun je dit dan ook met terug werkende kracht rechtzetten?
Nee, ook dat gaat niet gebeuren (mevrouw roept dat het opgesoupeerd is en dat is dan einde discussie). In dit soort zaken is de betalende partij altijd het haasje.
Voiceless
Zeer deskundige schrijver
Zeer deskundige schrijver
Berichten: 251
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:50

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Voiceless »

En het rare is dat je het ook niet vooraf had kunnen doen. De situatie (en wetgeving) op de datum beschikking is bepalend. Dus altijd extra betalen.

Het zou mij niets verbazen dat er bij de in de laatste maanden afgegeven beschikkingen nog keurig rekening is gehouden met het fiscale voordeel dat verdwijnt.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Ik heb al wel gelezen dat er rekening mee wordt gehouden.

Ex heeft inmiddels gereageerd met haar mening hierover, dat zij geen verlaging van alimentatie kan toestaan ivm het verdwijnen van de eenouderkorting en dat als dat wel gebeurd de kinderen de dupe worden omdat ze nu al amper rond kan komen. ( dan vergeet ze even dat ze wel meer kgb krijgt en dat ik niet de moeilijkste ben als we in onderling overleg hieruit kunnen komen)

Ik heb nu nogmaals de feiten bij haar neergelegd, met de vraag komen we hier uit voor 1 januari of niet?
Arizona
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 33
Lid geworden op: 01 dec 2014, 21:38

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Arizona »

Klopt inderdaad dat de eenouder korting wegvalt. Kindgebonden budget gaat enorm omhoog en bijstandsuitkering waarschijnlijk weer iets naar beneden.

Best is denk ik om een paarmaanden te wachten en even aan te kijken. Hopelijk komen jullie er samen uit.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door ll2014 »

Thbafani schreef:als dat wel gebeurd de kinderen de dupe worden omdat ze nu al amper rond kan komen.
Weer zo'n moeder die zichzelf belangrijker vind dan haar kinderen?
Ik zou eerder op mijzelf bezuinigen dan voor mijn kinderen.
De verhoging van dat kindgebonden budget is gewoon bedoeld voor de kinderen en dus zou de alimentatie met dat bedrag omlaag moeten kunnen zonder dat de kinderen daar de dupe van worden. Het heet niet voor niets KINDgebonden budget.

De alleenstaande ouderkorting was bedoeld om de combinatie werken en kinderen opvoeden gemakkelijker te maken, en dus niet direct voor besteding aan kinderen, maar bijvoorbeeld voor kinderopvang e.d.
Blijkbaar vind de wetgever dat nu niet meer belangrijk en ziet liever dat alleenstaande ouders stoppen met werken.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Danny54 »

Dit gaat nog een leuke worden :)

Ex gaat er, volgens de toeslagen website, 250 euro per maand op vooruit kwa kindgebonden budget. Flinke slok op een borrel! Maar gun ik haar best.

Maar daarnaast heb ik maand terug ook een brief van haar advocaat gehad. Ze wil de kinderalimentatie herzien... om ook die omhoog te zetten. Ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen straks. Ik ben vooral benieuwd naar rekenvoorbeelden rondom kinderalimentatie; ik heb hier nog geen tools voor gevonden. Sowieso ook lastig om uberhaupt tools op toe te passen, want we hebben co-ouderschap: 1 kind bij mij ingeschreven, 1 kind bij haar.

We gaan een bijzonder jaar tegemoet allemaal :)
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door ll2014 »

Danny54 schreef:Ze wil de kinderalimentatie herzien... om ook die omhoog te zetten.
Wat voert ze aan als reden? Wat is er veranderd?
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Danny54 »

ll2014 schreef:
Danny54 schreef:Ze wil de kinderalimentatie herzien... om ook die omhoog te zetten.
Wat voert ze aan als reden? Wat is er veranderd?
Het is haar "gebleken dat de omvang van de bedragen niet voldoen aan de wettelijke maatstaven". Ze wil dus een herberekening laten laten doen.

Enige gewijzigde omstandigheid is dat het huis net een week over op mijn naam was. Ze wil ook de PA herzien, en die was gezamelijk lager vastgesteld omdat het huis anders met flinke restschuld verkocht moest. Maar nu de hypotheek op 1 naam staat... KA overigens was berekend voor beide kids bij haar als hoofdverblijf; uiteindelijk staat er 1 bij haar en 1 bij mij, en hebben wij 50% van dat bedrag afgesproken. Die afspraak wordt nu betwist.

Geen idee hoe een rechter daar tegenover gaat staan...
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door ll2014 »

Danny54 schreef:Geen idee hoe een rechter daar tegenover gaat staan...
Hangt er denk ik vooral van af wat er tot nu toe is vastgelegd en hoe dat is gebeurd. Is er al eerder een rechter aan te pas gekomen?

Overigens zijn er geen wettelijke maatstaven voor kinderalimentatie, alleen de veelgebruikte tremanormen, maar die zijn niet wettelijk vastgelegd, geeft aan dat je ex mooi met dure woorden schermt, maar er niet echt verstand van heeft.
Als de vorige alimentatie ook door een gerechtelijke beschikking tot stand is gekomen, heeft ze dus geen reden om een herziening aan te vragen.
Danny54
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 60
Lid geworden op: 19 dec 2014, 10:38

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Danny54 »

Er ligt een convenant en ouderschapsplan, opgesteld met een notaris, opgestuurd door een advocaat en bekrachtigd door een rechter. Alles staat dus op papier.

Ex strooit overigens zelf niet zozeer met die termen; dit is wat ik van haar advocaat hoor. Ik twijfel ook wel een beetje aan die advocaat... ;) Heb zelf gelukkig een goede.
ll2014
Ervaringsdeskundige
Ervaringsdeskundige
Berichten: 696
Lid geworden op: 08 sep 2014, 21:35

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door ll2014 »

Dan lijkt mij de door haar genoemde reden geen geldige voor de rechter.
Rechtbanken zijn erg terughoudend om een situatie als gewijzigd te zien.
De recente wijziging van de alimentatie met ingang van april 2013 is op zich ook geen reden voor een herberekening, hoewel door de andere rekenwijze forse verschillen kunnen ontstaan.
Wat wel als een wijziging gezien zou kunnen worden is het veranderen van het hoofdverblijf van één van de kinderen.
Thbafani
Zeer gewaardeerde schrijver
Zeer gewaardeerde schrijver
Berichten: 76
Lid geworden op: 12 dec 2014, 23:09

Re: Alimentatie per 1 jan

Bericht door Thbafani »

Ik heb dat ook als reactie gegeven, dat er voor de kids niks vanaf gaat. de behoefte blijft hetzelfde , het kgb wordt enorm veel meer, en zij en ik dragen de rest bij. naar rato inkomen of draagkrachttabel.

ik ben benieuwd want daar heb ik nog geen reactie weer op terug gehad.
Ben bang dat het hier ook op een herziening gaat uitdraaien, nou heb ik daar het hele jaar al wat geld voor opzij gezet, want ik weet zeker dat dat voor mij wel uit kan. het gaat om een te groot verschil elke maand.
Plaats reactie